اختلال در سوخت رسانی مهار شد/ روند سوخت گیری به حالت عادی باز می‌گردد
اختلال در سوخت رسانی مهار شد/ روند سوخت گیری به حالت عادی باز می‌گردد

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، در اولین ساعات صبح امروز خبر بروز اختلال سراسری این جایگاه ها در صدر اخبار امروز صبح قرار گرفت. سازمان پدافند غیرعامل کشور در واکنش به این موضوع با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را […]

- اختلال در سوخت رسانی مهار شد/ روند سوخت گیری به حالت عادی باز می‌گردد

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، در اولین ساعات صبح امروز خبر بروز اختلال سراسری این جایگاه ها در صدر اخبار امروز صبح قرار گرفت.

سازمان پدافند غیرعامل کشور در واکنش به این موضوع با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد.

در این بیانیه آمده است: از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم های لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت.

با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز برطرف می شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می گردد.

در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد.

نتایج نهایی بررسی ها در روزهای آتی به اطلاع خواهد رسید.

در همین حال با انتشار خبر اختلال در روند سوخت  رسانی در کشور، شایعاتی مبنی بر کمبود سوخت و احتمال افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی دست به دست شد که واکنش رضا نواز سخنگوی جایگاهداران سوخت را به دنبال داشت.

وی گفت: با وجود آنکه نقص نرم‌افزاری سامانه سوخت در برخی جایگاه‌های بنزین ایجاد شده است، بنزین کافی برای پاسخ به تقاضا وجود دارد.

با گذشت ساعاتی از وقوع اختلال در جایگاه های سوخت، جواد اوجی وزیر نفت در ‌جریان بازدید از یکی از جایگاه های سوخت در تهران در جمع خبرنگاران گفت که این اختلال ناشی از حمله سایبری به جایگاه‌ها بوده است.

به گفته وی تجربه حمله سایبری در سال ۱۴۰۰ برای مدیریت بحران امروز به کار گرفته شده است.

در همین حال جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران دقایقی پیش در گفت وگویی از اتصال تدریجی جایگاه های سوخت به مدار بهره برداری خبر داد و اظهار داشت: تا این لحظه ۱۸۰۰ جایگاه عرضه سوخت از مجموع ۴۳۰۰ جایگاه، به‌مدار بهره برداری وارد شده‌اند و با توجه به سرعت گرفتن ورود جایگاه‌ها به مدار بهره‌برداری، تا ۲ ساعت آینده تمامی جایگاه‌ها به صورت آفلاین وارد مدار خواهند شد.

وی افزود: مردم در سوخت‌گیری با نرخ ۳۰۰۰ تومانی بنزین که نرخ آزاد است هیچ مشکلی در سراسر کشور ندارند، اما با تمهیداتی که اندیشیده شده، عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در برخی جایگاه‌ها آغاز شده و مردم با کارت‌های سوخت خود در این جایگاه‌ها در حال دریافت بنزین ۱۵۰۰ تومانی هستند.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: با هماهنگی و تعامل وزارت نفت و سازمان پدافند غیرعامل، بازگشت سامانه هوشمند سوخت به مدار در دستور کار قرار گرفته و با توجه به ضرورت دقت نظر در این زمینه، ممکن است به تدریج و طی چند روز، سامانه هوشمند به وضعیت سابق بازگردد.

منبع: اطلاعات انلاین