سهم خواهی کویتی‌ها از این گنج ایران +جزئیات
سهم خواهی کویتی‌ها از این گنج ایران +جزئیات

تابناک نوشت: برآورد کارشناسان انرژی حاکی است که ذخایر میدان آرش به ۱۱ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و حدود ۳۰۰ میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی نزدیک می‌شود؛ حال آنکه این میدان قابلیت برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز «معادل ۲۶ میلیون متر مکعب یا یک فاز پارس جنوبی» و ۸۴ هزار بشکه […]

- سهم خواهی کویتی‌ها از این گنج ایران +جزئیات

تابناک نوشت: برآورد کارشناسان انرژی حاکی است که ذخایر میدان آرش به ۱۱ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و حدود ۳۰۰ میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی نزدیک می‌شود؛ حال آنکه این میدان قابلیت برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز «معادل ۲۶ میلیون متر مکعب یا یک فاز پارس جنوبی» و ۸۴ هزار بشکه در روز میعانات گازی «معادل یک چهارم مصرف ستاره خلیج فارس، برای تولید هشت میلیون لیتر بنزین و سه میلیون لیتر گازوئیل» را دارد.

کویت در سال ۲۰۲۲ روزانه تنها ۱.۲۹ میلیارد مکعب گاز از این میدان برداشت کرد، در حالی که مصرف این کشور در همان سال ۲.۱ میلیارد مکعب بود.

میدان آرش کجاست؟

میدان آرش یا دُره، یکی از میدان‌های گازی ایران است که در شمال خلیج فارس قرار دارد. همچنین ذخیره درجای گاز طبیعی این میدان، حدود ۲۰ تریلیون فوت مکعب برآورد می‌شود؛ سهم ایران از این میدان، حدود ۴۰ درصد است.

این میدان از سال ۱۳۴۶ کشف شد و در سال‌های گذشته، ایران و کویت، تلاش‌هایی برای بهره‌برداری از این میدان انجام دادند که به دلیل اختلافات مرزی و حقوقی، به نتیجه نرسید.

محل اختلاف همچنان پایدار بود تا اینکه در سال ۲۰۲۲، کویت و عربستان سعودی، قراردادی برای تقسیم منابع میدان آرش امضا کردند اما ایران، این قرارداد را به رسمیت نشناخت و همچنان بر سهم ۴۰ درصدی خود از این میدان تأکید دارد.

به نظر می‌رسد، یکی از دلایل تاکید کویت بر سهم‌خواهی در این میدان ارزش مالی آن باشد. به تازگی هم در نشست شورای همکاری خلیج فارس که شامل کشورهای عربی نظیر عربستان، کویت، بحرین و … می‌شود، اعلام شد که ایران سهمی در میدان آرش ندارد‌. البته وزارت خارجه ایران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و بر مذاکره تو کشور در این زمینه تاکید کرد.

منبع: اطلاعات انلاین