امنیت ملی پاکستان را قربانی پذیرش اتباع غیرقانونی نمی‌کنیم
امنیت ملی پاکستان را قربانی پذیرش اتباع غیرقانونی نمی‌کنیم

وی افزود: هدف نهایی ما ساختن پاکستان امن‌تر، صلح‌آمیزتر و مرفه‌تر است – با مزایای مرتبط برای مردم خودمان، برای منطقه و جهان گسترده‌تر. نخست وزیر دولت موقت پاکستان اظهار داشت: خروج ناگهانی نیروهای غربی از افغانستان موج جدیدی از سرازیر شدن پناهجویان به پاکستان را برانگیخت. صدها هزار شهروند افغانستانی از مرزها عبور و […]

- امنیت ملی پاکستان را قربانی پذیرش اتباع غیرقانونی نمی‌کنیم

وی افزود: هدف نهایی ما ساختن پاکستان امن‌تر، صلح‌آمیزتر و مرفه‌تر است – با مزایای مرتبط برای مردم خودمان، برای منطقه و جهان گسترده‌تر.

نخست وزیر دولت موقت پاکستان اظهار داشت: خروج ناگهانی نیروهای غربی از افغانستان موج جدیدی از سرازیر شدن پناهجویان به پاکستان را برانگیخت. صدها هزار شهروند افغانستانی از مرزها عبور و ادعا کردند که جانشان در خطر است. با این وجود پاکستان، رفاه آنها را بسیار جدی می‌گیرد، زیرا ما می‌دانیم که برخی نیاز به حفاظت ویژه دارند.

وی با اشاره به تشدید تروریسم در پاکستان و شناسایی اتباع افغانستانی دخیل در حملات به نیروهای امنیتی آن کشور، نوشت: از تابستان ۲۰۲۱، حداقل ۱۶ شهروند افغانستانی در داخل پاکستان حملات انتحاری انجام داده‌اند، در حالی که ۶۵ نفر تروریست که در نوار مرزی در درگیری با نیروهای امنیتی ما کشته شدند، عمدتاً افغان بودند.

انوار الحق کاکر افزود: هیچ دولت مسوولی نمی‌تواند چنین نگرانی‌هایی را نادیده بگیرد. هر زمان که پاکستان این موضوع را با طالبان افغانستان مطرح می‌کرد، آنها به ما توصیه می‌کردند که «به درون نگاه کنیم». ما بالاخره تصمیم گرفتیم به توصیه آنان (کابل) برای نظم بخشیدن به خانه خود توجه کرده و از درون مشکلات را حل کنیم.

وی اظهار داشت: تأکید پاکستان بر بازگرداندن داوطلبانه، ایمن و آبرومندانه اتباع خارجی غیرمجاز (همراه با دارایی‌های قانونی آنها) است و نه بر اخراج. حدود ۹۳ درصد از کسانی که به افغانستان بازگشته‌اند، این کار را داوطلبانه انجام داده‌اند. نکته مهم این است که هیچ یک از ۱.۴۶ میلیون شهروند افغان که برای کارت ثبت درخواست کرده بودند، بازگردانده نشدند. همچنین حدود ۸۰۰ هزار نفر دارای کارت شهروندی افغانستان نیز نیستند.

انوار الحق با استناد به چالش‌های غرب ناشی از هجوم پناهجویان به ویژه در تمهیدات بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان برای جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز، افزود: در حالی که پاکستان از بسیاری از مهاجران سخت کوش و قانون مدار بهره برده است، هزینه کلی اجتماعی-اقتصادی و امنیتی این هجوم عظیم سرسام آور بوده است. بسیاری از این اتباع در بازار سیاه بدون پرداخت مالیات کار می کنند و دستمزد کارگران قانونی را کاهش می دهند.

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد: این‌کشور گروه‌های در معرض خطر مانند موسیقی‌دانان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر افغان را اخراج نخواهد کرد اما اسلام‌آباد برای ساماندهی این دسته از اتباع به کمک کشورهای دیگر نیازمند است.

براساس این گزارش، اخراج پناهجویان غیرقانونی افغان از سوی پاکستان در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین دو همسایه بر سر تروریسم از جمله معضل گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در حال افزایش است.

مقامات پاکستانی اعلام کردند که از اول نوامبر امسال نزدیک به ۴۵۰ هزار نفر از اتباع افغان غیرمجاز پاکستان را ترک و به کشورشان بازگشته‌اند.

منبع: اطلاعات انلاین