طرح جدید نفتی دولت در عرضه نفت خام در بورس انرژی
طرح جدید نفتی دولت در عرضه نفت خام در بورس انرژی

بین المللی و داخلی به دنبال سرمایه گذار باشیم. به تعریف ابزاری مانند گواهی سپرده ی کالایی می پردازیم و سرمایه گذار با ریسک خودش به معاملات ورود می کند.

طرح جدید نفتی دولت در عرضه نفت خام در بورس انرژی، بازی برد برد برای دولت و سرمایه‌گذاران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح جدید نفتی دولت در عرضه نفت خام در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام، با توجه به اینکه امکان هدایت نقدینگی بخش خصوصی به سمت بخش مولد اقتصاد و همچنین مردمی‌سازی و شفافیت بیشتر معاملات نفتی کشور را به همراه دارد؛ یک بازی برد-برد برای دولت و سرمایه گذاران است.

به گزارش صدای بورس, در طرح جدید دولت بری عرضه نفت در بورس از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام، به جای اینکه با استفاده از بازاریاب های بین المللی و داخلی به دنبال سرمایه گذار باشیم. به تعریف ابزاری مانند گواهی سپرده ی کالایی می پردازیم و سرمایه گذار با ریسک خودش به معاملات ورود می کند.

اگر می خواهیم بازار بزرگ تری داشته باشیم، باید ابزارمان را بین المللی کنیم که باید با استانداردهای بین المللی این ابزار را تعریف کنیم. گواهی سپرده ی کالایی اولین ابزار ارزی ما و یک ابزار استاندارد بین المللی است که قابلیت اشتراک گذاری دارد.

این ابزار از لحاظ حجمی شرایطی دارد که می توانیم تا بیش از صد در صد نفت تولیدی را به صورت کاغذی بفروشیم. نه اینکه به صورت مستقیم در بازار گواهی اش کنیم و بفروشیم، بلکه از طریق ابزارها روی آن معامله انجام می دهیم. سرمایه گذاران روی این ابزار شروع به معاملات ثانویه می کنند و زمین بازی جدیدی ایجاد می شود که هرکسی بنابر سیاست ها، ریسک ها و حجم سرمایه گذاری از طریق چندین روش می تواند به حوزه ی نفت کمک کند.

به زعم کارشناسان، عرضه ی نفت در بازار بورس روش موثری برای به وجود آوردن تنوع در روش های فروش نفت خام و ایجاد مبادی جدید صادراتی است. تامین مالی پروژه‌های نفتی کشور از این محل نیز از دیگر مزیت های طرح مورد بحث به شمار می رود.

 

الهویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره گواهی سپرده کالایی نفتی ضمن اشاره به این موضوع که دخیل کردن مردم در امور اقتصادی کشور مانند معاملات نفتی مزیت های زیادی دارد، تصریح کرد: تا کنون بخش خصوصی در خرید و فروش نفت و میعانات گازی کشور نقشی نداشته اند. حالا با گواهی سپرده کالایی نفتی بستری برای فعالیت بخش خصوصی در این زمینه فراهم می شود.

وی در ادامه گفت: در کشورهای توسعه یافته بستر لازم برای ورود بخش خصوصی به معاملات نفتی مهیا شده است. در این کشورها بخش خصوصی به صورت آزاد در حوزه ی معاملات نفتی فعالیت می کند و مالیات دولت را می پردازد. ما هم باید این موضوع را در دستور کار قرار دهیم و از مزیت هایش بهره ببریم.

دهقانی خاطرنشان کرد: ورود بخش خصوصی به معاملات نفتی کشور باید با گرفتن تضمین از مشارکت کنندگان همراه باشد و نظارت های لازم صورت بگیرد. اما به هر حال ورود بخش خصوصی به این حوزه ثمربخش است.

دهقانی گفت: سرازیر شدن سرمایه ها به بخش هایی مانند مسکن، خودرو، ارز، سکه و… تورم زاست و مشکلاتی برای کشور ایجاد می کند. دولت ابزارهایی در دست دارد و می تواند از آن ها برای مدیریت نقدینگی کشور استفاده کند. گواهی سپرده کالایی نفتی یکی از این ابزارهاست.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: مدیریت نقدینگی در کشور اهمیت بالایی دارد. زیرا اگر نتوانیم پول های سرگردان را به سمت و سوی درستی هدایت کنیم، این نقدینگی به سمت بازارهای کاذب و مشکل زا مانند ارز، سکه، مسکن و خودرو می روند که مضرات زیادی برای کشور دارد.

وی ادامه داد: امکان انجام معاملات بر روی گواهی ها وجود دارد. صاحبان گواهی ها می توانند در ازای آن ها نفت یا مشتقات نفتی دریافت کنند و اگر درآمدهای حاصله را برنگرداندند، امکان ضبط گواهی ها وجود دارد. بنابراین، ضرری به اموال عمومی نمی رسد و همه چیز حساب شده است.

این نماینده مجلس گفت: طرح جدید نفتی دولت در عرضه نفت خام در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام، با توجه به اینکه امکان هدایت نقدینگی بخش خصوصی به سمت بخش مولد اقتصاد و همچنین مردمی‌سازی و شفافیت بیشتر معاملات نفتی کشور را به همراه دارد؛ یک بازی برد-برد برای دولت و سرمایه گذاران است.

به گزارش برنا,وی در پایان تأکید کرد: از نظر بنده، به طور کلی ورود بخش خصوصی به معاملات نفتی کشور و عرضه کالای استراتژیکی مانند نفت در بازار بورس می تواند منافع کشور را تأمین کند و برای سرمایه گذارن نیز مزیت دارد.

منبع :صدای بورس