زهرا علی‌اکبری– سال ۱۳۹۷ سال سختی برای ایران بود. خرج ترامپ از برجام فشار سنگینی را متوجه اقتصاد ایران کرد. تحریم‌های نفتی از یک سو در کنار فشار داخلی اصولگرایان بر دولت مستقر وضعیت را بسیار پیچیده و سنگین کرد . پس از گذشت دو سال بسیار سخت، ایران آماده می‌شد بار دیگر برجام را […]

زهرا علی‌اکبری– سال ۱۳۹۷ سال سختی برای ایران بود. خرج ترامپ از برجام فشار سنگینی را متوجه اقتصاد ایران کرد. تحریم‌های نفتی از یک سو در کنار فشار داخلی اصولگرایان بر دولت مستقر وضعیت را بسیار پیچیده و سنگین کرد .

پس از گذشت دو سال بسیار سخت، ایران آماده می‌شد بار دیگر برجام را احیا کرده و شرکای پیشین را بر سر میز برجام بنشاند. سیاست در ایران اما چیزی دیگر بود. سخنان حسن روحانی در اردیبهشت ماه سال جاری پشت پرده آنچه در ایران مانع از احیای برجام شد را تشریح می‌کرد. حسن روحانی در سخنانی در جمع وزیران و معاونان رییس‌جمهور دولت یازدهم و دوازدهم اعلام کرد: من امیدوار بودم که مساله برجام در اسفند ۹۹ یا فروردین ۱۴۰۰ حل شود تا دولتی که بر سر کار می‌آید، دچار این مشکل بزرگ نباشد. برای احیای برجام همه چیز تمام شده و آماده بود. حتی موفق شدیم از طرف‌های مذاکره امتیاز خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی و لغو تحریم دفتر رهبری و نهادهای مربوط به ایشان را بگیریم که وقتی آن را به مقام معظم رهبری گزارش دادم، ایشان خیلی خوشحال شدند. اما متاسفانه این امکان فراهم نشد.

بیشتر بخوانید:

ظریف: هرچه سرمایۀ اجتماعی و گفت‌وگو کمتر باشد، نزاع بیشتر خواهد بود /سال ۹۹ و بعد از پیروزی بایدن، ناگهان مجلس به فکر برجام و رفع تحریم‌ها افتاد

معمای خرید ۵۰ هواپیما در دولت سیزدهم/ خطوط هوایی رقبای ایران چه وضعیتی دارند؟

ایروانی: ایران آماده اجرای تعهداتش پس از احیای برجام است/ مسئول رفتار هیچ‌کس در منطقه نیستیم

سخنان اخیر محمدجواد ظریف نیز توضیحاتی دقیق‌تر در این راستا بود. وی تاکید کرد: اگر مصوبه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نبود ترامپ در سال ۲۰۲۱ به برجام بازمی گشت، ایران نفت می‌فروخت و تحریم‌ها برداشته می‌شد.

جواد ظریف با انتقاد از عملکرد مجلس یازدهم گفت: اگر مجلس یازدهم نبود مردم به ۱۰۰ میلیارد دلار منافع برجام دست پیدا می‌کردند. مجلس یازدهم بدترین مجلس پس از انقلاب است.

البته محمدباقر نوبخت نیز در توضیحاتی دقیق در این زمینه به قانون اقدام راهبردی مجلس انتقاد کرد و گفت: «من و دوستانم بلد نیستیم در شرایط تحریم کشور را اداره کنیم، هیچ وقت هم چنین ادعایی نداشتیم. داشتیم کاری می‌کردیم که تحریم‌ها لغو شود، همین مجلس کنونی نگذاشت. ما در دولت آقای روحانی نمی‌توانستیم تحریم‌ها را به دلیل شرایط آن موقع برداریم، ولی بعدا این شرایط مهیا شد». رئیس سازمان بودجه دولت روحانی افزود که «(مجلسی یازدهمی‌ها) گفتند تمام تحریم‌هایی که از خلقت آدم ابوالبشر تا الان در موضوعات دیگر هم وضع شد باید برداشته شود. گفتیم این تحریم‌هایی که هست برای مذاکره در رابطه با مباحث هسته‌ای است. این که شما می‌گویید، حقوق بشر و مباحث منطقه‌ای است اما اگر می‌خواهید آنها را هم برداریم، می‌توانیم در این خصوص هم مذاکره کنیم».

خبر دارید دلار بالای ۵۰ هزار تومان با معیشت چه کرد؟

در چنین فضایی سخنگوی هیات رییسه مجلس چنین اظهاراتی را تنها کمپین تبلیغاتی در آستانه انتخابات پیش روی مجلس دانسته است. انتخاباتی که بسیاری نرخ مشارکت در آن را با توجه به نظرسنجی‌ها حتی نگران کننده توصیف می‌کنند .

در فضایی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش دارند فاصله خود را با دولت رییسی افزایش داده و چنین وانمود کنند که همراهی با دولت ندارند، از کارنامه کاری خود در دو سال استقرار دولت روحانی نیز دفاعی ندارند و این اتفاق وضعیت را برایشان پیچیده تر از قبل کرده است. نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس از نوبخت خواسته است که توضیح دهد زمانی که برجام در حال اجرا بود یعنی در بین سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ چقدر منابع الی به کشور آوردند.

حالا نوبخت به ادعای سخنگوی هیأت رئیسه مجلس پاسخ داد و ضمن انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد: آیا با خبرید دلار بالای ۵٠ هزار تومانی و تورم بالای ۴٠ درصدی با معیشت مردم چه کرده است؟

نوبخت در واکنش به اظهارات سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: جنابعالی به عنوان نماینده مردم، صریح و شفاف اعلام فرمایید که آیا با خبرید دلار بالای ۵٠ هزار تومانی همراه با نرخ تورم بالای ۴٠ درصدی در سال‌های اخیر با معیشت مردم به خصوص اقشار با حقوق ثابت چه کرده است؟

وی در صفحه شخصی خود نوشته است: چون درخواست فرمودید که صریح و شفاف منابع مالی سه ساله دوره برجام اعلام شود، نمودار منابع وصولی دولت ناشی از ارز صادرات نفت جهت استحضار تقدیم می‌شود.

پاسخ مهم نوبخت به ادعای سخنگوی هیات رییسه مجلس: می‌دانید دلار ۵۰ هزار تومانی چه بر معیشت مردم آورد؟

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه افزود: همچنین مزید التفات حضرتعالی، حداقل در دو دهه گذشته بیشترین رشد اقتصادی۱۴.۲ درصدی کشور در سال ١٣٩۵ ، کمترین نرخ تورم کمترین نرخ تورم ۶.۸ درصد تورم درسال١٣٩۵ و البته دوسال متوالی نرخ تورم یک رقمی در کنار بیشترین افزایش سالانه جمعیت شاغل با ٧٧٠ هزار نفر در سال ١٣٩۶ طی سال‌های مورد نظر شما یعنی در دوره اجرای برجام در اقتصاد ایران رخ داده است.

وی تاکید کرده است: در این سال‌ها ارزش دلار امریکا در برابر پول ایران همواره زیر ۴ هزار تومان بود.

نوبخت در پایان گفت: حال خواهشمند است جنابعالی به عنوان نماینده مردم، صریح و شفاف اعلام فرمایید که آیا با خبرید دلار بالای ۵٠ هزار تومانی همراه با نرخ تورم بالای ۴٠ درصدی در سال‌های اخیر با معیشت مردم به خصوص اقشار با حقوق ثابت چه کرده است؟

۲۲۳۲۲۳

منبع: خبـرآنلاین