سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و ساز رکورد زد
سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و ساز رکورد زد

به گزارش «اطلاعات آنلاین» به نقل از اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی ارزش افزوده بخش ساختمان – به‌قیمت ثابت سال ۱۳۹۵- در ۶ ماهه اول امسال۳۱۷.۳ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۳.۱ درصد همراه بوده است. البته بر اساس این گزارش رشد مؤلفه مزبور در سه‌ماهه اول […]

- سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و ساز رکورد زد

به گزارش «اطلاعات آنلاین» به نقل از اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی ارزش افزوده بخش ساختمان – به‌قیمت ثابت سال ۱۳۹۵- در ۶ ماهه اول امسال۳۱۷.۳ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۳.۱ درصد همراه بوده است.

البته بر اساس این گزارش رشد مؤلفه مزبور در سه‌ماهه اول و دوم سال ۱۴۰۲ به‌ترتیب معادل ۱.۶ و ۴.۳ درصد بوده است.

همچنین رشد ارزش افزوده بخش ساختمان خصوصی به‌قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ (با سهم ۷۶.۱درصدی از کل ارزش افزوده بخش ساختمان) در سه‌ماهه دوم سال‌جاری رشد ۱۲درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می دهد.

این گزارش حاکی است که طی نیمه نخست امسال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان به‌قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ معادل ۲.۷ درصد بوده است، رشد این مؤلفه در سه‌ماهه اول و دوم سال جاری به‌ترتیب معادل ۱.۷ و ۳.۴ درصد رقم خورده است، همچنین رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بخش ساختمان خصوصی به‌قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در شش‌ماهه اول سال جاری مؤید رشد معادل ۶.۶ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

همچنین براساس آمار اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی در ۶ ماهه اول امسال میزان سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری به‌قیمت‌های جاری با افزایش ۴۸.۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۳۰۰.۸ هزار میلیارد ریال رسیده است. این میزان عملکرد به‌قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ نشان از افزایش ۶درصدی سرمایه‌گذاری حقیقی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری نسبت به شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ دارد.

از سوی دیگر، بررسی آمار سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری بر حسب مراحل ساخت حاکی از آن است که در ۶ ماهه اول امسال این مؤلفه در تمامی مراحل ساخت با افزایش همراه بوده است، به‌نحوی که در این مدت شاخص مزبور در ساختمان­‌های شروع‌شده، نیمه‌تمام و تکمیل‌شده نسبت به دوره مشابه سال قبل به‌ترتیب با افزایش ۶۵.۸، ۴۳.۸ و ۴۲.۸ درصدی همراه بوده است.

منبع: اطلاعات انلاین