به گزارش زیرنویس به نقل از خبرگزاری آناتولی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز سه شنبه فرمان لغو توافق‌نامه های مالیاتی با «کشورهای غیردوست» را امضا کرد. بر اساس فرمان جدید ریاست جمهوری روسیه، اجرای بخشی از توافق‌نامه های مالیاتی مربوط به اخذ مالیات مضاغف با کشورهای غیردوست از جمله آمریکا و انگلستان متوقف خواهد […]

به گزارش زیرنویس به نقل از خبرگزاری آناتولی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز سه شنبه فرمان لغو توافق‌نامه های مالیاتی با «کشورهای غیردوست» را امضا کرد.

بر اساس فرمان جدید ریاست جمهوری روسیه، اجرای بخشی از توافق‌نامه های مالیاتی مربوط به اخذ مالیات مضاغف با کشورهای غیردوست از جمله آمریکا و انگلستان متوقف خواهد شد.

دولت روسیه در ۷ مارس سال‌جاری فهرست کشورهای غیردوست را به‌روز رسانی کرده بود.

در همین ارتباط و به گزارش خبرگزاری هند (UNI)، رئیس جمهور روسیه امروز قانونی برای تعلیق مفاد جداگانه موافقت‌نامه های بین‌ المللی مالیاتی با کشورهایی که در فعالیت‌ های «غیر دوستانه» علیه روسیه دخالت دارند را امضا کرد.

مطابق با این قانون، ۳۸ کشور در فهرست مذکور قرار می‌گیرند که برخی از آنها شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلستان، کره جنوبی، ژاپن، اوکراین، سوئیس و سنگاپور و … هستند.

این در حالیست که این مقام روسی روز گذشته نیز فرمانی را برای تمدید اقدامات متقابل علیه کشورهای غربی و سقف قیمت نفت تعیین شده از سوی آنها امضا کرده بود. این فرمان که از فروش نفت خام روسیه به کسانی که از سقف قیمت کشورهای غربی پیروی می‌کنند جلوگیری می‌کند، تا ۳۰ ژوین ۲۰۲۴ تمدید شد.

فرمان مذکور ابتدا در دسامبر ۲۰۲۲ امضا و در فوریه ۲۰۲۳ لازم الاجرا شد. این دستور ابتدا انتظار می رفت که تا اول جولای ۲۰۲۳ ادامه یابد، اما سپس تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ تمدید شد. بنابراین، این دومین بار است که رئیس جمهور روسیه اقدامات متقابل را تمدید می‌کند.

۱۴ بهمن ماه سال ۴۰۱ بود که کشورهای اتحادیه اروپا در خصوص سقف قیمت فراورده‌های نفتی روسیه در سطح ۱۰۰ دلار در هر بشکه در هر بشکه توافق کردند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در جمع خبرنگاران در مسکو در این خصوص گفته بود: دیدگاه منفی نسبت به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه فرآورده های نفتی روسیه داریم. این امر منجر به عدم تعادل بیشتر در بازارهای جهانی انرژی خواهد شد. ما اقداماتی را برای حفظ منافع خود در برابر خطرات ناشی از این تحریم‌ ها انجام خواهیم داد.

گفتنی است که کشورهای اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۲۲ بر سر اعمال سقف قیمت ۶۰ دلاری برای هر بشکه نفت روسیه توافق کردند.

منبع: مـهر