به گزارش زیرنویس به نقل از طلوع نیوز، «مطیع الله عابد» سخنگوی وزارت انرژی و آب طالبان اخیرا اعلام کرده است که این وزارتخانه در راستای کاهش قطعی برق، ۲۰۰ پروژه به ارزش چهار میلیارد دلار در بخش برق در پنج سال آینده اجرایی خواهد کرد. این سخنگو در حالی از تولید برق خورشیدی در […]

به گزارش زیرنویس به نقل از طلوع نیوز، «مطیع الله عابد» سخنگوی وزارت انرژی و آب طالبان اخیرا اعلام کرده است که این وزارتخانه در راستای کاهش قطعی برق، ۲۰۰ پروژه به ارزش چهار میلیارد دلار در بخش برق در پنج سال آینده اجرایی خواهد کرد.

این سخنگو در حالی از تولید برق خورشیدی در این کشور سخن گفته که افغانستان هنوز در تولید برق به خودکفایی نرسیده و برق مورد نیازش را از چندین کشور همسایه وارد می‌کند و همچنین بسیاری از شهرهای این کشور از جمله کابل در زمان اوج سرما و گرما با کمبود منابع برقی روبه‌رو می‌شوند.

عابد با اشاره به اینکه با برخی شرکت‌های ترکیه برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی تفاهم نامه امضا کرده‌ایم، گفت: برای شهر «هرات» ۱۰۰ مگاوات و در شهر «نیمروز» ۵۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در نظر گرفتیم.

برخی کارشناسان مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه افغانستان را بستری مناسب برای مزارع خورشیدی است، خواستار سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این بخش شدند.

محمد بشیر شبیری کارشناس مسایل اقتصادی افغانستان با اشاره به اینکه این کشور در طول یک سال ۳۰۰ روز آفتابی دارد، خواستار استفاده بهینه از این فرصت برای تولید برق خورشیدی شد.

وی افزود: اگر بتوانیم در بخش‌هایی از افغانستان از نیروگاه خورشیدی استفاده کنیم، برای کاهش کمبود برق در این مناطق کمک بزرگی خواهد کرد.

منبع: ایرنا

منبع خبر: رکنـا