شایع‌ترین سرطان زنان در ایران به شمار می‌رود و به گفته متخصصان و پژوهشگران، این آمار به دلایل مختلف در حال افزایش نیز است و تا حدود ۲۰ سال آینده به ۶۳ درصد خواهد رسید. علاوه بر این، سن ابتلا به این سرطان نیز در کشور رو به کاهش است. چندی پیش، مرکز تحقیقات سرطان […]

شایع‌ترین سرطان زنان در ایران به شمار می‌رود و به گفته متخصصان و پژوهشگران، این آمار به دلایل مختلف در حال افزایش نیز است و تا حدود ۲۰ سال آینده به ۶۳ درصد خواهد رسید.

افزایش آمار ابتلا به سرطان پستان بین زنان دهه‌شصتی

علاوه بر این، سن ابتلا به این سرطان نیز در کشور رو به کاهش است. چندی پیش، مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد که ۲۱.۴ درصد مبتلایان به سرطان پستان در ایران زیر ۴۰ ساله هستند. در حالی که این عدد در دنیا حدود ۴ درصد است!

پزشکان، عدم استقبال ایرانیان از ورزش و فعالیت‌های بدنی را یکی از عوامل ابتلا به سرطان می‌دانند و آمارها هم نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد ایرانی‌ها فعالیت بدنی مناسب ندارند و ۴۰ درصد آنها دچار چاقی هستند. هرچند دلایل دیگری مثل ژنتیک، سبک نادرست تغذیه و چاقی، عوامل محیطی، عدم فرزندآوری، سن بالا در اولین بارداری و افزایش سن هم در ابتلا به سرطان موثرند.

چاقی، یکی از فاکتورهای خطر سرطان پستان

دکتر زهرا پوررسولی، متخصص جراح عمومی و جراح پستان در گفتگو با همشهری‌آنلاین درباره اهمیت ورزش و تاثیر آن در بروز سرطان ازجمله سرطان پستان می‌گوید: ورزش کردن باعث می‌شود سبک زندگی (Life Style) فرد ارتقا یابد و ریسک ابتلا به سرطان پستان کاهش پیدا کند. البته ورزش منظم روزانه یا فعالیتی که حداقل هفته‌ای ۲ – ۳ بار انجام شود. نه ورزش‌های هرازگاهی و هر وقت دل‌مان خواست یا هر زمان وقت کردیم.

دکتر پوررسولی ادامه می‌دهد: داشتن فعالیت بدنی روزانه و منظم باعث می‌شود چاقی کمتر شود. خود چاقی، یکی از عوامل و فاکتورهای خطر سرطان پستان استوقتی از ورزش حرف می‌زنیم، شامل پیاده‌روی هم می‌شود. درواقع ورزش کردن یا به عبارتی، داشتن فعالیت بدنی مناسب می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ازجمله سرطان پستان را کاهش دهد.

این جراح پستان می‌گوید: در سال‌های اخیر سن ابتلا به سرطان پستان در ایران کاهش پیدا کرده و به جوانان ۳۰ تا ۴۰ ساله رسیده استکم نیستند خانم‌های دهه‌شصتی و خانم‌های جوان‌تر که به این سرطان مبتلا می‌شوند. بنابراین توجه به فعالیت بدنی مناسب، یک باید و ضرورت است تا سلامت بمانیم. هرچند نداشتن فعالیت بدنی به تنهایی عامل و فاکتوری برای ابتلا به سرطان پستان محسوب نمی‌شود و عوامل مهم دیگری مانند وراثت (ژنتیک)، سبک نادرست تغذیه و چاقی، عوامل محیطی، عدم فرزندآوری، کوتاه بودن دوره شیردهی، سن بالا در اولین بارداری و افزایش سن هم در بروز این سرطان دخیل هستند.

چه ارتباطی بین ورزش و سرطان پستان است؟

داشتن زندگی پرتحرک و فعال، علاوه بر اینکه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا، دیابت و پوکی استخوان را کاهش دهد، می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پستان، روده بزرگ و رحم را نیز کاهش دهد. داشتن فعالیت بدنی همچنین به پیشگیری از چاقی نیز کمک می‌کند. موضوعی که به تنهایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با اضافه وزن را کاهش دهد.

در بین فاکتورهای خطر سرطان پستان، چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن، بیشترین تاثیر را در افزایش خطر ابتلا دارند. به همین دلیل هر ورزش یا فعالیتی که بتواند وزن را متعادل کند، احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. البته تاثیر ورزش بر سرطان پستان زمانی محسوس‌تر است که با یک رژیم غذایی مناسب همراه باشد. چراکه هیچ عاملی به تنهایی نمی‌تواند سلامت جسم ما را تضمین کند.

کمال سراج، متخصص طب ورزشی در این رابطه به همشهری‌آنلاین می‌گوید: نداشتن فعالیت بدنی مناسب منجر به افزایش وزن، اختلالات هورمونی و افزایش سطح استروژن در بدن می‌شود. این عوامل می‌توانند با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط داشته باشند. ورزش منظم و فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش این خطر و حفظ سلامت عمومی کمک کند.

به گفته سراج، داشتن فعالیت بدنی حتی پس از تشخیص سرطان پستان، کمک بزرگی به روند درمان آن می‌کند. بنابراین توصیه کارشناسان حوزه ورزش به افراد بزرگسال این است در هفته حدقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید علاوه بر فعالیت‌های معمول روزانه داشته باشند. البته بهتر است این فعالیت‌ها در طول هفته تقسیم شوند. این میزان فعالیت تأثیرات آشکاری بر روی سلامت فرد خواهد داشت؛ هرچه میزان فعالیت بدنی بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان کمتر خواهد بود.

همشهری

+