از التماس‌های پشت‌پرده برای آتش‌بس تا اصرار به ادامه جنگ در غزه
از التماس‌های پشت‌پرده برای آتش‌بس تا اصرار به ادامه جنگ در غزه

سیگنال‌های ناتوانی و استیصال صهیونیست‌ها در جنگ غزه یکی پس از دیگری به کابینه امنیتی رژیم اشغالگر قدس مخابره می‌شود. در چنین شرایطی مقامات موساد از یک‌سو در خصوص لزوم پایان جنگ غزه (حتی بدون نابودی حماس) بیش از پیش نتانیاهو را تحت فشار قرار داده‌اند و از سوی دیگر، در مواضع اعلامی خود بر […]

- از التماس‌های پشت‌پرده برای آتش‌بس تا اصرار به ادامه جنگ در غزه

سیگنال‌های ناتوانی و استیصال صهیونیست‌ها در جنگ غزه یکی پس از دیگری به کابینه امنیتی رژیم اشغالگر قدس مخابره می‌شود. در چنین شرایطی مقامات موساد از یک‌سو در خصوص لزوم پایان جنگ غزه (حتی بدون نابودی حماس) بیش از پیش نتانیاهو را تحت فشار قرار داده‌اند و از سوی دیگر، در مواضع اعلامی خود بر استمرار جنگ تاکید می‌ورزند. این تناقض، محصول شکست مطلق تل‌آویو در میدان غزه است. شکست مطلقی که روزبه‌روز مصادیق آشکارتری پیدا می‌کند.

هشدار رئیس بانک‌مرکزی رژیم‌صهیونیستی 

رئیس بانک‌مرکزی رژیم‌صهیونیستی که در نشست کمیته حسابرسی کنست شرکت کرده بود هشدار داد با وجود اهمیت جنگ، اما بودجه آن هم نامحدود نبوده و باید برخی اقلام و مسائل را از هزینه‌های آن حذف کرد. امیر یارون، رئیس بانک‌مرکزی رژیم‌صهیونیستی در این زمینه تاکید کرد، ما نه‌تنها در شرایط سخت و بغرنج امنیتی قرار داریم بلکه این شرایط در رابطه با اقتصاد هم صدق می‌کند و جنگ عواقب و تبعات خود را بر اقتصاد هم قرار داده و خواهد داد.

این هشدار به‌وضوح نشان می‌دهد که تاب‌آوری اقتصادی و تجاری و اعتباری (مالی) صهیونیست‌ها در جنگ غزه تا حد زیادی کاهش یافته و قدرتی برای بازیابی این توان از دست‌رفته وجود ندارد. 
 
لاپوشانی تلفات صهیونیست‌ها 

روزنامه صهیونیستی یدیعوت‌آحارونوت نیز در جریان گزارشی فاش کرده که شمار زیادی از سربازان ارتش رژیم اشغالگر قدس که در جریان نبرد‌های جنگ غزه آسیب دیده‌اند، عمدتا با جراحت‌هایی مواجه هستند که توان باروری آن‌ها را تهدید می‌کند. یدیعوت‌آحارونوت گفته است که بیش از دو ماه از جنگ غزه می‌گذرد و بخش قابل‌ملاحظه‌ای از سربازان صهیونیستی که از میدان‌های جنگ غزه باز می‌گردند، با مشکل عفونت‌ادراری دست‌به‌گریبان هستند. موضوعی که می‌تواند بر توانایی باروری آن‌ها نیز تاثیرات منفی داشته باشد.


بیشتربخوانید


برخی منابع در اراضی اشغالی به این نکته اشاره می‌کنند که آسیب به توانایی‌های باروری افراد تا حد زیادی چشم‌انداز‌های زندگی آتی آن‌ها و تشکیل خانواده از سوی آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند و می‌تواند آسیب‌های روحی جدی را به انسان‌ها وارد نماید. به‌طور خاص بررسی‌های روزنامه صهیونیستی یدیعوت‌آحارونوت نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد مجروحان واردشده به یک بیمارستان رژیم اشغالگر قدس، نیاز به مداخله فوری پزشکی جهت رفع عفونت مجاری ادراری خود داشته‌اند. منابع پزشکی در اراضی اشغالی تاکید کرده‌اند که عفونت‌ها و آسیب‌های این‌چنینی می‌توانند تبعات وخیمی را در کل زندگی فرد به همراه داشته باشند. موضوعی که حاکی از این مسأله است که گاهی اوقات برخی آسیب‌های به‌ظاهر جزئی در قالب یک رویداد جنگی، می‌توانند تاثیرات و تبعات وخیمی را در زندگی انسان‌ها ایجاد کنند و آن‌ها را هم از حیث سلامت فیزیکی و هم سلامت روانی به نحو منفی متاثر سازند.
 
نتانیاهو به فکر نجات خود است! 

درعین‌حال، وکلای مدافع نتانیاهو نامه جدیدی را به دادستانی ارائه کردند و خواهان تعویق محاکمه وی تا بعد از پایان جنگ شدند. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی با اعلام این خبر افزود: یکی از وکلای مدافع نتانیاهو در نامه‌ای که برای دادستانی ارسال کرده از آن‌ها خواسته تا شهادت برخی شهود را رد کند. اطرافیان نتانیاهو مدعی هستند که این شاهدان در تماس مستقیمی با نتانیاهو بوده و از این رو وکلا نیازمند تهیه لایحه دفاعیه در این رابطه هستند و این امر نیازمند زمان بیشتری است، درحالی که دفتر دادستان کل معتقد است پذیرش این درخواست به معنای تاخیر چندماهه این دادگاه خواهد بود. درحالی‌که بنیامین نتانیاهو بار‌ها طی سال‌های گذشته ادعا کرده بود که قادر به رتق‌وفتق امور در دوره محاکمه‌اش به اتهامات جنایی است، اما نتانیاهو از طریق وکلای خود اعلام کرد خواستار نادیده‌گرفته‌شدن برخی از اسناد و مدارک اصلی در دادگاه خویش است.

آمیت حداد، وکیل نتانیاهو در نامه‌ای به دفتر دادستانی کل خواستار رد شهادت برخی از شهود شده، زیرا مدعی است نخست‌وزیر قادر نیست تا پایان جنگ برای پرسش از شهود در دادگاه حاضر شود. در ادامه خبر آمده است این درخواست در حالی تقدیم می‌شود که شاهدان جزء مهم‌ترین شاهدان پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ محسوب شده و از میان آن‌ها یاریو لویون وزیر دادگستری و زئیف الکین عضو کنست و نیز شلومیت بارنیا مشاور حقوقی دفتر نخست‌وزیری، تامیر باردو رئیس سابق موساد، یوفال دیسکین رئیس شاباک و تسیبی لیونی وزیر اسبق خارجه به چشم می‌خورند.
 
التماس برای پایان جنگ

در چنین فضا و فرامتنی، التماس صهیونیست‌ها برای آتش‌بس در پشت‌پرده، بیش از هر زمان دیگری قابل درک است. در این خصوص مقامات صهیونیستی رایزنی‌هایی را با قاهره، آنکارا و دوحه صورت داده‌اند. بااین‌حال مقامات تل‌آویو اصرار دارند اطلاعاتی از این رایزنی‌ها به رسانه‌ها و منابع خبری درز پیدا نکند! بدیهی است که استمرار این روند، نتیجه‌ای جز شکست و تباهی مطلق تل‌آویو نخواهد داشت. واشنگتن، اتحادیه اروپا و دیگر حامیان اسرائیل نیز هرگز تصور نمی‌کردند که پس از ۷۵ روز، هیچ‌یک از اهداف اعلامی تل‌آویو در غزه محقق نشود. حامیان صهیونیسم نیز قطعا در تبعات و عوارض سنگین و جبران‌ناپذیر این شکست شریک اسرائیل خواهند بود.

منبع: روزنامه جام جم

+