زیرنویس، گروه سیاست، نفیسه عبدالهی: هفتاد و شش روز از اجرای موفقیت آمیز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در عمق اراضی اشغالی و وارد کردن یک زخم کاری از سوی مقاومت فلسطین بر پیکره رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد. عملیات برق آسا و شوکه کننده‌ای که ضربه سهمگینی را بر پیکره رژیم […]

زیرنویس، گروه سیاست، نفیسه عبدالهی: هفتاد و شش روز از اجرای موفقیت آمیز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در عمق اراضی اشغالی و وارد کردن یک زخم کاری از سوی مقاومت فلسطین بر پیکره رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد. عملیات برق آسا و شوکه کننده‌ای که ضربه سهمگینی را بر پیکره رژیم کودک کش صهیونیستی وارد کرد.

عملیاتی که حتی می‌توان به راحتی از آن تحت عنوان ضربت و سیلی تاریخی جریان مقاومت اسلامی فلسطین به رژیم صهیونیستی یاد کرد. پس از عملیات طوفان الاقصی رژیم اسراییل نه تنها نتوانسته به اهداف سیاسی و نظامی خود دست یابد بلکه شکست‌های بسیاری از جمله شکست فاحش اطلاعاتی و امنیتی، اوج گیری ه جهانی خشم جامعه جهانی، تشدید بن بست سیاسی – اجتماعی، شکست پروژه عادی سازی و روابط سیاست خارجی و شکست بزرگ اقتصادی را متحمل شده است.

پیروزی حماس در میدان و دیپلماسی

پس از عملیات طوفان الاقصی پایگاه اجتماعی حماس ارتقا یافته و جبهه مقاومت نیز منسجم‌تر از گذشته شده است. حماس در میدان عمل با در اختیار گرفتن نبض نبرد با صهیونیست‌ها و داشتن روحیه مقاومت بالا با حداقل امکانات آنچنان عرصه را برای صهیونیست‌ها تنگ کرد که عملاً پیروز نهایی این جنگ محسوب می‌شود. در جنگ نظامی نامتقارن، رزمندگان مقاومت با استفاده از تاکتیک‌های بومی، ارتش کلاسیک تا دندان مسلح صهیونیستی را به گونه‌ای زمین گیر کرده که این رژیم چشم اندازی برای موفقیت خود نمی بیند.

طبیعتاً مولفه‌های قدرت واقعی در میدان در اختیار مقاومت است و آن‌را در میدان دیپلماسی نیز به سرانجام خواهد رساند.

اقدامات فشرده دیپلماتیکی جمهوری اسلامی ایران

از آغاز جنگ غزه تاکنون روابط و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه آغاز شد و در آخرین اقدامات دیپلماتیک، شاهد سفر «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به قطر جهت گفت‌وگو در خصوص روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای بودیم. این سفر در استمرار و تکمیل تلاش‌های مستمر و فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از آغاز جنگ غزه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، پایان دادن به تجاوز ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی علیه غزه، رفع محاصره ظالمانه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به آن انجام شد.

وزیر امور خارجه که برای چهارمین بار پس از آغاز جنگ غزه به قطر سفر کرده بود در ابتدای ورود به دوحه با «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی حماس دیدار و گفت‌وگو کرد.

تداوم تلاش‌ تهران- دوحه برای توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به سرگردانی راهبردی کاخ سفید در خصوص بحران غزه گفت: همه در داخل کاخ سفید معتقدند که رژیم صهیونیستی باید پیروز میدان باشد، اما اکنون با درک واقعیت‌های میدان و اطمینان از قدرت ایستادگی و پایداری مقاومت و مردم فلسطین، همزمان با حمایت تمام عیار نظامی از رژیم کودک‌کُش صهیونیستی، در پی آن هستند که با یک روش سیاسی، آبرومندانه از این جنگ خارج شوند و رژیم اسراییل را از این شکست راهبردی نجات دهند.

وی با اشاره به برخی تلاش‌های دیپلماتیک ایران در سطوح مختلف از جمله رایزنی‌های انجام شده در سطح سران توسط آیت‌الله رییسی رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته به تلاش‌های حداکثری دیپلماتیک خود در حمایت از ملت مظلوم اما مقتدر و صبور فلسطین به منظور خاتمه دادن به تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه، پایان کامل محاصره و ارسال فوری کمک‌های گسترده انسان‌دوستانه و نیز مقابله با طرح‌های سیاسی تحمیلی و جانبدارانه از رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد که ملت فلسطین همانگونه که در میدان مقاومت و نبرد علیه جنگ نابرابر تحمیلی توسط رژیم صهیونیستی و حامیان آن به ویژه دولت آمریکا، اقتدار، توانایی و صلابت خود را اثبات کرده، در حوزه سیاسی نیز همانند گذشته اجازه تحقق طرح‌های سیاسی تحمیلی را به هیچکس نخواهد داد و ایران از تلاش‌ها و ابتکار عمل‌های سیاسی مقاومت برای برون رفت از شرایط جاری، توقف جنگ علیه غزه و رفع محاصره ظالمانه و ضدبشری علیه شهروندان فلسطینی و نیز حق مشروع و طبیعی ملت فلسطین در تعیین نهایی سرنوشت خود حمایت می‌کند.

اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس نیز در این دیدار علاوه بر تشریح آخرین وضعیت میدانی جنگ علیه غزه، گفت: رژیم ادعا می‌کرد که بر شمال غزه سیطره یافته، اما اکنون مقاومت در تمام مناطق شمال نوار غزه حضور داشته و مقاومت می‌کند، هر چند در سایه حمایت تمام عیار آمریکا، رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب جنایات هولناکی علیه ساکنان در تمام نوار غزه و نیز رفتارهای ضدبشری علیه شهروندان بازداشت شده فلسطینی است.

این مقام ارشد حماس از حمایت جریان‌های مقاومت در منطقه و حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران از مقاومت و ملت فلسطین تجلیل و تقدیر کرد و افزود: این حمایت‌ها و نیز تحرکات گسترده مردمی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی در سراسر جهان در حمایت از فلسطین، اثرات روحی و معنوی زیادی برای ملت فلسطین و نیز اثرات و فشارهای سیاسی زیادی بر رژیم صهیونیستی و دولت‌های غربی حامی آن دارد و ما برای پایان دادن به جنگ و تجاوز ظالمانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین به این حمایت‌ها نیازمندیم.

همکاری ایران و قطر برای توقف جنگ

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در حاشیه این سفر در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه با اسماعیل هنیه، گفت: این دیدار فرصت دیگری بود که گفت‌وگوها و تبادل نظراتی در خصوص آخرین وضعیت فلسطین انجام شود.

تداوم تلاش‌ تهران- دوحه برای توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی

کنعانی با بیان اینکه آنچه که تاکنون رژیم صهیونیستی انجام داده تحت مدیریت و اشراف راهبردی آمریکا بوده است، افزود: دولت آمریکا بازنده اخلاقی و سیاسی این جنگ است.

وی با اشاره به چشم انداز و روند تحولات غزه، تصریح کرد: اقای امیرعبداللهیان اخرین نتایج حاصله از مذاکرات دیپلماتیک خودشان را بیان کردند. اقای هنیه اعلام کرد که برای توقف و اتش بس پایدار امادگی داریم اما به هیچ وجه تحت حملات رژیم اسراییل مذاکره نخواهیم کرد. اماده ایم با تمرکز بر حقوق بنیادین و طبیعی و اصولی فلسطین برای اتش بس گفت‌وگو کنیم.

وی یاداور شد: انسجام بسیار خوبی میان گروه‌های مختلف فلسطینی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به کنشگری دوحه، گفت: با دولت قطر در ارتباط با ضرورت توقف فوری جنگ ظالمانه رژیم علیه مردم غزه اتفاق نظر داریم و در این مسیر تلاش‌های مشترک خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: تهران و دوحه در مسیر گشایش ممر ارسال کمک‌های انسان دوستانه و ارتباط با شکل گیری یک توقف پایدار در وضعیت جنگی موجود و ارسال کمک‌ها مشورتهایی را انجام دادند.

دیدار با نخست وزیر و وزیر خارجه قطر / ‏‬تداوم تلاش‌های مشترک برای غلبه راهکار سیاسی و توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی

در ادامه این سفر، وزیر امورخارجه با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار برخی موضوعات مورد اهتمام دوجانبه و منطقه‌ای از جمله تحولات فلسطین و غزه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین در این دیدار در خصوص نحوه تداوم تلاش‌های مشترک برای غلبه راهکار سیاسی و توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه مشورت و تبادل نظر کردند و توافق نمودند که ایده‌های مشترک و مورد توافق را با جدیت دنبال نمایند؛ همچنین در خصوص افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف همکاری دوجانبه اتفاق نظر داشتند.

تداوم تلاش‌ تهران- دوحه برای توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه روابط سیاسی بین دو کشور را سازنده و متمایز توصیف و بر لزوم تقویت تلاش‌های مشترک بمنظور ارتقای روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه همپای روابط سیاسی دو کشور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از اجرای بخش‌های مهمی از توافقات رؤسای دو کشور، به برگزاری موفق اجلاس اخیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور اشاره کرد و پیگیری مشترک برای اجرای کامل توافقات را خواستار شد.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به مسئله فلسطین و تحولات غزه بعنوان مهمترین موضوع مشترک مورد اهتمام و پیگیری دو کشور در دو ماهه اخیر با هدف توقف پایدار حملات نظامی رژیم اسراییل علیه شهروندان در غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، افزایش تحرکات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر یافتن راهکار سیاسی برای بحران غزه را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت تداوم تلاش‌های مشترک در مسیر اهداف مورد توافق دو کشور و مبتنی بر خواست و نیاز ملت فلسطین تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دریافت برخی پیام‌ها و نشانه‌ها گفت، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در تلاش‌های جدید می‌خواهند حساب خود را از حساب جنایات رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها جدا کنند، اما عملاً همچنان در کنار رژیم اسراییل در روند شکست خورده نظامی ایستاده‌اند.

وی زمان را به ضرر دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و گفت: اصرار رژیم صهیونیستی بر تداوم جنگ علیه غزه و حمایت دولت آمریکا از این رژیم، صرفاً بر ابعاد و دامنه شکست نظامی و سیاسی آنها و نیز افزایش مسئولیت‌های بین‌المللی آنها خواهد افزود.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار، با ارائه ارزیابی مثبت از روند روابط دوجانبه، عزم کشورش را برای اجرای کامل توافقات رؤسا و مسئولان دولتی دو کشور و ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین مورد تاکید قرار داد.

وی ضمن مثبت و مؤثر خواندن تلاش‌های مشترک دو کشور در مسیر تحقق آتش بس پایدار در غزه و تقویت ارسال کمک‌های گسترده انسان دوستانه برای مردم فلسطین، روند تحولات را به نفع راهکار سیاسی و حرکت به سمت پایان جنگ ارزیابی کرد.

تاکنون حداکثر ۱۴ درصد امکانات دفاعی و نیروی انسانی مقاومت، درگیر صحنه جنگ بوده است / منطقه به سمت آتش بس پیش می‌رود

در پایان این سفر نیز حسین امیر عبداللهیان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مجموعه فضای گفت‌وگوهای دیپلماتیک نشان می‌دهد که به مرور، منطقه به سمت یک آتش‌بس پیش می‌رود و گفت‌وگوهای مستقیم و غیر مستقیمی که بتواند این وضعیت فاجعه‌بار در غزه را پایان دهد یا حداقل در مسیر کاهش آلام مردم فلسطین از جمله ساکنان غزه و کرانه باختری باشد، جریان دارد.

تداوم تلاش‌ تهران- دوحه برای توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی

وی افزود: آمریکایی‌ها مدعی هستند که تلاش می‌کنند تا پایان سال جاری میلادی و در روزهای آینده، نوعی توافق در دسترس باشد. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رژیم اسراییل، همچنان به روش‌های جنگی خود و تداوم جنایات و وضعیت محاصره‌ای غزه پافشاری دارد.

وی ادامه داد: بخشی از رایزنی‌ها هم با مقامت حماس و رهبران آن بود؛ از آقای «اسماعیل هنیه» شنیدم که علی‌رغم همه صحنه‌های تلخی که در غزه می‌بینیم، تاکنون حداکثر ۱۴ درصد امکانات دفاعی و نیروی انسانی مقاومت، درگیر صحنه جنگ بوده و برای ماه‌ها سعی و برنامه‌ریزی کردند تا در این جنگ نابرابر، پایداری فلسطین و غزه را نشان دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدار خود با وزیر امور خارجه قطر گفت: راجع به موضوع فلسطین و همچنین طرح‌های سیاسی که روی میز است، گفت‌وگو کردیم که جزئیات آن را در زمان خودش، بیشتر اعلام خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان افزود: در عین حال با استفاده از فرصت حضور در قطر، در خصوص همکاری‌های تجاری، اقتصادی، گردشگری و موضوعاتی که در مناسبات دو جانبه میان دو کشور وجود دارد، گفت‌وگو کردیم.

وی اضافه کرد: برخی از مسائل تهران و دوحه، در پی دیدار سران دو کشور حل‌وفصل شده و در مسیر خوب و به سرعت در حال پیشرفت است؛ در برخی موارد هم همچنان نیازمند پیگیری بیشتر توسط سفارتخانه‌های دو کشور هستیم و سفرای دو کشور، موضوعات را فعالانه پیگیری می‌کنند.

منبع: مـهر