معیارهای انتخاب شیر ظرفشویی خوب
معیارهای انتخاب شیر ظرفشویی خوب

آشپزخانه، محلی برای طبخ غذا و البته شستشوی ظروف محسوب می‌شود؛ بی تردید نظافت آن بسیار مهم است. بر همین اساس، انتخاب شیر ظرفشویی مناسب اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تنها زمانی در انتخاب شیر ظرفشویی موفق عمل خواهید کرد که بدانید در هنگام خرید، چه نکاتی اهمیت بیشتری دارند. در مقاله پیش رو قصد داریم، […]

معیارهای انتخاب شیر ظرفشویی خوب

آشپزخانه، محلی برای طبخ غذا و البته شستشوی ظروف محسوب می‌شود؛ بی تردید نظافت آن بسیار مهم است. بر همین اساس، انتخاب شیر ظرفشویی مناسب اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تنها زمانی در انتخاب شیر ظرفشویی موفق عمل خواهید کرد که بدانید در هنگام خرید، چه نکاتی اهمیت بیشتری دارند. در مقاله پیش رو قصد داریم، معیارهای انتخاب شیر ظرفشویی خوب را بیان کرده و توضیحاتی در خصوص آنها ارائه دهیم.

معیارهای انتخاب شیر ظرفشویی

اگر برای خرید شیر ظرفشویی به بازار مراجعه کرده باشید، به احتمال زیاد تنوع مدل‌ها و برندها شما را سردرگم کرده است. نکته شایان ذکر این است که در هنگام انتخاب شیر ظرفشویی، بیش از هر چیز باید به شاخصه‌های کیفی آن توجه کرد؛ اما علاوه بر این نحوه استفاده از شیرآلات، هدف و سلیقه شخصی نیز بسیار مهم است.

به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که هر فردی با توجه به نیاز و سلیقه خود معیارهای متفاوتی برای شیرآلات ظرفشویی دارد. در اینجا ما تلاش کرده‌ایم، اصلی‌ترین معیارها را توضیح دهیم.

نوع شیر ظرفشویی

نخستین ویژگی شیر ظرفشویی که باید به آن توجه کنید، اهرمی یا کلاسیک بودن است. شیرآلات کلاسیک، همان شیرهای قدیمی با دستگیره‌های پیچی هستند؛ علت نامگذاری شیرهای اهرمی، نوع دستگیره آنهاست که حالت اهرمی دارد و به راحتی باز و بسته می‌شود.

بدیهی است که شیر ظرفشویی اهرمی، مدرن‌تر بوده و استفاده از آن راحت‌تر به نظر می‌رسد؛ البته این شیرها قیمت بالاتری نیز دارند اما به علت داشتن دوام بیشتر و نقشی که در مصرف بهینه آب ایفا می‌کنند، معمولاً در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند.

در هنگام خرید شیر ظرفشویی اهرمی دقت کنید که دستگیره آن حالت ارگونومیک داشته باشد؛ یعنی به راحتی و با فشار اندک دست بتوان آن را باز و بسته کرد یا فشار و دمای آب را تنظیم نمود.

مدل شیر ظرفشویی

معیارهای انتخاب شیر ظرفشویی خوب

با توجه به سبک اغلب خانه‌های امروزی، آشپزخانه تا حدودی در معرض دید قرار دارد و دکوراسیون آن بسیار مهم است. به همین دلیل برخی افراد به مدل و شکل ظاهری شیر ظرفشویی اهمیت می دهند؛ البته موضوع مدل شیرآلات ظرفشویی، صرفاً از جنبه زیبایی مد نظر نیست؛ چرا که امروزه شاهد طراحی مدل‌های مختلف این محصول از نظر عملکرد می‌باشیم.

برخی از مهم ترین مدل‌های شیر ظرفشویی عبارتند از:

شیر ظرفشویی علم ثابت

ساده‌ترین مدل شیر ظرفشویی است که با تنوع بالایی از نظر طراحی تولید می‌شود و بیشتر برای سینک‌های تک لگنه یا کوچک به کار می‌رود.

شیر ظرفشویی شاوری

این شیر همراه با یک شیلنگ که در داخل علم قرار گرفته، طراحی شده است. به راحتی می‌توان بخش آبریز آن را از علم جدا کرد و همه بخش‌های سینک را شستشو داد. آزادی حرکت، مزیت مهم این مدل شیر است.

شیر ظرفشویی فنری

شیر ظرفشویی فنری، از یک علم ارتجاعی تشکیل شده است؛ هر چند که به اندازه شیر شاوری، آزادی حرکت ندارد؛ اما به علت داشتن ارتفاع بیشتر و قابل حرکت بودن علم فنری، می‌توان با حرکت دادن آن به همه بخش‌های یک سینک بزرگ دسترسی داشت. برای حرکت دادن علم شیر، کافی است، بخش آبریز آن را اندکی به سمت پایین کشید، تا شیلنگ آن آزاد شود.

شیر ظرفشویی دو منظوره

این گروه از شیرآلات که به آن‌ها شیرآلات تصفیه نیز گفته می‌شود، برخلاف مدل‌های ذکر شده، دو دستگیره اهرمی دارد؛ یکی برای خروج آب لوله کشی و دیگری برای خروج آب تصفیه شده. با این نوع شیرآلات، دیگر نیازی به تهیه یک شیر جداگانه برای خروج آب تصفیه شده نخواهید داشت و شیر دومنظوره، هر دو کار را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

شیر ظرفشویی لمسی

شیر ظرفشویی لمسی، بدون دستگیره طراحی شده و با لمس بدنه شیر، جریان آب از مجرای تعبیه شده خارج می‌شود. صرفه جویی در مصرف آب و داشتن ظاهر جمع و جور و مدرن مهم‌ترین مشخصات شیرهای لمسی هستند.

جنس بدنه شیر ظرفشویی

از متریال‌های مختلفی می‌توان برای ساخت بدنه شیرآلات استفاده کرد؛ اما بهترین ماده برای بدنه شیر ظرفشویی، آلیاژ برنج است. دقت کنید، شیری را انتخاب کنید که میزان سرب موجود در آن زیر ۲ درصد باشد.

سرب ماده ای سمی و مضر برای سلامت انسان است؛ بنابراین به کار بردن آن جهت ساخت شیر ظرفشویی که برای آشامیدن و مصارف پخت و پز استفاده می شود، صحیح نیست؛ البته مقدار بسیار کم آن برای شکل‌پذیری آلیاژ برنج لازم است.

آبکاری شیر ظرفشویی

به منظور پیشگیری از زنگ‌زدگی، رنگ پریدگی و فرسودگی زود هنگام شیرآلات، آنها را آبکاری می‌کنند. از آنجا که شیر ظرفشویی همواره در معرض رطوبت قرار دارد، کیفیت آبکاری آن بسیار مهم است. در زمان خرید شیرآلات آشپزخانه‌ای دقت کنید که روکش یا پوشش آبکاری آنها حداقل ۱۸ میکرون ضخامت داشته باشد.

روش‌های مختلفی برای آبکاری شیرآلات وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

آبکاری نیکل کروم

رایج‌ترین نوع آبکاری است که با استفاده از فلزات نیکل و کروم انجام می‌شود. شیرآلات آبکاری شده به این روش، معمولاً نقره‌ای رنگ (همان شیرهای استیل رایج) هستند.

آبکاری پی وی دی

بهترین و مقاوم ترین نوع آبکاری است و باعث می‌شود که شیرآلات مقاومت بالایی در برابر خط و خش، خوردگی و تغییر رنگ داشته باشند. در این روش، محلول فلزات را در شرایط خلاء تبخیر کرده و رسوب خالص حاصل از بخار فلز را به بدنه خارجی شیر اضافه می‌کنند. کیفیت بالای آبکاری PVD باعث شده است تا شیرآلات با این نوع آبکاری، قیمت بالاتری داشته باشند.

نوع نصب شیر ظرفشویی

معیارهای انتخاب شیر ظرفشویی خوب

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید شیر ظرفشویی باید به آن توجه کنید، روش نصب است. شیرآلات از نظر نوع نصب به دو دسته روکار و توکار تقسیم می‌شوند. شیرهای روکار، همان شیرآلات رایج هستند که از قدیم‌الایام تاکنون در اکثر خانه‌ها دیده می‌شوند؛ اما در شیرهای توکار، بخش‌هایی از قبیل لوله‌ها و اتصالات در داخل دیوار قرار می‌گیرند.

به طور کلی شیرهای توکار، طراحی مدرن و مینیمالی دارند؛ نصب آنها فضای بسیار کمی از سینک ظرفشویی را اشغال می‌کند؛ زیرا فقط قسمت دسته، قاب روی مغزی و آبریز آنها دیده می‌شود. ایراد بزرگ این گروه از شیرآلات، دشوار و پر هزینه بودن نصب آنهاست.

شیرآلات روکار به مانند شیرآلات توکار حس لوکس بودن را منتقل نمی‌کنند اما تنوع بسیار بالاتری دارند و نصب آن‌ها نیز آسان‌تر است.

کیفیت قطعات داخلی شیر ظرفشویی

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب شیر ظرفشویی خوب، کیفیت قطعات داخلی، به خصوص کارتریج (در مورد شیرآلات اهرمی) و مغزی (برای شیرهای کلاسیک) است. مرغوب بودن این قطعات، هم در نحوه عملکرد شیر و هم در دوام آن نقش اساسی ایفا می‌کنند.

برند شیر ظرفشویی

نکته بسیار مهم در هنگام انتخاب و خرید شیر ظرفشویی، توجه به برند تولید کننده است. برندهای معتبر محصولات خود را با گارانتی معتبر و بلند مدت عرضه می‌کنند. همچنین با خرید شیر از برندهای برتر، خیالتان از مواردی نظیر جنس بدنه، آبکاری و کیفیت قطعات داخلی راحت خواهد بود

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش نمودیم تا مهمترین معیارها برای خرید یک شیر ظرفشویی را با شما در میان بگذاریم. در پایان توصیه می‌شود که حتی‌الامکان شیر ظرفشویی اهرمی را انتخاب کنید؛ مگر آنکه به سبک کلاسیک شیرآلات پیچی علاقه داشته باشید، یا به هر دلیلی بخواهید، شیر ارزان قیمت خریداری کنید. سوای از نوع شیر، کیفیت جنس بدنه، نوع آبکاری، کیفیت قطعات داخلی، نوع نصب و برند تولید کننده، اصلی‌ترین معیارهای انتخاب شیر ظرفشویی خوب به شمار می‌روند.

منبع: اطلاعات انلاین