جمعه شب از ساعت ۲۱:۳۰ ورزشگاه پادشاه عبدالله در شهر جده میزبان فینال جام‌جهانی باشگاه‌های ۲۰۲۳ خواهد بود؛ دیداری بین تیم‌های فلومیننزه قهرمان کوپا لیبرتادورس و منچسترسیتی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا. هردو تیم بدون سابقه قهرمانی در صورت کسب این جام قهرمان جدید تورنمنت و البته آخرین قهرمان با فرمت ۷ تیمه خواهند بود. فلومیننزه؛ […]

- منچسترسیتی – فلومیننزه؛ فینال اولین‌ها در جده/ پپ با جام جدید به انگلیس برمی‌گردد؟

جمعه شب از ساعت ۲۱:۳۰ ورزشگاه پادشاه عبدالله در شهر جده میزبان فینال جام‌جهانی باشگاه‌های ۲۰۲۳ خواهد بود؛ دیداری بین تیم‌های فلومیننزه قهرمان کوپا لیبرتادورس و منچسترسیتی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا. هردو تیم بدون سابقه قهرمانی در صورت کسب این جام قهرمان جدید تورنمنت و البته آخرین قهرمان با فرمت ۷ تیمه خواهند بود.

فلومیننزه؛ پس از ۱۱ سال

«بیگ فلو» سال عجیبی را پشت سر گذاشته و حالا در فکر کسب جامی دیگر برای حک شدن اسمش در تاریخ است. تیمی در کوپا لیبرتادورس برای اولین مرتبه در تاریخ با شکست بوکاجونیورز قهرمان شد، حالا می‌خواهد طلسم قهرمان نشدن تیم‌های آمریکای‌جنوبی و برزیل در جام‌جهانی باشگاه‌ها را هم پس از ۱۱ سال بشکند و این قهرمانی تازه را به ویترین افتخاراتش اضافه کند. فرناندو دینیز سرمربی فلومیننزه پس از عملکرد خوب در سال گذشته، مربی موقت تیم ملی برزیل هم شد و این روزها به طور همزمان هدایت تیم باشگاهی و ملی را در دست دارد. شاید سنگینی کار باعث شده تا فلومیننزه در فصلی که گذشت تیم هفتم سری A برزیل شود. با این حال در آستانه کریسمس، این تیم برزیلی به دنبال به چالش کشیدن منچسترسیتی از قدرتمندترین تیم‌های فعلی جهان است.

منچسترسیتی؛ ارمغان جدید پپ برای سیتی

پپ گواردیولا آنقدر در منچسترسیتی ماند تا به اهدافش برسد. پس از این که سال ۲۰۲۳ بعد از ۷ سال حضور در اتحاد جام گوش‌بزرگ را به خانه سیتیزن‌ها آورد، حالا به فکر برداشتن جام دیگری از عربستان سعودی است. منچسترسیتی که در لیگ برتر انگلیس توسط تیم‌های بزرگ دیگری به چالش کشیده شده، روی کاغذ شانس خیلی بیشتری برای قهرمانی خواهد داشت. پس از قهرمانی ۳ تیم انگلیسی، شاید آخرین قهرمان در فرمت فعلی جام‌جهانی باشگاه‌ها هم تیمی انگلیسی باشد. پپ نمی‌خواهد کریسمس هواداران تیمش تلخ شود و به چیزی جز این قهرمانی تازه و گذاشتن آن در ویترین افتخارات سیتیزن‌ها فکر نمی‌کند. گواردیولا برای این افتخار باید با سرمربی تیم ملی برزیل نبرد داشته باشد. جده، می‌تواند جمعه شب برای سیتی شهری خاطره‌انگیز شود.

آمار بازی
۴) رئال‌مادرید با ۵ قهرمانی پرافتخارترین تیم جام‌جهانی باشگاه‌ها به شمار می‌رود. این تیم سال گذشته قهرمانی را جشن گرفت.
۰) فلومیننزه و منچسترسیتی هیچ‌کدام تابه‌حال نه به فینال مسابقات جام‌جهانی باشگاه‌ها رسیده‌اند و نه قهرمان آن شده‌اند.
۱) فلومیننزه و منچسترسیتی هردو در سال ۲۰۲۳ برای اولین مرتبه قهرمان قاره‌شان شده‌اند. فلومیننزه به جام قهرمانی کوپا لیبرتادورس رسید و منچسترسیتی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.
۴) تیم‌های برزیلی ۴ مرتبه قهرمان جام‌جهانی باشگاه‌ها شده‌اند که این قهرمانی‌ها به کورینتیانس (۲ مرتبه)، سائوپائولو و اینترناسیونال رسیده است.
۳) ۳ تیم متخلف ۳ قهرمانی برای انگلیس در مسابقات جام‌جهانی باشگاه‌ها کسب کرده‌اند. لیورپول، چلسی و منچستریونایتد این ۳ قهرمان بوده‌اند.
۸) کشور اسپانیا با ۸ قهرمانی پرافتخارترین در جام‌جهانی باشگاه‌هاست. ۵ مرتبه رئال جام گرفته و ۳ مرتبه بارسلونا قهرمان شده است.
۱۱) آخرین قهرمان غیراروپایی جام‌جهانی باشگاه‌ها کورینتیانس بود که ۱۰ سال و ۲ ماه پیش با شکست چلسی به این جام رسید.
۲) پپ گواردیولا طعم قهرمانی در این مسابقات را ۲ مرتبه چشیده است. او همراه با بارسلونا سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ به قهرمانی این تورنمنت دست پیدا کرد.
۲۳) دیدار نهایی جام‌جهانی باشگاه‌ها فقط یک مرتبه به پنالتی کشیده که اولین دوره مسابقات در سال ۲۰۰۰ بوده است. پس از برتری کورینتیانس مقابل واسکوداگاما در ضربات‌پنالتی فینال ۲۳ سال قبل، همیشه سرنوشت این دیدار در ۹۰ یا ۱۲۰ دقیقه مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: مروری بر تمامی ادوار جام‌جهانی باشگاه‌ها/ رئال‌مادرید، پرافتخارترین تیم جام

منبع: خبـر ورزشی