خط و نشان جدی میرسلیم برای فعالان فضای مجازی
خط و نشان جدی میرسلیم برای فعالان فضای مجازی

خبر آنلاین نوشت: مصطفی میرسلیم، نماینده تهران که از همان ابتدا از حامیان طرح حمایت از کاربران فضای مجازی یا همان طرح صیانت بود، گفت: انحراف در اطلاع‌رسانی از ابتدا وجود داشته است: دروغ و غیبت و فریب و خدعه که در واقع ضد آگاهی است و باعث گمراهی و تشویش و انفعال مخاطب می شود. […]

- خط و نشان جدی میرسلیم برای فعالان فضای مجازی

خبر آنلاین نوشت: مصطفی میرسلیم، نماینده تهران که از همان ابتدا از حامیان طرح حمایت از کاربران فضای مجازی یا همان طرح صیانت بود، گفت: انحراف در اطلاع‌رسانی از ابتدا وجود داشته است: دروغ و غیبت و فریب و خدعه که در واقع ضد آگاهی است و باعث گمراهی و تشویش و انفعال مخاطب می شود. بر اینها باید عناوین مجرمانه ای را افزود همچون افترا و توهین و بهتان و هتاکی و نیز جعل سند و تحریف حقیقت یا تقطیع آن با نیت قلب حقیقت و ایجاد انحراف در افکار عمومی با چینش خاص مطالب برای القاء نظریه ای خاص در ورای مطالبی تکه پاره و جورچین شده. همه اینها نشان دهنده اهمیت قانونمند کردن فعالیت‌های اطلاع‌رسانی در فضای مجازی است.

وی افزود: موضوع آزادی بیان همواره از آرزوهای بشر بوده است تا بتواند با اخذ مطالب و رؤیت دیدگاه‌های مختلف، آنچه را درست و کامل‌تر و مطابق بینش خود یافته انتخاب کند. اما در مورد آزادی، این اصل ساده را همه پذیرفته‌اند که استفاده از حقّ آزادی بیان نزد هر فرد یا گروه و نشر بیانات آنها نباید به آزادی دیگران خسارت وارد آورد و اگر خسارتی وارد آمد یا جرمی رخ داد، باید قابل رسیدگی و پیگیری قانونی باشد.

این موضوع در بسیاری از قوانین موجود بویژه در قانون مطبوعات مراعات و بر آن تأکید شده است، بنابراین اگر در نشریه‌ای به فردی توهین شود او می تواند شکایت کند و قانوناً پیگیر حق خود باشد.

بعلاوه اساساً هرچیزی که بر خلاف قانون اساسی باشد اجازه چاپ و نشر ندارد اما در مورد فعالیت‌هایی که تحت عنوان اطلاع‌رسانی در فضای مجازی به شگردهای متنوعی انجام می گیرد و منجر به هتک حیثیت افراد می شود این قابلیت در حال حاضر وجود ندارد و بناحق، در مورد افرادی اجحاف می شود و چون تولید کننده مطلب ناروا، از بی حساب و کتاب بودن فضای مجازی و عدم قانونمندی آن در کشور برای دستیابی به منویات خود سوء استفاده می کند، به شکایات رسیدگی نمی شود و ظلم رخ می دهد و شایع می شود؛ در واقع وضع غیرقانونمند کنونی به نفع متجاوزان و متعدیان و سوء استفاده کنندگان از فضای مجازی است که آن را جولان‌گاهی بی در و پیکر برای یورش‌های متنوع سازماندهی شده خود قراردادند و بنابراین بشدت نگران استقرار قانونمندی در فضای مجازی‌اند چون این قانونمندی برای تخلف‌ها محدودیت ایجاد می کند.

به گفته وی، قانونمند کردن فضای مجازی البته موجب خواهد شد که فعالان فضای مجازی شناسایی و دارای پروانه کسب و کار شوند و در نتیجه امکان تخلف و سوء استفاده تقلیل یابد و انحرافات و شکایات نیز قابل پیگیری باشد.

در حال حاضر متخلفان فضای مجازی که نمی توانستند در فضای حقیقی علناً فعالیت‌های نامشروع و فسادآفرین خود را انجام دهند و به ثروت‌های بادآورده و ایجاد انحرافات مخرب از نوع ۲۰۳۰برسند، جنجال به پا می کنند تا مانع قانونمندی شوند و نیز دیگران را که مشکلی برای کسب جواز ندارند و نخواهند داشت مضطرب می کنند تا با بهره برداری از ناآگاهی آنها و التهاب آفرینی، با خود هم‌صدایشان کنند.

منبع: اطلاعات انلاین