در دنیای مدرن تخصص مهم است و تعهد، دیگر مهم نیست شما پاسپورت کدام کشور را داشته باشید. اینکه عقل ما به چشممان باشد و فردی را فقط به خاطر داشتن پاسپورت از یک کشور صاحب فوتبال استخدام کنیم، نتیجه همین می‌شود که بازیکنان برزیلی حاضر در لیگ برتر در این دو دهه نشانمان داده‌اند! […]

باشگاه نساجی, لیگ برتر فوتبال - ریسک اسپانیایی در لیگ برتر ایران/ چه زود آن تجربه تلخ فراموش شد!

در دنیای مدرن تخصص مهم است و تعهد، دیگر مهم نیست شما پاسپورت کدام کشور را داشته باشید. اینکه عقل ما به چشممان باشد و فردی را فقط به خاطر داشتن پاسپورت از یک کشور صاحب فوتبال استخدام کنیم، نتیجه همین می‌شود که بازیکنان برزیلی حاضر در لیگ برتر در این دو دهه نشانمان داده‌اند!

حالا باشگاه نساجی بار دیگر تجربه سال قبل خود را تکرار کرده است. نساجی شاید در جمع مدعیان قهرمانی نباشد، شاید بازیکن ملی پوش نداشته باشد، اما در کنار تراکتور، سپاهان، ملوان، صنعت نفت و فولاد از ارکان اساسی فوتبال ماست. فوتبالی که بدون تماشاگر هیچ است و در تمام دنیا تیم‌های ریشه‌دار و محبوب را روی سرشان می‌گذارند.

نساجی بعد از برگزاری مسابقات هفته سیزدهم مهدی رحمتی را برکنار کرد. ابتدا شنیده شد که وحید رضایی تا نیم فصل هدایت تیم را بر عهده خواهد داشت و سپس در تعطیلات زمستانی نساجی با مطالعه یک مربی جدید می‌آورد.

همه می‌دانیم که استخدام مربی خارجی چه مراحل سختی دارد؛ از بررسی کارنامه آن فرد گرفته تا عواملی که نشان دهنده موفقیت او در فرهنگ فوتبال ما باشد، سپس باید با او ارتباط گرفت و وکلای دو طرف بر سر قیمت و شرایط قرارداد چانه بزنند و در نهایت وقتی دو طرف راضی باشند، تازه مراحل اداری ویزا و اجازه کار برای یک خارجی در کشورمان آغاز می‌شود.

اما نساجی فصل قبل رکورد زد! ساعت ۱۰ شب «حمید مطهری» برکنار شد و فردا ساعت ۴ بعد از ظهر مربی اسپانیایی سر تمرین تیم به بازیکنان معرفی و کار را آغاز کرد! هیچکس باور نمی‌کند که در کمتر از ۲۴ ساعت تمام این اتفاقات به صورت طبیعی افتاده باشد!

و حالا دوباره همان ماجرا تکرار شده است؛ دوباره نساجی، دوباره یک نام بزرگ ایرانی و یک مربی جوان و آینده‌دار رفته و دوباره یک مربی اسپانیایی جانشین او شده است، این بار کمتر از ۷۲ ساعت! از استعفای رحمتی ساعت ۲۱ روز سه شنبه کل مراحل تا اعلام نام مربی جدید در بامداد جمعه!

انتخاب مربی حق هر مدیرعامل و مالک باشگاهی است و کسی نمی‌تواند از این نظر «رضا حدادیان» را مواخذه کند. او حق دارد نگران سرمایه‌اش باشد اما فوتبال یک بعد اجتماعی هم دارد، پس رسانه‌ها و هواداران هم حق دارند نگران نساجی باشند.

اینکه باشگاه نساجی دوباره «بااین سرعت» به سراغ یک مربی اسپانیایی رفته مشکوک است. نفر قبلی هم با قرارداد بلند مدت آمد اما فقط ۵ بازی دوام آورد! فصل قبل «کارلوس هرناندز» از هفته بیست و ششم به جای «حمید مطهری» روی نیمکت نشست.

مطهری از ۲۵ مسابقه تا لحظه برکناری ۲۴ امتیاز داشت و تیم را در رتبه دوازدهم جدول تحویل داد. کارلوس هرناندز در ۵ بازی ۲ مساوی و ۳ شکست آورد، تساوی بدون گل در خانه با آلومینیوم و مساوی ۱-۱ در خانه با هوادار، شکست ۴ بر صفر برابر صنعت نفت در آبادان، شکست یک بر صفر به تراکتور در تبریز و باخت ۴ بر صفر در خانه برابر پرسپولیس! ۵ بازی و تنها ۲ امتیاز و فقط یک گل زده در پله سیزدهم!

و حالا ببینید که مربی جدید چه کارنامه و سوابقی دارد؛ لوکاس آلکاراس سرمربی ۵۹ ساله اسپانیایی که با قرارداد ۱.۵ ساله هدایت نساجی را برعهده گرفت، قبلا در تیم ملی الجزایر، آلمیرا، لوانته، الچه، گرانادا، زاراگوزا و المپیاکوس قبرس «مربی» و سرمربی بوده است. سرمربی جدید نساجی هفته آینده به ایران می‌آید تا به دو هموطنش پاکو خمز، سرمربی تراکتور تبریز و ایگناسیو مارتینز، سرمربی فولاد خوزستان اضافه شود.

برخی رسانه ها آمار عملکرد این مربی در سالهای اخیررادرآورده اند؛ آماری  عجیب و وحشتناک طی فقط ۸ سال، نگاه کنید:
سقوط به دسته ۳ اسپانیا
سقوط به دسته ۲ قبرس
رده ۱۵ دسته ۲ اسپانیا

وقتی سرمربی الجزایر هم شده در ۵ بازی ۴ بازی را باخته و اخراج شده است:
الجزایر ۰ – کامرون ۲
الجزایر ۰ – زامبیا ۱
الجزایر ۱ – لیبی ۲
الجزایر ۱ – زامبیا ۳

روزنامه آ اس اسپانیا هم در گزارشی به حضور لوکاس آلکاراس روی نیمکت نساجی ایران پرداخته و به عنوان المان مثبت، تنها با برشمردن سوابق طولانی مربیگری او در رده‌های مختلف فوتبال اسپانیا، تجربه هدایت تیم‌های مختلف در بیش از هشتصد بازی را دلیل انتخاب این سرمربی توسط نساجی عنوان کرده است!

آیا با این نتایج و پیشینه نباید نگران نساجی باشیم؟ اینجا برمی‌گردیم به ابتدای بحث و اینکه همه قبول داریم فوتبال اسپانیا از قوی‌ترین فوتبال‌های دنیاست و مربیان اسپانیایی جز بزرگترین مربیان اما دلیل نمی‌شود که هر کس در اسپانیا به کار فوتبال مشغول بوده حتماً برای فوتبال ما مفید و موثر باشد!

متاسفانه همین حالا که هنوز مربی اسپانیایی کارش را شروع نکرده، مسئولان نساجی بابت این انتخاب شتاب زده و مسیری را که قبلاً یک بار رفتند و بن بست بود، زیر سوال هستند. امیدواریم این بار انتخاب اسپانیایی آقای حدادیان عملکرد قبلی را بشور و ببرد!

منبع: خبـر ورزشی