دکتر الهام امین‌زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، در نشست شورای دانشگاه در جمع رؤسای دانشکدگان، دانشکده‌ها، مراکز و مؤسسات وابسته به دانشگاه تهران با بیان این مطلب، گفت: در سفر اخیر هیأت دانشگاهی دانشگاه تهران به کشور چین، در پکن از مرکز شبکه دانش چین CNKI دیدار کردیم که ۳۹۰۰ دانشگاه چینی، کتب و مجلات […]

- دانشگاه تهران عضو شبکه دانش چین می‌شود

دکتر الهام امین‌زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، در نشست شورای دانشگاه در جمع رؤسای دانشکدگان، دانشکده‌ها، مراکز و مؤسسات وابسته به دانشگاه تهران با بیان این مطلب، گفت: در سفر اخیر هیأت دانشگاهی دانشگاه تهران به کشور چین، در پکن از مرکز شبکه دانش چین CNKI دیدار کردیم که ۳۹۰۰ دانشگاه چینی، کتب و مجلات ۶۰ کشور جهان و ۱۶۰ انستیتو و دانشگاه خارج از چین با آن مرتبط است.

وی افزود: جای خالی دانشگاه تهران در این شبکه مشهود است و ما اولین هیأت ایرانی بودیم که از این شبکه دانش دیدن می‌کردیم. در این دیدار مقرر شد مقدمات ارتباط دانشگاه تهران با این شبکه دانش فراهم شود تا دانشجویان و پژوهشگران ایرانی بتوانند از منابع این شبکه بهره‌مند شوند.

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران افزود: در این دیدار همچنین مقرر شد منابع دانشگاه تهران هم در اختیار این شبکه قرار گیرد.

دکتر امین‌زاده یادآور شد: در بازدید از دانشگاه پکن، معاون بین‌الملل دانشگاه پکن با یادآوری اینکه سه رئیس‌جمهور ایران در سال‌های ۲۰۰۰, ۲۰۱۲ و ۲۰۲۳ در دانشگاه پکن سخنرانی نموده‌اند، اعلام کرد که در تبادلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایرانی و چینی نتایج مثبتی وجود داشته است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، وی افزود: همچنین مسئولان دانشگاه پکن آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های کتابخانه‌ای، فنی مهندسی و پزشکی علاوه بر زبان چینی و فارسی اعلام و اظهار امیدواری کردند دو دانشگاه تهران و پکن به عنوان دو دانشگاه بزرگ ایران و چین می‌توانند همکاری مؤثری داشته باشند.

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه در خصوص دیپلماسی علمی باید از ظرفیت‌های علمی دانشکده‌ها و پردیس‌ها استفاده شود، اظهار داشت: کشور ما به دیپلماسی علمی واقعاً نیاز دارد و این دیپلماسی علمی هم صرفاً جابجا شدن تعدادی دانشجو از خارج کشور به ایران و یا از ایران به خارج نیست؛ بلکه دیپلماسی علمی این است که ما در جریان تولید دانش در جهان مشارکت داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

ننگ تقلبی بودن پژوهش بر پیشانی دانشگاه؛ «به اسم پژوهشکده استخر و جکوزی درست کرده‌اند»

۲۳۳۲۳۳

منبع: خبـرآنلاین