نشست خبری سازمان نهضت سوادآموزی به مناسبت آغاز هفته سواد آموزی و چهل و چهارمین سالگرد تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی با موضوع “گام دوم نهضت” صبح شنبه برگزار شد. علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: جریان نهضت سوادآموزی در سال ۵۸ با فرمان حضرت امام خمینی آغاز شد. در آن زمان ۴۷ درصد جمعیت […]

نشست خبری سازمان نهضت سوادآموزی به مناسبت آغاز هفته سواد آموزی و چهل و چهارمین سالگرد تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی با موضوع “گام دوم نهضت” صبح شنبه برگزار شد.

علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: جریان نهضت سوادآموزی در سال ۵۸ با فرمان حضرت امام خمینی آغاز شد. در آن زمان ۴۷ درصد جمعیت گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ باسواد بودند و بین توسعه سواد زنان و مردان ۲۳ درصدی اختلاف بود و همچنین بین سواد در مناطق شهری و روستایی هم ۳۴.۹ درصد اختلاف وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در همان جمعیت گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال میزان سواد به حدود ۹۸ درصد رسیده است، افزود: فاصله باسوادی زنان و مردان هم به ۶ درصد و اختلاف سواد در مناطق شهری و روستایی هم به ۱۱ درصد رسیده است.

عبدی با تاکید بر اینکه رشد سواد آموزی بدون کار جهادی و مردمی ممکن نبود، گفت: پس از انقلاب در کشور ما رشد سوادآموزی بالغ بر ۵۰ درصد و تقریباً ۲.۵ برابر دنیا بوده است. یعنی شتاب خوبی در امر سوادآموزی داشتیم به طوری که دبیر کل یونسکو ۱۷ شهریور سال جاری، در پیامی به این رشد و موفقیت سوادآموزی در کشور تاکید کردند؛ با وجود اینکه در سال ۵۵ جمعیت کشور حدود ۳۵ میلیون نفر بوده است و الان ۸۶ میلیون به بالا است. یعنی علاوه بر رشد جمعیت، در امر سوادآموزی هم شتاب ۲.۵ برابری نسبت به دنیا داشتیم.

وی با اشاره به آغاز گام دوم سوادآموزی، افزود: در گام دوم نهضت سوادآموزی، تعریف جدیدی از سواد داریم و حتماً با نگاه توسعه‌ای به سواد به عنوان کارکرد نگاه خواهد شد. ما در نهضت سوادآموزی نیازمند یک نهضت همگانی دوباره هستیم. نهضت سوادآموزی از یک متصدی به یک تنظیم گر تبدیل خواهد شد و بین دستگاه‌های دولتی، حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی تنظیم‌گری خواهد کرد.

عبدی با اشاره به اینکه مأموریت نهضت سواد آموزی در گام اول خواندن و نوشتن ایرانیان طراحی و تعریف شده بود افزود: با توجه به گام دوم انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی هم با توجه به سیاست‌های بیانیه گام دوم برای خود تکالیف جدیدی مشخص و طراحی کرده است.

وی با اشاره به همزمانی آغاز به کار گام دوم نهضت سوادآموزی با برنامه هفتم توسعه گفت: در یک سال گذشته جلسات مختلفی با علما، اساتید دانشگاهی و نمایندگان مجلس در حوزه آموزش بزرگسالان داشتیم. در برنامه هفتم توسعه نیز بندی برای نهضت سوادآموزی جانمایی شده است که با تصویب آن از سوی شورای نگهبان، گام دوم نهضت سوادآموزی آغاز به کار خواهد کرد.

عبدی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی را با هدف ریشه کنی کامل بی‌سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد و در جهت ارتقای سوادآموزی جامعه مبتنی به مفاهیم جدید و آموزش مستمر و همگانی بازنگری نکند؛ افزود: وزارت آموزش و پرورش موظف است در مدت شش ماه پس از ابلاغ قانون، اقدامات لازم را انجام دهد.

 

منبع خبر: رکنـا