۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان مهندسی به دلیل فقدان مهارت فنی بیکارند
۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان مهندسی به دلیل فقدان مهارت فنی بیکارند

اطلاعات نوشت: دکتر ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکت های ساختمانی ایران در گفتگویی با خبرنگاران اعلام کرد و با اشاره به بیست و ششمین کنفرانس ملی سالانه بتن و زلزله  که پس فردا همزمان با بیستمین سالگرد وقوع زلزله دلخراش شهرستان بم (روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی) در دانشگاه […]

- ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان مهندسی به دلیل فقدان مهارت فنی بیکارند

اطلاعات نوشت: دکتر ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکت های ساختمانی ایران در گفتگویی با خبرنگاران اعلام کرد و با اشاره به بیست و ششمین کنفرانس ملی سالانه بتن و زلزله  که پس فردا همزمان با بیستمین سالگرد وقوع زلزله دلخراش شهرستان بم (روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی) در دانشگاه شهید عباسپور تهران برگزار می شود، گفت:  در این کنفرانس با نمایندگان جامعه دانشگاهی و مسئولان دولتی برای ایجاد یک شاخه جدید آموزشی تحت عنوان «فن ورزی» میان بخش صنعت و دانشگاه به تفاهم خواهیم رسید. فن ورزان الزاماً دارای مدرک کاردانی نیستند، یعنی فن ورزی یک مقطع تحصیلی نیست ولی این افراد دانش علمی یک تکنسین و مهارت های فنی یک کارگر مجرب را خواهند داشت و از جدیدترین دانش تخصصی حوزه فنی خود بهره مند خواهند بود.

به گفته گلابتونچی، بازار کار طرح های ساخت و ساز تشنه ورود چنین افرادی است و هرگز فن ورزان بیکار نخواهند ماند. این افراد حلقه میانی مهندسان و کارگران در تمامی پروژه های ساخت و ساز هستند که با استفاده از دانش و تجربه مهارتی خود، امکان ساخت و ساز ایمن و مقاوم ابنیه در کشور را فراهم می کنند.   

به گزارش خبرنگار اطلاعات، نظام ساخت و ساز کشور حداقل از ۷ دهه قبل تاکنون فاقد خدمات افراد فن ورز و مجریان صلاحیت دار بوده است؛ به این معنی که هرگونه ساخت و سازی در ایران یا توسط کارگران ساده یا تحت نظر مهندسان تحصیلکرده انجام شده و در عموم طرح های عمرانی جای افرادی که هم از تحصیلات فنی برخوردار بوده و هم توان اجرای طرح های ساخت و ساز را داشته باشند، همواره خالی بوده است.

این معضل باعث افت کیفیت تولید و بالارفتن هزینه ساخت و ساز در ایران شده و بازار کار را هم در تمامی حوزه های فنی تشنه حضور تکنسین های فن ورز کرده است.

اکنون برای نخستین بار نمایندگان بخش خصوصی، تولیدکنندگان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و مدیران دولتی در یک کنفرانس تخصصی با اذعان به این نقص اجرایی، امکان ورود قانونی فن ورزان به عرصه ساخت و ساز کشور را بررسی می کنند و زمینه تدوین قانون الزام حضور تکنسین های فنی در تمامی پروژه های عمرانی را بررسی خواهند کرد.

براساس این گزارش ، همچنین مهندس مصطفی احمدوند نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی استاندارد و رئیس مرکز تحقیقات بتن(متب) با اشاره به اهمیت بکارگیری فن ورزان ماهر در طرح های ساخت و ساز ابنیه گفت: تصویب قانون آموزش فعالان مهارتی به همراه اشتغال و بکارگیری فن‌ورزان ماهر(تکنسین) دارای صلاحیت شایستگی در تمامی برنامه های ساخت و ساز به ویژه تولید بتن و ساخت و سازهای بتنی ایمن و با دوام مقاوم برای تأمین منافع ملی بسیار ضروری است.

این عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان در ادامه تاکید کرد: مرکز تحقیقات بتن ایران «متب» با آگاهی از شرایط بحرانی نبود وجود فن‌ورز ماهر در فنون تخصصی فناوری و مهندس حرفه‌ای در جامعه فنی و مهندسی رشته عمران کشور همواره بر تربیت بیشتر نیروی انسانی فرهنگی متخصص و ماهر در صنعت ساخت و ساز کشور تاکید مضاعف دارد .

وی افزود: بتن یکی از اصلی ترین اجزای انواع ابنیه در ایران به شمار می رود و به همین دلیل شناخت و کاربرد مناسب مواد و مصالح بتن و فرآورده‌های بتنی و بکارگیری درست ابزارهای تولید بتن و اجرای ساخت و سازهای بتنی طبق قوانین و مقررات ملی ساختمان و استاندارد ملی اجباری ۶۰۴۴ برای ارتقای ایمنی ابنیه کشور درمقابل زلزله و سایر حوادث ضرورت دارد.

احمدوند تاکید کرد از آنجا که دغدغه و مساله اصلی جامعه فنی و مهندسی رشته عمران کشور ارتقا کیفیت بتن تولید شده و ساخت‌های بتنی با دوام و مقاوم در برابر زلزله و آتش سوزی بوده و نیازمند متخصصانی همچون فن ورزان و مهندسان حرفه‌ای و ماهر است، لذا درصدد هستیم در کنفرانس ملی بتن و زلزله مسائل و مشکلات مربوط به تربیت تکنسین ها یا فن‌ورزان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

وی گفت: اگرچه جامعه فنی و مهندسی عمران کشور همواره برای ارتقای کیفیت بتن ساخته شده و ساخت و سازهای بتنی با دوام مقاوم در برابر زلزله و آتش سوزی در تلاش است ولی در این راستا کشور به نیروی انسانی متخصص فن‌ورز و مهندس حرفه‌ای و ماهر نیاز دارد.

نماینده ایران در انجمن بین المللی بتن  افزود: آسیب پذیری و بحران جامعه امروز ایران نبود رابطه بین دانش مهندسی با مهندسان و مهارت‌های فنون تخصصی فناوری و کاربردی آن با فن ورزهای متخصص است و تنها راه برون رفت از این چالش، بکارگیری فن ورزها و مهندسان صلاحیت دار شایسته با اخلاق حرفه‌های همراه با اجرای قوانین و استانداردهای ملی عملی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز جوانان ایرانی دانش آموخته باید واقعیت‌های موجود جامعه جهانی قرن بیست و یکم و ایران را بهتر متوجه شوند تا بتوانند خود را برای رویارویی با بحران‌های موجود در روند شکل‌گیری الگوی شناختی و فراملی در نظم نوین جهانی پس‌از دوره کرونا آماده کنند.

احمدوند گفت: هنوز هم با وجود توصیه تمام دستگاه های مسئول، حداقل ۲۰ درصد از ساخت وسازهای کشور بتنی نیست و در سایر ابنیه بتنی هم بسیاری از ضوابط تولید استاندارد و نحوه مصرف بتن مورد توجه قرار نگرفته است که همین امر مقاومت ساختمان‌ها را در برابر زلزله و آتش‌سوزی کاهش می‌دهد.وی گفت: دغدغه جامعه ما کیفیت تولید بتن با دوام و مقاوم است و باید با مدیریت سیستماتیک به این موضوع نگاه کنیم تا این سازه‌ها، مقاوم دربرابر زلزله و آتش سوزی باشند .

 رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت: تمام ساختمان‌هایی که تاکنون در ایران ساخته شده، بدون استفاده از ظرفیت‌ تکنسین‌های ماهر بوده و به همین دلیل وظایف فن ورزان یا بطور کل نادیده گرفته شده یا بطور مفروض توسط کارگران غیرماهر و یا مهندسان انجام شده است.

گزارش دیگری در همین رابطه حاکیست: محمد حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دیروز با هدف ارتقای ایمنی ساختمان های جدید طی نامه‌ای به حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان استفاده از “مش الیاف”برای مسلح‌سازی دیوارهای خارجی را ممنوع کرد.

در این نامه باتوجه به مشاهده موارد متعدد سوء‌استفاده در کاربرد “مش الیاف” برای پایدارسازی و مسلح‌سازی دیوارها در برابر بارهای وارده و با توجه به بروز اشتباهات فاحش در برخی طراحی‌های انجام شده که نشان‌دهنده عدم تسلط طراحان و ناظران نظام مهندسی نسبت به روش محاسبه است، کاربرد “مش الیاف” برای مسلح‌سازی دیوارهای خارجی ممنوع شده است.

این ممنوعیت تا زمانی است که مدارک و اسناد پشتیبان مناسب توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای جلوگیری از سوء‌استفاده و تقلب در کاربرد این فناوری تدوین شود.

منبع: اطلاعات انلاین