فناتحریم (تحریم فناوری) در کنار تحریم های اقتصادی ظالمانه، محدودیت های شدیدی به کسب و کارها و توسعه نرم افزاری کشور تحمیل کرده است. به عنوان نمونه فرایند استفاده از سرویس های جهانی که در دیگر کشورها چند دقیقه طول می کشد، برای شرکت های ایرانی به چند روز زمان و صرف هزینه برای رفع […]

فناتحریم (تحریم فناوری) در کنار تحریم های اقتصادی ظالمانه، محدودیت های شدیدی به کسب و کارها و توسعه نرم افزاری کشور تحمیل کرده است. به عنوان نمونه فرایند استفاده از سرویس های جهانی که در دیگر کشورها چند دقیقه طول می کشد، برای شرکت های ایرانی به چند روز زمان و صرف هزینه برای رفع محدودیت ها نیاز دارد.

«سفرمارکت» که از آغاز حیاتش همواره با نوآوری در بازار حضور داشته در پایان آذرماه از نتیجه ماه‌ها تلاش برای تولید دستیار سفری مبتنی بر هوش مصنوعی به نام «ایوا» رونمایی کرد.

مهدی نجفی مدیرعامل سفرمارکت درباره این محصول جدید اینطور توضیح داد: «پس از این که در فروردین ماه امسال، جی پی تی ۴ به بازار آمد، ما بلافاصله تصمیم گرفتیم که کار روی دستیار سفر مبتنی بر هوش مصنوعی را شروع کنیم و بتوانیم محصول خوبی را که طبیعتا در ابتدای راه است و نیاز به تکامل بسیار بیشتر دارد، به بازار ایران ارائه کنیم.»

«ایوا» یک استاندارد جدید به کارگیری هوش مصنوعی در بازار گردشگری ایران است و نجفی درباره مقایسه این محصول با رقیبان مشابه خارجی گفت: «به عنوان یک ناظر بی طرف فکر می‌کنم محصولی که خواهید دید از شش محصول مشابه بین المللی بسیار جلوتر است. من از شما می خواهم ایوا را امتحان و با نمونه های خارجی مقایسه کنید.»

«ایوا» به عنوان یک دستیار سفر مبتنی بر هوش مصنوعی به چهار زبان فارسی، انگلیسی، ترکی و عربی فعالیت می‌کند و با داشتن تمام اطلاعات بازار، برای مشاوره و برنامه ریزی و همچنین به زودی خرید بلیط به ما کمک می کند.

ایوا دستیار سفر هوش مصنوعی سفرمارکت چه کار می کند؟

وی افزود: «برای آشنایی با ایوا و اینکه چه‌طور می‌تواند در مسیر سفر به ما کمک کند، سوالاتی را پرسیدم و پاسخ‌های کاملی دریافت کردم. مثلا از ایوا پرسیدم؛ بلیط هواپیما از تهران به آمستردام میخواهم و او بعداز چند سوال و جواب، وضعیت آب و هوای آمستردام را نشان داد و اعلام کرد ۱۷۲ پرواز پیدا کرده است سپس پرسید که می خواهم نتایج را بر اساس زمان‌ پرواز یا تعداد توقف‌ها فیلتر کند؟ بخش جالب‌تر هم این بود که گفت پروازها را از ۳ روز قبل و تا ۳ روز بعد از تاریخ من بررسی کرده است. سپس از او خواستم فقط پروازهایی با حداکثر یک توقف را به من نشان بده و دستیار هوش مصنوعی سفرمارکت ۷۳ پرواز را برای من پیدا کرد.»

نجفی ادامه داد: «یک سوال در حوزه گردشگری از ایوا پرسیدم؛ اینکه برای دیدن شفق قطبی چه زمانی و به کدام کشور باید سفر کنم؟ ایوا پاسخ داد برای دیدن شفق قطبی بهترین زمان اواخر سپتامبر تا اوایل آوریل است. کشورهایی مثل نروژ، سوئد، فنلاند کانادا و ایسلند بهترین مکان‌ها برای دیدن این پدیده هستند. اما باید در نظر داشت که شفق قطبی یک پدیده‌ی طبیعی است و هیچ تضمینی برای دیدن آن وجود ندارد. سوال را کمی سخت تر کردم و پرسیدم شانس دیدن شفق قطبی در کدام یک از این کشورها بیشتر است؟ ایوا جواب داد که نروژ به خصوص شهر ترومسو یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن شفق قطبی است. این شهر در دوره‌ی زمستانی تقریبا یکی از مطمئن‌ترین مکان‌ها برای دیدن شفق قطبی محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت که همیشه احتمال دیدن شفق قطبی وابسته به شرایط آب و هوایی است.»

«ایوا» پس از ماه‌ها تلاش متخصصان ایرانی در سفرمارکت متولد شده و در برنامه توسعه بلند مدتش همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

مهدی نجفی درباره مسیر حرکت ایوا این گونه توضیح داد: «فرض کنید ما یک اپلیکیشن هوشمند در حوزه سفر توسعه می‌دهیم، شما یک اپلیکیشن هوشمند در حوزه کالا توسعه می‌دهید و به همین ترتیب طی پنج سال آینده اپلیکیشن‌های کاربردی هوشمند زیاد می‌شوند. اتفاقی که رخ می‌دهد این است که در نهایت پس از ده سال و شاید کمتر، شما یک دستیار دارید که واقعا با او صحبت می کنید و هر کاری که بخواهید برایتان انجام می‌دهد.»

ایوا دستیار سفر هوش مصنوعی سفرمارکت چه کار می کند؟

برای استفاده از ایوا می‌توانید به وب سایت سفرمارکت سر بزنید، ثبت نام کنید، در گروه‌های اولویت بندی شده قرار بگیرید و از زمستان ۱۴۰۲ همراه با ایوا آینده را بسازید.

منبع: خبـرآنلاین