نبشی چیست و انواع آن کدامند؟
نبشی چیست و انواع آن کدامند؟

نبشی یکی از محصولات فولادی پرفروش و پرکاربرد است که از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی L می باشد. این محصول دارای دو بال است که زاویه بین آن ها اغلب ۹۰ درجه یا بیشتر و کمتر هستند که هر چه زاویه دو بال یک نبشی کم باشد، محصول از نظر شکل ظاهری […]

نبشی یکی از محصولات فولادی پرفروش و پرکاربرد است که از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی L می باشد. این محصول دارای دو بال است که زاویه بین آن ها اغلب ۹۰ درجه یا بیشتر و کمتر هستند که هر چه زاویه دو بال یک نبشی کم باشد، محصول از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی v است. نبشی انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها از نظر جنس، از نظر شکل ظاهری، از نظر اندازه بال ها و… به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. برای آشنایی بیشتر با نبشی و اطلاع از قیمت نبشی، در ادامه مطلب همراه ما باشید. 

انواع نبشی ها در صنایع مختلف الخصوص در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. البته، در صنایع دیگر نیز انواع نبشی ها کاربرد دارند که شامل: صنعت کشتی سازی برای ساخت انواع کشتی، برای ساخت وسایل نقلیه، برای ساختن دیگ های بخار صنعتی و… هستند.

آشنایی با نبشی و تاریخچه شکل گیری آن

به نوعی پروفیل فولادی که از نظر شکل ظاهری، شباهت بسیار زیادی به حرف انگلیسی L دارد، نبشی گفته می شود. نبشی، به نوعی یک مقطع فولادی با سطح عمودی و افقی می باشد که به هر یک از آن ها بال گفته می شود. همواره زاویه بین بال ها تقریبا ۹۰ درجه است اما اگر زاویه بین آن ها کمتر از ۹۰ درجه باشد، از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی v می شود. به طور کلی بهتر است تا بدانید که اندازه دو بال با هم مساوی و یکسان بوده و گاهی اندازه این دو بال با هم نامساوی هستند. علاوه بر این، هر چه میزان ضخامت این دو بال بیشتر و بزرگتر باشند، وزن آن ها نیز به همان میزان افزایش پیدا می کند. انواع نبشی ها دارای مقاومت و استحکام زیادی هستند و می توانند در برابر شرایط مختلف، مقاومت کرده و سالیان سال، مورد استفاده قرار گیرند. نبشی ها، در صنایع مختلف الخصوص در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند که می توانند هم به صورت مرکب و هم به صورت تنها، مصرف شوند.

نبشی چیست و انواع آن کدامند؟

به یاد داشته باشید که پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم، برای ساخت و ساز از چوب استفاده می کردند که با گذر زمان متوجه شدند که چوب، مقاومت زیادی ندارد. لذا، تصمیم گرفتند تا ازد انواع فولاد برای این کار استفاده کنند. در واقع، این موضوع سبب شد تا تمامی کشورها، تصمیم بگیرند تا ابزار دیگری را به تولید برسانند که یکی از مهم ترین آن ها نبشی می باشد. از آن زمان تا به امروز کشورهای زیادی مشغول ساخت نبشی شدند و تعدادی از مهم ترین کارخانه ها نیز در ایران تاسیس شده اند.

انواع نبشی کدامند؟

در بخش های پیشین بیان شد که انواع نبشی ها از نظر جنس مواد اولیه، از نظر شکل ظاهری، از نظر اندازه بال ها و وزن آن ها، با هم متفاوت می باشند. لذا، همواره انواع مختلفی از نبشی ها ساخته شده و با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می شوند. تعدادی از اصلی ترین و پرفروش ترین انواع نبشی ها شامل موارد زیر هستند:

دسته بندی انواع نبشی ها از نظر شیوه تولید

یکی از مهم ترین دسته بندی مربوط به انواع نبشی ها مربوط به شیوه ساخت هر یک از آن ها می باشد. در واقع، برای ساخت انواع نبشی ها همانند، سایر محصولات فولادی روش های مختلفی برای تولید وجود دارد که به صورت کلی به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم می شوند که این دو شیوه به شرح زیر می باشند:

  • روش پرسی: یکی از رایج ترین روش هایی که نبشی با کمک آن به تولید می رسد، شیوه پرسی است که با انجام برخی از فرایندها بر روی ورق های فولادی، موجب ساخت نبشی می شود. یکی از مهم ترین فرایندهای این روش، خم کردن ورق های فولادی است که با کمک این فرایند می توان به آن ها شکل داد و در نهایت نبشی ها را به تولید رساند.
  • روش فابریک: نحوه دیگری از ساخت نبشی وجود دارد که به آن فابریک گفته می شود. در این شیوه همواره از قالب های مخصوصی برای تولید نبشی استفاده می کنند. در واقع، نوردهای گرم را در قالب های مخصوصی قرار داده و پس از آن، با انجام برخی فرایندها آن ها را به نبشی تبدیل می نمایند.

دسته بندی انواع نبشی ها از نظر جنس مواد اولیه

نبشی چیست و انواع آن کدامند؟

ماده اولیه مورد استفاده در ساخت نبشی، فولاد است که گاهی اوقات از آلیاژهای مختلفی برای تولید استفاده می کنند. لذا، این موضوع سبب می شود تا نبشی ها از نظر جنس مواد اولیه تشکیل دهنده نیز دارای انواع مختلفی باشند. برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • نبشی فولادی: همان طور که از نام این محصول معین است، جنس اصلی تشکیل دهنده آن فولاد می باشد و در مقاییسه با سایر نبشی ها، از استحکام و مقاومت بالایی، برخوردار است. به همین خاطر، کاربرد زیادی در صنایع مختلف داشته و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نبشی استیل: نوع دیگری از نبشی که مواد اولیه تشکیل دهنده آن استیل باشد را نبشی استیل می نامند که برخی از افراد آن را با فولاد زنگ نزن نیز می شناسند. دلیل اصلی نام گذاری این نوع نبشی، مقاومت بالای آن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بوده و این محصول تحت هیچ شرایطی دچار زنگ زدگی و یا خوردگی نمی شود.
  • نبشی گالوانیزه: نوع دیگری از انواع نبشی ها، نوع گالوانیزه است که دارای روکشی از جنس پرمی باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که میزان مقاومت این نوع نبشی در مقایسه با نوع فولادی و استیل، بسیار بیشتر بوده و اگر از آن در هر شرایط آب و هوایی استفاده شود، دچار زنگ زدگی، خوردگی و… نخواهد شد.

دسته بندی انواع نبشی از لحاظ شکل ظاهری

در بخش ابتدایی مطلب بیان کردیم که زاویه بین دو بال نبشی ها سبب می شوند تا شکل ظاهری آن ها تغییر کند. به طور کلی، نبشی ها از نظر شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند و شکل ظاهری نبشی ها، خارج از این دو دسته نخواهد بود. نبشی با شکل عمودی، دسته اولیه از انواع نبشی ها است که زاویه بین دو بال آن همواره ۹۰ درجه می باشد. نبشی با شکل V ، نوع دوم نبشی ها است که شکل ظاهری آن ها همانند V انگلیسی بوده و معمولا زاویه بین دو بال آن ها بیشتر و یا کمتر از ۹۰ درجه هستند.

دسته بندی انواع نبشی از لحاظ اندازه بال ها

نبشی ها از لحاظ اندازه بال ها نیز با هم متفاوت بوده و دارای دو نوع می باشند که شامل: نبشی هایی با بال های مساوی و بال های نامساوی هستند. همان طور که از نام این نبشی ها معین است، اندازه و ضخامت بال های آن ها مساوی و هم اندازه بوده و نوع دوم که از نظر اندازه بال ها با هم متفاوت می باشند. در واقع، اندازه و ضخامت بال های این نوع نبشی ها کاملا با یکدیگر، متفاوت هستند.  

کاربرد انواع نبشی ها در صنایع مختلف

نبشی ها به خاطر این که دارای انواع مختلفی هستند، در صنایع مختلف نیز کاربرد گسترده ای دارند. در واقع، می توان از هر کدام نبشی ها، در یک صنعت و در بخشی مختلف، استفاده کرد. به یاد داشته باشید که یکی از اصلی ترین و مهم ترین کاربردهای انواع نبشی، در صنعت ساختمان سازی، برای ساخت دیوارهای داخلی ساختمان، بخش های بیرونی و نما، ستون ها، برای متصل کردن اجزای ساختمان به هم دیگر و همچنین برای پشتیبانی از تیرهای ساختمانی، کاربرد دارند. علاوه بر این، از انواع نبشی ها برای ساختن کشتی و در صنعت کشتی سازی، ساختن دیگ های بخار صنعتی، ساختن وسیله های نقلیه مختلف، ساختن و یا تعمیر کردن سوله ها، ساختن مبل های فلزی و شهری و برای ساختن آلاچیق های مختلف استفاده می کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر کاربردهای فوق، از انواع نبشی ها می توان برای تولید انواع تزئینات و قفسه ها نیز بهره گرفت.

خلاصه مطلب

ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با نبشی و انواع آن آشنا کرده و اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیارتان قرار دادیم. نبشی ها دارای دسته بندی های متفاوتی بوده و همین امر نیز سبب شده تا قیمت هر یک از آن ها با دیگری متفاوت باشند. شما عزیزان برای اطلاع از قیمت ناودانی، قیمت سپری و یا سایر محصولات فولادی می توانید به سایت های معتبری همچون فولاد فیدار در ارتباط بوده و از نرخ روز آن ها مطلع شوید. از طریق سایت های معتبری مثل فولاد فیدار می توانید با پرداخت کمترین مبلغ، باکیفیت ترین محصولات را تهیه کنید.

منبع: اطلاعات انلاین