شاید فکر کنید مشکل از آب پرتقال باشد. اما مشکل این نیست، بلکه مشکل از خمیردندانی است که برای مسواک زدن قبل از نوشیدن آبمیوه استفاده کرده‌اید. 

چرا بعد از مسواک زدن، اب پرتقال بدمزه می‌شود؟

وقت خوابیدن یادتان می‌آید که یک لیوان آب پرتقال هنوز هست که ننوشیده‌اید، سریع از خواب بیدار می‌شوید تا آن را بنوشید، اما تعجب می‌کنید که طعم آن کمی بد است، شاید فکر کنید مشکل از آب پرتقال باشد. اما مشکل این نیست، بلکه مشکل از خمیردندانی است که برای مسواک زدن قبل از نوشیدن آبمیوه استفاده کرده‌اید. 

خمیر دندان حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS) است که باعث ایجاد کف و حباب در دهان می شود. این ماده نقش عمده‌ای در مهار گیرنده‌های طعم شیرین در زبان دارد که از تشخیص شیرینی آب توسط مغز جلوگیری می‌کند.

این ماده علاوه بر اینکه مانع مزه‌ی شیرین است ماده‌ای در بزاق به نام فسفولیپیدها را که گیرنده‌های تلخ را مسدود می‌کنند، را نیز از بین می‌برد. بنابراین SLS نه تنها شیرینی آب پرتقال را کاهش می‌دهد، بلکه تلخی طبیعی آن را نیز افزایش می‌دهد.

چرا بعد از مسواک زدن، اب پرتقال بدمزه می‌شود؟

چرا بعد از مسواک زدن، اب پرتقال بدمزه می‌شود؟

گفتنی است SLS یک ترکیب آلی است که به علت خاصیت شیمیایی که دارد در بسیاری از پاک کننده‌ها و محصولات مراقبت شخصی مانند شامپو و خمیردندان استفاده می‌شود. سدیم لوریل سولفات در خمیردندان باعث حذف باقی‌مانده غذاها از روی دندان و به دلیل کف‌زا بودن موجب پاک‌شدن آلودگی‌ها و چربی‌ها از روی دندان‌ها می‌شود.

خمیردندان های بدون سدیم‌لوریل‌سولفات ممکن است به اندازه خمیردندان های حاوی SLS کف نکنند، بنابراین تجربه استفاده از آن ممکن است کمی متفاوت باشد. وقتی صحبت از خمیردندان‌های بدون SLS می‌شود انتخاب‌های زیادی در طعم و فرمولاسیون وجود دارد.

خمیردندان‌های حاوی SLS حاوی فلوراید هستند که می‌‌توانند به تقویت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک کنند، در حالی که خمیردندان‌های بدون SLS در میان مواد تشکیل دهنده‌ خود فلوراید ندارد.

+