زیرنویس، گروه بین الملل – آذرمهدوان: جنگ غزه نشان داد که برخی از کشورهای اسلامی صرفاً عنوان حامی آرمان‌های فلسطین را به یدک می کشند و ترجیح می‌دهند در خفا روابط شأن را با رژیم صهیونیستی ادامه دهند، چرا که بعد از ۷ اکتبر و حملات اسراییل به مردم نوار غزه اقدام تأثیرگذاری از سوی […]

زیرنویس، گروه بین الملل – آذرمهدوان: جنگ غزه نشان داد که برخی از کشورهای اسلامی صرفاً عنوان حامی آرمان‌های فلسطین را به یدک می کشند و ترجیح می‌دهند در خفا روابط شأن را با رژیم صهیونیستی ادامه دهند، چرا که بعد از ۷ اکتبر و حملات اسراییل به مردم نوار غزه اقدام تأثیرگذاری از سوی دولت‌های عربی و اسلامی انجام نشده است.

درحالی که شاهد تلاش دولت ایران در قالب دیدارها و مذاکرات با مقامات دولت‌های اروپایی و اسلامی و شرکت در کنفرانس‌های بین المللی با محوریت فلسطین در راستای عملی شدن آتش بس بوده ایم، اخیراً نیز تهران میزبان کنفرانس بین المللی فلسطین با حضور سیاستمداران و اندیشمندان از ۵۰ کشور بود.

زیرنویس در حاشیه این کنفرانس گفت‌وگویی با «دوغو پرینچک»، رهبر حزب وطن ترکیه و یکی از نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

آیا جنایت‌های اسراییل در نوار غزه را می‌توان جنایت جنگی نامید؟ مختصات و ویژگی‌های این جنایت جنگی چیست؟

بله، من برنده سه پرونده در دادگاه حقوق بشر اروپا شده ام و در پرونده‌های پرینچک سوئیس پیروز شدم. به همین دلیل ابعاد حقوقی جنایت جنگی و نسل کشی را به خوبی می‌شناسم.

به عنوان یک سیاستمدار که برنده سه پرونده حقوقی بین المللی شده است می گویم، آنچه حاکمان و قاتلان اسراییل انجام می‌دهند به معنای واقعی کلمه یک «نسل کشی» است. به عبارت دیگر، طبق کنوانسیون نسل کشی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸، اسراییل به معنای واقعی کلمه جنایت نسل کشی را مرتکب می‌شود.

دادگاه فلسطین می‌تواند این جنایت جنگی را بررسی -عاملانش را- محاکمه و آنها را محکوم کند، زیرا در غزه نه تنها جنایت جنگی بلکه نسل کشی نیز رخ می‌دهد.

چرا نهادهای حقوقی بین المللی در برابر جنایت‌های اسراییل در نوار غزه سکوت کرده و منفعل هستند؟

زیرا آنها تحت کنترل امپریالیسم هستند. در حقیقت آنها سازمان‌های امپریالیستی هستند که ما آنها را به عنوان سازمان‌های بین المللی می‌شناسیم. ما باید به عنوان کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای جنوبی سازمان‌های بین المللی تشکیل دهیم.

به عنوان مثال، اگر آنها دادگاه حقوق بشر اروپا دارند، ما می‌توانیم دادگاه حقوق بشر آسیایی را تأسیس کنیم. [جای سوال است] چرا کشورهای آسیایی متحد نمی‌شوند و دادگاه بشردوستانه آسیایی ایجاد نمی‌کنند؟ اگر ما نهادهای بین المللی خودمان را ایجاد کنیم، شکایت از نهادهای وابسته به کشورهای امپریالیستی دیگر ضرورتی نخواهد داشت.

همراهی برخی از کشورهای اسلامی با اسراییل چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهانی با جنایت‌های تل آویو به چه دلیل است؟

دلیل این امر همکاری حاکمان این کشورها با آمریکا است. متأسفانه حاکمان برخی از کشورهای اسلامی همکاری عمیقی با دولت‌های اروپایی و آمریکا دارند. آنان با این نوع سیاست ورزی سعی می‌کنند صدای‌شان را به اربابانشان اثبات کنند.

آمریکا سعی می‌کند خود را به نوعی طرفدار آتش بس در نوار غزه نشان دهد اما کاملاً مشخص است که اسراییل بدون چراغ سبز آمریکا توان ادامه حملات را ندارد، بنابراین چرا آمریکا فشار افکار عمومی دنیا را تحمل می‌کند اما حاضر به عقب نشینی در مورد ادامه حمایت از جنگ غزه نیست؟

آمریکا به دنبال محقق شدن پروژه خاورمیانه بزرگ است. یعنی تغییر مرزهای جغرافیایی و تغییر دولت‌های بیش از ۲۰ کشور اسلامی. آمریکایی‌ها این مساله را در اوایل سال ۲۰۰۰ مطرح کردند. به عبارت دیگر، با توجه به نقشه‌های آمریکا برای نفوذ بر خاورمیانه، واشنگتن از اسراییل حمایت می‌کند، اما نباید فراموش کرد که آمریکا یک قدرت شکست خورده است.

آمریکا به افغانستان، سوریه و دیگر نقاط غرب آسیا حمله کرد اما شکست خورد و نتوانست ایران را شکست دهد. واشنگتن قصد داشت ترکیه را تجزیه کند اما نتوانست. سلطنت دلار آمریکا در حال فروپاشی است. بنابراین دوران سلطه گری آمریکا پایان یافته است. ما اکنون آسیای رو به توسعه‌ای را پیش روی خود داریم به طوری که کشورهای تحت ستم و کشورهای در حال توسعه اکنون به جایی رسیده اند که می‌توانند بر سرنوشت جهان تأثیرگذار باشند.

بعد از جنگ غزه شاهد اعتراضات مردم ترکیه به خصوص در مقابل پایگاه اینجرلیک هستیم. برخی از سیاستمداران ترک هم معتقدند پایگاه‌های اینجرلیک و کورجیک باید تعطیل شود. نظر شما چیست؟

ما به عنوان حزب وطن ترکیه موافقت دولت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو را اشتباه می‌دانیم. زیرا این به معنای موافقت با گسترش ناتو به سمت شرق و شمال است که این موضوع هم به امنیت ترکیه ضرر می‌رساند و هم نشانه عدم وفاداری ترکیه به کشورهای همسایه است. پایگاه اینجرلیک و کورجیک همیشه علیه ترکیه استفاده شده اند. این پایگاه هابه خصوص در کودتاها علیه ترکیه استفاده شده است.

کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه از طریق پایگاه اینجرلیک مدیریت شد و امروز هواپیماهای باری که از اینجرلیک بلند می‌شوند، از سمت قبرس جنوبی تسلیحات نظامی به اسراییل می‌رسانند. ما به عنوان حزب وطن با اینها مبارزه می‌کنیم، ۳۰ دسامبر در مقابل پایگاه اینجرلیک تجمع بزرگی برگزار خواهیم کرد.

این راهپیمایی از کنسولگری آمریکا آغاز خواهد شد و بعد از پیمودن مسیر ۱۰ کیلومتری تجمع بزرگی در مقابل اینجرلیک برگزار خواهد شد. ما خواهان سیاستی از حزب عدالت و توسعه هستیم که بتواند استقلال و تمامیت ارضی کشورمان را تأمین کند و در راستای همگرایی با کشورهای دوست به خصوص ایران، عراق، سوریه و روسیه گام‌های مؤثری بردارد.

منبع: مـهر