مسابقه خطرناک بین ایران و قطر؛ گاز ایران ۳۰ سال دیگر تمام می‌شود
مسابقه خطرناک بین ایران و قطر؛ گاز ایران ۳۰ سال دیگر تمام می‌شود

کمبود گاز در زمستان بزرگ‌ترین چالش وزارت نفت است‌ اما چرا کشوری که دارای دومین ذخایر گازی جهان است از کمبود آن رنج می برد. سوءمدیریت در کنار تحریم، مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی ایران در صنعت نفت و کمبود گاز است. حسین میرافضلی،  مدیرعامل سابق پتروشیمی جم درباره‌ی چالش‌های گاز ایران می‌گوید: مهم‌ترین معضل گاز، مدیریت […]

- مسابقه خطرناک بین ایران و قطر؛ گاز ایران ۳۰ سال دیگر تمام می‌شود

کمبود گاز در زمستان بزرگ‌ترین چالش وزارت نفت است‌ اما چرا کشوری که دارای دومین ذخایر گازی جهان است از کمبود آن رنج می برد. سوءمدیریت در کنار تحریم، مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی ایران در صنعت نفت و کمبود گاز است. حسین میرافضلی،  مدیرعامل سابق پتروشیمی جم درباره‌ی چالش‌های گاز ایران می‌گوید: مهم‌ترین معضل گاز، مدیریت مصرف است. تولید را حتی اگر افزایش دهیم مصرف اگر مدیریت نشود، مشکلات تداوم خواهد داشت.

میرافضلی ادامه داد: به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری در حوزه تولید، میادین گازی ما با افت فشار مواجه شده‌اند و کاهش تولید داشته‌ایم. و اگر سرمایه‌گذاری نکنیم به همین صورت  تولید کاهش و مصرف گاز افزایش می‌یابد. قانون برداشت برای میادین نفت و گاز وجود دارد. باید به هر میزان که برداشت انجام می‌شود، تزریق به میدان داشته باشیم. عربستان اگر ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید کند، به همان میزان آب را تزریق می‌کند؛ نمی‌شود که برداشت کنیم اما به تزریق فکر نکنیم.

او با اشاره مشکلات در پارس جنوبی یادآور شد: در پارس جنوبی باید روی این بحث سرمایه‌گذاری کنیم چراکه اگر انجام ندهیم قطعا دچار مشکل خواهیم شد. مسئله دیگر در پارس جنوبی مسابقه‌‌ خطرناکی که میان ایران و قطر است‌ که در نهایت مخزن آسیب می‌بیند و به زیان کشورهاست. هرچند قطر چون با شرکت‌های بزرگی کار می‌کند بیشتر رعایت می‌کند اما بازهم مخزن آسیب می‌بیند. ما باید با کشورهایی که با آنها میادین نفت و گاز مشترک داریم، به تفاهم استراتژیک روی برداشت، چگونگی برداشت و مدت زمان برداشت برسیم تا مخزن آسیب نبیند.

میرافضلی با اعلام اینکه ایران تا ۳۰ دیگر به پایان برداشت گازی می‌رسد، عنوان کرد: میزان دخایر گازی  و میزان گاز قابل برداشت، کاملا مشخص است. با یک محاسبه ساده، متوجه می‌شویم که تنها تا ۳۰ سال دیگر می‌توانیم گاز برداشت انجام دهیم، اگر خیلی خوشبین باشیم این عدد به ۳۵ سال می‌رسد. برای اینکه بتوانیم تولید گاز را پایدار کنیم باید تزریق انجام دهیم.

او افزود: میدان را باید تر و خشک کرد، نمی‌توانیم فقط برداشت انجام دهیم، باید به فکر اجرای پروژه‌های ازدیاد برداشت باشیم. اگر بخواهیم تولید ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز را حفظ کنیم باید به داد میدان گازی‌مان برسیم.

میرافضلی گفت: کشورهای عراق، عربستان و قطر تکنولوژی حفاری انحرافی دارند و به راحتی می‌توانند وارد سرزمین دیگری شوند، اگر ما در مسئله افزایش ظرفیت، ازدیاد برداشت و حفاری انحرافی سرمایه‌گذاری نکنبم، به شدت آسیب خواهیم دید.

تعداد بازدید : ۰

منبع: اطلاعات انلاین