معاونان پرورشی مدارس بیشتر پادوی بخشنامه های وزارتخانه‌اند /حوزه پرورشی باید به طور کامل به سمت حوزه مشاوره برود
معاونان پرورشی مدارس بیشتر پادوی بخشنامه های وزارتخانه‌اند /حوزه پرورشی باید به طور کامل به سمت حوزه مشاوره برود

یک پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش گفت: بخش پرورشی آموزش و پرورش، در مسائل و مباحثی که امروز جوانان، نوجوانان و همچنین خانواده ها با آن درگیر هستند، قدرت پاسخگویی ندارد. رویکرد حوزه پرورشی باید به طور کامل به سمت حوزه مشاوره تغییر جهت بدهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، حوزه پرورشی وزارت آموزش و پرورش ، با رویکردهای کهنه سعی می کند با نسل جدید ارتباط برقرار کند و این نوع مواجهه با آنها، فقط به بیراهه می رود. بیراهه ای که دانش آموزان را از مدرسه و فضای آموزشی خسته می کند. حال در این شرایط، دانش آموزان با انواع و اقسام آسیب ها رو به رو هستند و به نظر می رسد فقط خودشان باید دست تنها با آن مواجه شوند. آسیب هایی از جمله اعتیاد ، ناآگاهی در ارتباط صحیح با جنس مخالف، حضور بی حد و حصر و بدون ضابطه در فضای مجازی و… پیش روی نسل جدید است و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش حتی اگر به این موضوعات هم ورود کند، هم زبان با نسل جدید نیست و صرفا از برنامه های «کلیشه ای»، «سنتی» و «منقضی شده» بهره می برد.

ناصر کوهستانی، کارشناس و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در گفت و گو با زیرنویس با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که آموزش و پرورش با نسل جدید دارد این است که رویکردهای تربیتی در نگاه به نسل نوجوان و جوان امروز کاملا سنتی است، می گوید: در واقع بخش پرورشی آموزش و پرورش، در مسائل و مباحثی که امروز جوانان، نوجوانان و همچنین خانواده ها با آن درگیر هستند، قدرت پاسخگویی ندارد.

وی در ادامه می افزاید: البته همه اینها در حالی است که مدارس معاون پرورشی داشته باشند! به فرض وجود داشتن معلم و معاون پرورشی در مدارس، باز هم شرایط به گونه ای پیش می رود که افراد فقط درگیر مسائل دست و پاگیر و سامانه های عجیب و غریب باشند تا فقط از صبح تا شب، فقط درگیر وارد کردن اسامی برای پویش ها و برنامه های مختلف ادارت کل و آموزش و پرورش باشند و در نهایت هم اصلا معلوم نیست دنبال چه هدفی هستند. به طور کلی می توان گفت معاونان پرورشی، در حال انجام پادویی هستند و دائم به دنبال این هستند که پاسخ بخشنامه های دست و پاگیر را بدهند. مربیان پرورشی، عملا نه فرصتی برای کسب دانش جدید پیدا می کنند و نه فرصتی دارند که به مسائل و مشکلات دانش آموزان رسیدگی کنند.

آمار بالای آسیب های اجتماعی؛ حوزه پرورشی باید به طور کامل به سمت حوزه مشاوره برود

کوهستانی با اشاره به اینکه رویکرد حوزه پرورشی باید به طور کامل به سمت حوزه مشاوره تغییر جهت بدهد، می گوید: دانش آموزان و والدین، کجا باید دنبال پاسخی برای معضلات و آسیب های اجتماعی امروز باشند؟ برای مثال، امروز دانش آموزان با شدت و ضعف با اعتیاد درگیر هستند.

والدین دیگر بازوی کمکی مدارس برای فشار به دانش آموزان نیستند

او در ادامه به این موضوع اشاره می کند که اهرم فشاری به نام «والدین» دیگر بازوی کمکی مدارس برای انتقال برخی نکات به دانش آموزان نیستند، می افزاید: آموزش و پرورش باید از والدین عبور کند چون آنها هم دیگر راه حلی ندارند و این رویکرد دیگر پاسخگو نیست. مدارس اگر والدین را بیشتر از دو بار به مدرسه دعوت کنند به مشکل بر می خورند. در چنین شرایطی، علاوه بر اینکه مشکلات دانش آموز حل نمی شود؛ بلکه مدرسه با والدین هم مشکل پیدا می کند.این در حالی است که مدارس همچنان مثل گذشته برخورد می کنند. دلیل این مهم آن است که امروز کنترل دانش آموزان از دست والدین خارج شده اند چراکه آگاهی دانش آموزان، خیلی بیشتر از گذشته شده است و اطلاعاتشان از والدین و مدرسه شان جلوتر هستند.

این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در ادامه می گوید: حوزه پرورشی باید باتوجه به افکار و ذائقه دانش آموزان، به موضوعات و مسائل مختلف ورود کند. امروز در کف مدرسه اتفاقاتی رخ می دهد که با تصمیمات ستادی های آموزش و پرورش در یک جهت کاملا متفاوت است. معضلات در مدرسه یک چیز است و تصمیماتی که در مصوبات، بخشنامه ها و دستورات به مدارس می رسد یک چیز دیگر است که اصلا به روز نیست و کاملا سنتی است.

ناصر کوهستانی با اشاره به اینکه امروز دانش آموزان نیاز دارند به طور اصولی، با آسیب های فضای مجازی، مدگرایی و… آشنا شوند و همچنین باید به آنها از ارتباط صحیح دانش آموزان با هم دیگر، با جنس مخالف و… آشنا شوند، می گوید: در گام اول باید نیروی انسانی کارآزموده در حوزه پرورشی جذب شود و در گام دوم محتواها باید تغییر کند. مدرسه دیگر پاسخگوی نیازهای امروز دانش آموزان نیست و آموزش و پرورش باید برای دور شدن از این موضوع تلاش کند.

او در پایان در پاسخ به اینکه اگر حوزه پرورشی تغییر رویه بدهد، چند سال طول می کشد تا اعتماد دانش آموزان مجددا به این حوزه بازگردد می گوید: «اعتماد» کردن، فرایندی است که در طول زمان به وجود می آید و زمانی که از بین برود، مشخص نیست چه وقت می تواند دوباره به وجود افراد بازگردد. باید بودجه برای این حوزه در نظر گرفته شود. اگر آموزش و پرورش یک چرخش تحولی داشته باشد، شاید به سرعت بتواند در دل دانش آموزان جای بگیرد چراکه نسل امروزی، کسانی هستند که به سرعت خودشان را با شرایط وفق می دهند و به سمتی که دوستش دارند می روند.

منبع خبر: رکنـا