خودزنی فدراسیون فوتبال و قانونی که روی هوا رفت؛ فصل انتقام رسید
خودزنی فدراسیون فوتبال و قانونی که روی هوا رفت؛ فصل انتقام رسید

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اتفاقی که خیلی‌ها منتظرش بودند و برخی نیز تحقق آن را باور نداشتند رخ داد و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در اقدامی انتحاری رای کمیته انضباطی همین فدراسیون مبنی بر کسر امتیاز از دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس، به دلیل آنچه عبور از سقف بودجه خوانده شده بود را مهر باطل […]

فوتبال .فدراسیون فوتبال - خودزنی فدراسیون فوتبال و قانونی که روی هوا رفت؛ فصل انتقام رسید

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اتفاقی که خیلی‌ها منتظرش بودند و برخی نیز تحقق آن را باور نداشتند رخ داد و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در اقدامی انتحاری رای کمیته انضباطی همین فدراسیون مبنی بر کسر امتیاز از دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس، به دلیل آنچه عبور از سقف بودجه خوانده شده بود را مهر باطل زد تا فوتبال پر آشوب و بحران زده ایران بهانه بزرگی برای غوطه ور شدن در جنجالی به مراتب بزرگ‌تر از قبلی‌ها شود.
درباره ابعاد این رای و دامنه اعتراضات به آن همچنین چرایی انتشارش در رسانه دولت قبل از اعلام رسمی فدراسیون می‌توان مفصل نوشت، اما در این برهه آنچه بیش از هر مقوله دیگری مهم جلوه می‌کند آسیب بزرگیست که فوتبال ایران و مشخصا لیگ برتر آن خواهد خورد؛ آسیبی که از شب گذشته پس از اعلام این رای جنجالی رد و نشان هایش را مشاهده کردیم، جاییکه دو باشگاه بزرگ کشور برای فدراسیون فوتبال از رو شمشیر بستند.

اولین ترکش‌ها

باشگاه استقلال که پیش از این خود در مظان اتهام عبور از قانون سقف بودجه قرار داشت اولین ترکش‌های تصمیم کمیته استیناف را به سمت و سوی فدراسیون فوتبال ارسال کرد. این باشگاه طی بیانیه‌ای صراحتا اعلام کرد که دیگر به قانون سقف بودجه واقعی نمی‌نهد و آن کار می‌کند که منافعش ایجاد کند.
باشگاه پرسپولیس که در ظاهر ماجرا اینگونه به نظر می‌رسید که از بازگشت تک امتیاز کسر شده اش خرسند خواهد بود دومین جبهه را علیه فدراسیون فوتبال و شخص مهدی تاج تشکیل داد. آن‌ها با جلوی دوربین بردن رضا درویش مدیرعامل خود، تندترین موضع گیری سال‌های اخیرشان علیه مقامات فوتبال را به تصویر کشیدند.
اندک زمانی از مصاحبه درویش نگذشته بود که نوبت به جواد نکونام سرمربی آبی‌ها رسید تا آتشبار خود را به سمت ساختمان فدراسیون فوتبال بگیرد.

نکونام گفت: روزی که با صدای بلند اعلام کردم قانون فوتبال را باید علی دایی و فوتبالی‌ها بنویسند به خاطر همین روز‌ها بود. من اگر حرفی می‌زنم دلم به حال باشگاهی می‌سوزد که حقش را در روز روشن خورده‌اند. اگر بخواهم درباره مشکلاتی که قانون سقف بودجه برایمان ایجاد کرد بنویسم ۱۰ جلد کتاب می‌شود. فقط از دوستان خواهش می‌کنم که دیگر در این فوتبال حرف از عدالت نزنند.

وی در بخش دیگری گفت: البته ساده لوحی خودمان هم بود که سرکارمان گذاشتند. فقط می‌گویم طفلکی بازیکنان استقلال که فداکارانه مبلغ قراردادشان را کم کردند تا قانون اجرا شود. الان هم بیایند و قرارداد بازیکنان و کادر را به حالت اول برگردانند. در کل این امتیاز‌ها نوش جان رقبا که هم تیم خوب بستند و هم اینکه سرشان کلاه نرفت و کار خودشان را کردند.

یحیی گل محمدی نیز در کنفرانس خبری امروز خود(چهارشنبه) به انتقاد از فدراسیون فوتبال پرداخت و گفت: در مورد این مسائل صحبت زیادی شده، چند نفر نشستند یک قانونی گذاشتند، جریمه و محروم کردند و دوباره برداشتند، بعد بخشیدند. این اتفاقات فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد و جای دیگر این موارد را نمی‌بینید.  کلاه گشادی سر پرسپولیس رفت و انگار همه چیز دست به دست هم داده بود و تصمیماتی که گرفته شده بود، برای این بود که سر پرسپولیس کلاه برود. من هدف دیگری از این قانون پیدا نمی‌کنم.من خودم به این اتفاقات نگاه می‌کنم، به یک نتیجه می‌رسم که می‌خواستند پرسپولیس را ضعیف کنند. ما در لیگ قهرمانان بودیم و نیاز به تقویت داشتیم. چند بازیکن خوبمان را در خط حمله از دست دادیم و دنبال این بودیم تیم را تقویت کنیم اما تحمل کردیم الان چوبش را می‌خوریم. هرچیزی که بیشتر در این مورد فکر می‌کنم، بیشتر سر در نمی‌آورم.

آقای رییس سکوتش را شکست

ساعاتی از واکنش بسیار تند رضا درویش و جواد نکونام به برگشت چهار امتیاز سپاهان  نگذشته بود که  وبسایت فدراسیون فوتبال در خروجی خود مصاحبه ای از علیرضا صالحی رییس کمیته استیناف را قرار داد که جوابیه به اعتراض‌ها نسبت به حکم کمیته استیناف محسوب می‌شد.
رئیس این کمیته در این مصاحبه با تشریح روند صدور حکم گفته که سپاهان امتیازات خود را در زمین کسب کرده و در پاسخ به پرسپولیس و استقلال گفت که کمیته استیناف امتیازی به سپاهان نداده و تنها امتیازات کسب شده توسط این تیم را به آن‌ها برگردانده.
صالحی همچنین با کنایه به پرسپولیس و استقلال گفته که همین کمیته حکم برائت علی خطیر و افشین پیروانی را در محکومیت آن‌ها صادر کرده و دلیلی ندارد که استیناف با این هجمه به زعم او «غیراخلاقی» مواجه شود.

سپر دفاعی فدراسیون با دو محرومیت شبانه
در ادامه علیرضا اشرف مدیر رسانه تیم فوتبال پرسپولیس نسبت به این مسئله واکنش تندی نشان داد و این اتفاق را یک نمایش دانست و تاکید داشت که این قانون برای کشیدن ترمز سرخ پوشان بوده است.
 کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال واکنش فوری به استوری اینستاگرامی اشرف داشت و نوشت: «با توجه به رای کمیته استیناف و انتشار متن منتسب به مدیر رسانه تیم پرسپولیس که حاوی نقص صریح مقررات آیین نامه اخلاق فیفا و فدراسیون فوتبال از جمله مواد ۲، ۳، ۴، ۵ و ۱۵ است، بنا به پیشنهاد رئیس دیوان تحقیقات فدراسیون، آقای علیرضا اشرف مدیر رسانه تیم فوتبال پرسپولیس، با دستور موقت موضوع ۶۵ آیین نامه اخلاق فدراسیون به مدت ۲۰ روز و تا صدور رای قطعی از هر نوع فعالیت فوتبالی، فوتسال و فوتبال ساحلی از جمله ورود به ورزشگاه‌ها و باشگاه محروم است.

سپس نوبت یک استقلالی شد تا از زیر تیغ فدراسیون بگذرد.

بیانیه جنجالی باشگاه استقلال با واکنش سریع کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مواجه شده و اعضای این کمیته رای به محرومیت معاون ارتباطات استقلال دادند.
در حکم صادر شده از سوی کمیته اخلاق آمده بود: «با توجه به رای کمیته استیناف و انتشار بیانیه باشگاه استقلال حاوی نقص صریح مقررات آیین نامه اخلاق فیفا و فدراسیون فوتبال از جمله مواد ۲، ۳، ۴، ۵ و ۱۵ بنا به پیشنهاد رئیس دیوان تحقیقات فدراسیون، آقای مهدی هژبری معاون ارتباطات باشگاه استقلال وفق ماده ۶۵ آیین نامه اخلاق فدراسیون به مدت ۲۰ روز و تا صدور رای قطعی از هر نوع فعالیت فوتبالی، فوتسال و فوتبال ساحلی از جمله ورود به ورزشگاه‌ها و باشگاه محروم است.»

وقتی چاقو دسته خودش را برید

قانونی که با جار و جنجال فراوان به فوتبال ایران تحمیل شده بود حالا برای فدراسیون نشینان به مثابه شمشیری دو لبه می‌ماند.
نقد‌های فراوانی که ماه‌ها قبل به این قانون عجیب و «من درآوردی» با عنوان «سقف بودجه» وارد شده بود و از سوی فدراسیون نشینان با بی توجهی مواجه شد حالا بار دیگر در اذهان مرور می‌شود؛ عدم توانایی فدراسیون در درست و بی حاشیه اجرا کردن همان قانون عجیب مزید بر علت شده تا نه تنها اصل و اساس آن تصمیم زیر سوال برود بلکه ساختار کلی لیگ برتر به کوهی از ابهام و انگ و تهمت پیوند بخورد.
کندی حرکت کمیته‌های انضباطی و استیناف در تصمیم گیری پیرامون شکایت‌های صورت گرفته، شائبه جانبداری فدراسیون از باشگاه اصفهانی در ماجرای اخیر و … سبب شده تا نگرانی‌هایی جدی به وجود آید به ویژه در آستانه فرا رسیدن فصل نقل و انتقالات زمستانی فوتبال ایران، زیرا شکست خوردن قانون «سقف بودجه» و بغضی که باشگاه‌ها از انفعال فدراسیون فوتبال و «نعل وارونه» آن دارند، همانطور که باشگاه‌های معترض دربیانیه هایشان به صورت تهدیدآمیز گفته اند سبب ریخت پاش‌های عجیبی در بازار خواهد شد و این مسئله که دیگر ترسی از جرایم احتمالی در دل کسی وجود ندارد و «طبل توخالی» نماد کمیته‌های مربوطه شده است، یحتمل به بالا رفتن قیمت بازیکنان، دلالی افسارگسیخته و … خواهد انجامید و این عاقبت قانونی خلق الساعه و اجرای منفعلانه آن است.

منبع: اطلاعات انلاین