شعله‌های آتش اسرائیل در منطقه؛ هدف نهایی درگیری با تهران است؟
شعله‌های آتش اسرائیل در منطقه؛ هدف نهایی درگیری با تهران است؟

اسرائیل به رغم اینکه بسیاری از کشورهای درگیر در جنگ غزه نمی‌خواهند نبرد به کل منطقه کشیده شود؛ به شدت تمایل دارد که شعله‌های آتش در گوشه گوشه منطقه چنان زبانه بکشد. آرمران ملی نوشت: سردار سرتیپ پاسدار سیدرضی موسوی از مستشاران نظامی ایران در سوریه با عملیات پیچیده تروریستی در خاک اسرائیل به درجه […]

- شعله‌های آتش اسرائیل در منطقه؛ هدف نهایی درگیری با تهران است؟

اسرائیل به رغم اینکه بسیاری از کشورهای درگیر در جنگ غزه نمی‌خواهند نبرد به کل منطقه کشیده شود؛ به شدت تمایل دارد که شعله‌های آتش در گوشه گوشه منطقه چنان زبانه بکشد.

آرمران ملی نوشت: سردار سرتیپ پاسدار سیدرضی موسوی از مستشاران نظامی ایران در سوریه با عملیات پیچیده تروریستی در خاک اسرائیل به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تبریک شهادت این مبارز ضد صهیونیست تاکید کرد: «بی‌تردید رژیم غاصب و متوحش صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد پرداخت. واقعیت آن است که برخی را بعد از شهادتشان می‌شناسیم. اعضای سپاه قدس که عموما عملیات‌های مستشاری ایران در خارج از مرزها و بر اساس درخواست کشورهای منطقه را عهده می‌گیرند تا از امنیت مسلمانان در برابر نیروهای فرامنطقه‌ای دفاع کرده و مقابله با عملیات‌های تروریستی صهیونیست‌ها را در سوریه عهده می‌گیرند؛ همواره بعد از شهادتشان برای مردم شناخته می‌شوند. نکته جالب هم آنجاست که موافق و مخالف حضور عملیات مستشاری ایران در کشورهای منطقه زمانی که دشمنان اسلام و مسلمانان منطقه اعضای سپاه قدس را به شهادت می‌رسانند به این درک می‌رسند که چقدر اقدامات نیروی قدس موثر است که شقی‌ترین دشمنان به صورت مستقیم و با هزینه‌های بالا این افراد را به شهادت می‌رسانند.» کتائب حزب‌ا… عراق در بیانیه‌ای شهادت فرمانده موسوی را اقدام جنایتکارانه‌ای از سوی صهیونیست‌ها در سوریه اعلام کرد و گفت: فرمانده موسوی نقش عمده‌ای در مقابله با نیروهای تکفیری مانند القاعده و داعش داشت که عراق و مردم آن را نابود کردند. دشمنان در توهم هستند که سیاست‌های جنایتکارانه آنها مردان را از مبارزه با آنها و دفع توطئه‌های آنها بازمی‌دارد.

اسرائیل چه می‌خواهد؟

حمله به پایگاه‌های نظامی در سوریه و به شهادت رساندن فرماندهان محور مقاومت این روزها به چند علت صورت می‌گیرد. اول اینکه تل‌آویو قصد دارد نشان دهد با وجود اینکه ضربه پذیریش در طوفان الاقصی به اثبات رسیده است اما می‌تواند در چند جبهه به دفع حملات احتمالی ولو توسل به اقداماتی کاملا تروریستی پاسخ دهد. دوم اینکه اسرائیل به رغم اینکه بسیاری از کشورهای درگیر در جنگ غزه نمی‌خواهند نبرد به کل منطقه کشیده بود؛ به شدت تمایل دارد که شعله‌های آتش در گوشه گوشه منطقه چنان زبانه بکشد که نه تنها آمریکا بلکه حتی متحدنش از جمله اروپایی‌ها و حتی بخشی از بازوی ناتو به هر بهانه از جمله کاهش تنش در منطقه وارد جنگ در منطقه شوند تا حاشیه‌ای امن را برای خود به وجود آورد. سومین مورد البته به نظر خواست خود نتانیاهوست. او به شدت زیر فشار افکار عمومی است. دادگاه‌ها در اسرائیل علیه او به به دلایل فساد مالی اعلام جرم کرده و آنقدر این مورد جدی است که بی‌بی رسما خواسته دادگاه‌ها به بعد از جنگ موکول گردد.

ضربه نهایی برای درگیری با تهران

از سوی دیگر اسرائیل مدت‌هاست به دنبال آن است که شرایطی را به وجود آورد تا آمریکا به تعبیر غربی‌ها در حال تبدیل شدن به راس حرم نظم امنیتی در جهان است، ایران را هم برای منافع خود و هم برای تعاریف امنیتی آمریکا در منطقه به عنصری نامطلوب ترجمه کند. تا از این طریق آمریکا را به رویارویی با ایران حتی در مدتی کوتاه بکشاند. پازل‌هایی که احتمالا اسرائیل برای این موضوع در نظر دارد بسیار ریز است به طوری که درکنار هم قرار دادن آنها البته با توجه به هوشمند بودن رفتار ایران سخت است. نمونه بارز اقداماتی که اسرائیل در نظر دارد با آن ایران را به سمت درگیری با آمریکا و حتی درگیری با خود بکشاند؛ همین طوفان الاقصی است. در ابتدای طوفان هم تلاش‌هایی صورت گرفت تا پای ایران به این بحران کشیده شود اما نکته جالب واکنش ایران بود. تهران از همان ابتدای جنگ صراحتا اعلام کرد که برای آتش بس در کنار محکومیت اسرائیل در حال تلاش دیپلماتیک است. زمانی که یک آتش بس رسمی هم به مدت چند روز ایجاد شد، شاهد بودیم که ایران به دنبال کاهش تنش بود. در همین ماجرای اخیر در دریای سرخ هم به رغم اینکه تلاش‌ها برای تشکیل یک ائتلاف برای مقابله با حملات یمن به کشتی‌های اسرائیل اوج گرفت، برخی رسانه‌ها حتی از تلاش‌های تهران برای کاهش تنش در منطقه خبر دادند.

ایران پاسخ هوشمند می‌دهد

در ماجرای اخیر سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی ایران ضمن اینکه اعلام کرده است به این اقدام اسرائیل پاسخ می‌دهد به طوری که وزیر امور خارجه ایران در یک پیام در شبکه ایکس نوشت: تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد. اما یکی از مقامات نظامی ایران اشاره‌ای دقیق به نوع رفتار ایران در انتقام از اسرائیل به علت شهادت شهید سید رضی موسوی توسط اسرائیل داشت. سردار رضا طلایی نیک سخنگوی وزارت دفاع دیروز با اشاره به شهادت فرمانده مستشار ایران در سوریه گفت: «آنان باید در انتظار تاوان عملیات اخیر خودشان باشند و انتظار پرداخت تاوان این عملیات، این رژیم و عناصر آن را زجرکش خواهد کرد. پاسخ این عملیات هوشمندانه و مقتدرانه خواهد بود و در زمان و مکانی اجرا خواهد شد که اهداف رژیم صهیونیستی از این گونه عملیات‌ را محقق نکند. این اظهارات نشان می‌دهد قطعا تهران پاسخ این اقدام اسرائیل را خواهد داد اما اینکه در چه سطحی این انتقام گرفته شود در کجا و چگونه این اتفاق بیفتد مشخص نیست اما واقعیت آن است که پاسخ تهران همواره یک پاسخ کوبنده بوده است گاهی نیاز نیست خونی بریزد یا آتشی شعله‌ور شود، به نظر پاسخ هوشمندانه ایران همانطور که سخنگوی وزارت دفاع گفته پرداخت تاوان این عملیات، این رژیم و عناصر آن را زجرکش خواهد کرد.»

منبع: اطلاعات انلاین