عضو کارگری شورای عالی کار گفت: بحث ورشکستگی تأمین اجتماعی را به هیچ وجه قبول ندارم و این سیاست دولتهاست و اینطور وانمود می‌کنند که این اتفاق می‌خواهد بیفتد تا یک ظلمی را به جامعه کارگری افزون کنند. سوءمدیریت عامل ورشکستگی تامین اجتماعی است آیت اسدی با رد موضوع ورشکستگی تأمین اجتماعی ادامه داد: دولت […]

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: بحث ورشکستگی تأمین اجتماعی را به هیچ وجه قبول ندارم و این سیاست دولتهاست و اینطور وانمود می‌کنند که این اتفاق می‌خواهد بیفتد تا یک ظلمی را به جامعه کارگری افزون کنند.

سوءمدیریت عامل ورشکستگی تامین اجتماعی است

آیت اسدی با رد موضوع ورشکستگی تأمین اجتماعی ادامه داد: دولت با طرح این موضوع می‌خواهد امتیازی برای خودش بگیرد و منت بر سر کارگر بگذارد تا توان اعتراض و گلایه را از آن‌ها سلب کند.

وی افزود: ورشکستگی تأمین اجتماعی ربطی به کارگران ندارد، کارگر حق بیمه‌اش را پرداخت کرده و حق طبیعی‌اش است که در دوران بازنشستگی از مزایای آن برخوردار شود. اینکه تأمین اجتماعی ادعا می‌کند دخلش به خرجش نمی‌خورد ناشی از سوء مدیریت و بریز و بپاش‌هایش در شرکت‌های شستاست.

شستا ورشکسته است

اسدی اعلام کرد: این اعلام ورشکستگی در حالی است که ۸۰ درصد مستمری بگیران تأمین اجتماعی حداقل بگیر و پایین‌تر هستند و دریافتی آنان از ۲ میلیون تومن شروع می‌شود تا حداقل بگیری، و رقمی نمی‌شود که بتواند این سازمان عظیم را زمین گیر کند.

وی با انتقاد از رفتار دولتی‌ها و نادیده گرفتن حق و حقوق کارگران می‌گوید:«دولت کلی بدهی به تأمین اجتماعی دارد و تا کنون مطالبات برحق کارگری را به تأمین اجتماعی پرداخت نکرده است».

اسدی تأکید کرد: در ضمن سرمایه‌گذاری‌های در شرکت‌های شستا که به نتیجه نرسیده و و اغلب شرکت‌های شستا ورشکسته‌اند و نتوانسته‌اند به سود‌آوری برسند، آن هم به دلیل ورود مدیران اتوبوسی و نیروهی ناتوانی است که دولت‌ها در این شرکت‌ها به کار می‌گیرند و فقط حقوق پرداخت می‌کنند و هیچ بهره وری برای تأمین اجتماعی ندارند.

این فعال حوزه کارگری ادامه داد: متأسفانه دولت‌ها و مجلس همیشه با هماهنگی یکدیگر سعی داشتند تکالیفی را به دوش تأمین اجتماعی بگذارند بدون اینکه هزینه‌اش را پرداخت کنند و بار سنگین هزینه‌هایش را از جیب کارگران پرداخت کنند.

آمار دقیقی از کارگران افاغنه نیست

عضو شورای عالی کار درباره اشتغال اتباع در کشور گفت: اشتغال افاغنه در ایران آمار دقیقی در دست نیست و براساس حدس و گمان شاید ۷ الی ۸ میلیون نفر کارگر افغان در بسیاری از مشاغل زیر پله‌ای و به ظاهر سخت و پیمانکاری‌های شهرداری‌ها به کار گرفته می‌شوند.

وی با اشاره به دلایل به کارگیری اتباع گفت: از سال‌های پیش بسیاری از کارفرما‌ها به دلیل پرداخت حقوق پایین و عدم درخواست بیمه تأمین اجتماعی اقبال بیشتری نسبت به به کارگیری کارگر اتباع داشته‌اند؛ البته در سال‌های اخیر نظارت بیشتری بر این موضوع داشته است ولی هنوز هستند کارفرما‌هایی که کارگر‌های بدون مجوز به کار می‌گیرند که تهدیدات فراوانی برای بازار کار کارگران ایرانی به همراه داشته است.

اسدی افزود: البته شاید پیمانکار برای به کارگیری آن‌ها مجوز داشته باشد و شاید اتباع با مجوز وارد کشور شده باشند. این وظیفه کارشناسان ارزیابی تأمین اجتماعی است تا با نظارت دقیق مانع فعالیت مراکزی که بدون مجوز زنان و مردان اتباع را به کار گرفته‌اند شوند و اگر هم مجوز دارند مجری حق و حقوق قانونی آنان باشند.

وی با اظهار نگرانی از ورود زنان اتباع در برخی مشاغل گفت: «در مورد برخی از مشاغلی که در بازار کار تا پیش از این به عهده زنان بوده، در حال حاضر زنان اتباع با حقوق کمتر و ساعات کار بیشتر و نخواستن بیمه از دست زنان کارگر ایرانی خارج شده است».

 

منبع خبر: رکنـا