روش‌های شست و شوی فرش ابریشمی چیست؟  از آنجایی که فرش‌ها یکی از وسایل پراستفاده در منازل هستند، به همین علت بعد از مدتی انواعی از آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کنند و حتماً باید به فکر شستشوی آن‌ها باشید. اگر شما هم در منزل خود از فرش‌های ابریشمی استفاده می‌کنید باید این نکته را در […]

روش‌های شست و شوی فرش ابریشمی چیست؟

 از آنجایی که فرش‌ها یکی از وسایل پراستفاده در منازل هستند، به همین علت بعد از مدتی انواعی از آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کنند و حتماً باید به فکر شستشوی آن‌ها باشید. اگر شما هم در منزل خود از فرش‌های ابریشمی استفاده می‌کنید باید این نکته را در نظر بگیرید که این نوع فرش‌ها، نسبت به فرش‌هایی که از الیاف مصنوعی بافته می‌شوند، حساسیت بالاتری دارند و در صورتی که به انواع آلودگی‌ها و لکه‌ها دچار شوند، حتماً باید با روش‌های ویژه و با استفاده از مواد مخصوص شسته شوند تا سلامت آن‌ها به طور کامل حفظ شود.

اگر شما در شهر زیبای شیراز ساکن هستید و قصد دارید از خدمات مراکز قالیشویی استفاده کنید، برای آنکه بتوانید معتبرترین مرکز قالیشویی شیراز  را جهت این کار انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت‌های مختلف قالیشویی در فضای وب مراجعه کرده و قسمت نظرات کاربران آن را به خوبی مطالعه کنید. از این طریق با کیفیت خدمات رسانی آنان آشنا شده و می‌توانید برای انتخاب مرکز قالیشویی راحت‌تر تصمیم بگیرید. در ادامه نیز با ما همراه باشید که قصد داریم ابتدا انواع فرش‌های ابریشمی و در نهایت روش شستشوی آنان را برایتان بیان کنیم.

قالیشویی شیراز

فرش‌های ابریشمی چه انواعی دارند؟

اگر در شهر زیبای رشت ساکن هستید و قصد دارید که فرش‌های خود را برای شست و شو به مراکز قالیشویی بسپارید، برای آنکه بتوانید معتبرترین مراکز قالیشویی رشت را انتخاب کنید، بهتر است هم از اطرافیان جستجو کرده و هم سری به فضای وب بزنید. از این طریق می‌توانید لیستی از معتبرترین مراکز قالیشویی را در اختیار داشته و در نهایت به دلخواه یکی از مراکز را جهت استفاده از خدماتشان انتخاب کنید.

اما در ارتباط با اینکه فرش‌های ابریشمی چه انواعی دارند باید بیان کنیم، ابریشم یکی از الیاف طبیعی است که از آن برای تهیه انواع فرش‌ها استفاده می‌شود، اما برای آنکه بتوانیم فرش‌های ابریشمی را دسته‌بندی کنیم باید به فاکتورهای متفاوتی مانند طرح، نقشه، رنگ بندی، شانه و تراکم، اندازه و ابعاد و دیگر موارد نیز توجه کنیم، اما اگر بخواهیم به صورت کلی انواع این نوع فرش را بیان کنیم، باید بگوییم فرش‌های ابریشمی به طور کل در سه نوع دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

  • دسته‌بندی اول فرش‌های گل ابریشم هستند. این نوع فرش‌ها فقط گل‌های آن از جنس ابریشم است و دیگر قسمت‌های فرش از الیاف‌هایی مانند نخ بافته شده است.

  • دسته‌بندی دوم فرش‌های تمام ابریشم هستند. بدان معنا که تمام اجزای آن از الیاف ابریشم بافته شده است.

  • دسته‌بندی سوم، فرش‌های کرک ابریشم هستند. یعنی کرک‌های آن از جنس ابریشم بوده و دیگر قسمت‌های آن از پنبه بافته شده است.

روش سنتی شستن فرش ابریشمی چگونه است؟

برای شستن فرش ابریشمی آن هم به روش سنتی، به عنوان مرحله اول باید با استفاده از جاروبرقی گرد و غبار روی سطح فرش را پاک کنید. بعد از انجام این کار باید فرش را روی یک سطح با شیب ملایم پهن کنید و آن را به طور کامل خیس کنید. بعد از انجام این کار باید با استفاده از شوینده‌های مخصوص و همچنین فرچه و برس‌های مخصوص، اقدام به شستن فرش کنید.

بعد از آنکه مرحله شستن فرش را به اتمام رساندید، باید فرش را آبکشی کنید تا تمامی مواد شوینده از بافت آن خارج شود. همچنین باید توجه داشته باشید، این مرحله باید با دقت زیادی انجام شود تا هیچ زردابه‌ای در بافت فرش باقی نماند، چراکه باعث کدر شدن و تغییر رنگ فرش می‌شود. در نهایت باید فرش در یک محیط قرار داده شود تا به طور کامل خشک شود.

روش سنتی شستن فرش

نحوه شستن فرش ابریشم ماشینی در شرکت‌های قالیشویی

امروز بسیاری از شرکت‌های قالیشویی از تجهیزات مدرن برای شستن فرش‌ها استفاده می‌کنند. از آنجایی که فرش‌های ابریشمی حساسیت بالایی دارند، باید حتماً از مراکز قالیشویی معتبر استفاده کنید. در این قسمت قصد داریم روش شستن فرش ابریشمی آن هم در مراکز قالیشویی را برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

  • در این مرحله از جاروبرقی‌های صنعتی با قدرت مکش بالا استفاده می‌کنند تا هرگونه ذرات گرد و غبار را از روی سطح فرشتان پاک کنند. در واقع این جاروبرقی‌های صنعتی می‌توانند گرد و غبار موجود بین الیاف فرش را نیز از بین ببرد.

  • در مرحله دوم از شوینده‌های مخصوص استفاده می‌کنند تا فرش شما را با آن شستشو دهند. در این مرحله کنترل رنگ به صورت چشمی و تست به وسیله نوار مخصوص انجام می‌پذیرد.

  • به عنوان مرحله سوم باید فرش‌های ابریشمی به طور کامل آبکشی شوند که این کار بهتر است به صورت منظم و همچنین آهسته انجام شود. در مراکز قالیشویی برای آنکه سلامت فرش به طور کامل حفظ شود، از آبی که دمای آن کمتر از ۴۰ درجه است برای آبکشی فرش‌های ابریشمی استفاده می‌کنند.

  • بعد از انجام مرحله آبکشی فرش را لول می‌کنند و در داخل دستگاه‌های سانتریفیوژ قرار می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا تمامی آب موجود در الیاف فرش نیز به طور کامل از آن خارج شود.

  • در این مرحله باید فرش به صورت کامل خشک شود و برای خشک شدن فرش را در معرض نور خورشید قرار نمی‌دهند. بلکه از خشک‌ کن‌های صنعتی استفاده می‌کنند و یا در مواردی فرش را، در یک محیطی به دور از آلودگی و نور خورشید، جهت خشک شدن قرار می‌دهند.

  • به عنوان آخرین مرحله نیز بعد از آنکه تمامی روند شستشو و خشک کردن فرش به طور کامل توسط نیروهای متخصص و همچنین دستگاه‌های پیشرفته انجام شد. فرش را رول کرده و آن را بسته‌بندی می‌کنند و در نهایت به مشتریان تحویل می‌دهند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم ابتدا انواع فرش‌های ابریشمی را به طور مختصر برایتان شرح دهیم و سپس شستن فرش‌های ابریشمی به صورت سنتی و همچنین شسته شدن آن در مراکز قالیشویی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته را برایتان بیان کنیم. در نهایت امیدواریم تمام آنچه بیان کردیم برایتان مفید بوده و از آن استفاده کرده باشید.

همچنین باید بیان کنیم اگر شما هم در منزل از فرش‌های ابریشمی برای دکوراسیون منزل خود استفاده می‌کنید، حتماً شستشوی دوره‌ای را برای فرش‌هایتان در نظر بگیرید، چراکه از این طریق می‌توانید سلامت فرش خود را تضمین کرده و طول عمر استفاده از آنان را نیز افزایش دهید.

 

منبع خبر: رکنـا