به گزارش زیرنویس، سردار سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا تاثیرگذاری طرح‌های اجرایی در حوزه موتورسیکلت‌ها را در گرو شناسایی عوامل و حل صورت مسئله نابسامانی در این حوزه دانست و گفت: برای قانونمند کردن رانندگان موتورسیکلت تنها نمی‌توان به وضع قانون یا اجرای یک طرح خاص اکتفا کرد و این کار عزمی […]

به گزارش زیرنویس، سردار سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا تاثیرگذاری طرح‌های اجرایی در حوزه موتورسیکلت‌ها را در گرو شناسایی عوامل و حل صورت مسئله نابسامانی در این حوزه دانست و گفت: برای قانونمند کردن رانندگان موتورسیکلت تنها نمی‌توان به وضع قانون یا اجرای یک طرح خاص اکتفا کرد و این کار عزمی همه جانبه را می طلبد.

جانشین پلیس راهور فراجا در ادامه درباره طرح‌هایی که پلیس در بیش از یک دهه اخیر برای قانونمند کردن موتورسیکلت‌سوران اجرایی کرده است، اظهار داشت: طی این سالها ما شاهد ۲ طرح مجزا طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف و طرح موتوریار بودیم که دومی طی حدود یک سال اخیر اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در طرح موتورگیری هدف ما برخورد با راکبین متخلف و توقیف آنها بوده و هست، افزود: طرح موتوریار بیشتر بر جنبه آموزشی و فرهنگی به صورت میدانی تاکید دارد.

سردار حسینی درباره تاثیرگذاری طرح‌های اجرایی در حوزه موتورسیکلت‌ها، شناسایی عوامل و حل صورت مسئله نابسامانی در این حوزه را در اولویت پلیس دانست و ادامه داد: عوامل موثری در بی نظمی و ناهنجاری در حوزه موتورسیکلت‌ها دخیل هستند که ابتدا باید به طور بنیادی و ریشه ای این عوامل برطرف شود و سپس با اجرای سختگیرانه قانون وضعیت را ساماندهی کرد.

جانشین رئیس پلیس راهور یکی از مهم‌ترین عوامل بی نظمی در این حوزه را بی ارزش بودن موتورسیکلت‌ها و فروش بی قاعده طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ خورشیدی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این مدت شاهد ورود حجم بسیار زیادی از موتورسیکلت ها به چرخه مصرف بدون رعایت قوانین بودیم که با کمترین قیمت و بدون نیاز به الزامات رانندگی مانند گواهینامه فروخته می‌شد.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه طی سالهای اخیر با افزایش قیمت و ارزشمند شدن موتورسیکلت وضعیت و همچنین سختگیری بیشتر در حوزه پلاک‌گذاری، بیمه و گواهینامه شرایط بهتری از گذشته را تجربه می‌کنیم افزود: امروز موتورسیکلت وسیله‌ای با ارزش محسوب می‌شود و کسی به راحتی آن را رها نمی کند درحالی که در گذشته به دلیل قیمت پایین با توقیف موتورسیکلت مالک اقدام به خریداری یک موتور دیگر می‌کرد.

سردار حسینی موتورسیکلت‌های بی کیفیت را از دیگر مشکلات در تولید و توزیع موتورسیکلت در دهه های گذشته عنوان کرد و گفت: مشکلات امروز ما انباشت چند دهه بی‌توجهی است که تولید موتورسیکلت با نازلترین کیفیت یکی از همین بی‌توجهی‌هاست در حالی که امروز کیفیت مناسبی با استانداردهای روز را در تولید موتورسیکلت‌ها شاهد هستیم.

جانشین پلیس راهور فراجا تاکید کرد: برای حل مشکلات و دغدغه این حوزه ابتدا باید تمامی دستگاهها وارد میدان شوند تا در کنار قوانین و مقررات سخت‌گیرانه بتوانیم در بازه زمانی چهار تا پنج سال بخش قابل توجهی از مشکلات را حل کنیم.

آیا طرح‌های ساماندهی موتورسیکلت‌ها اثر بخش بود؟

سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا درباره میزان اثربخشی طرح‌هایی که پلیس برای قانونمند شدن رانندگی با موتورسیکلت اجرایی کرده است، اظهار داشت: اثربخشی این طرح‌ها نسبی است و باید در کنار اقدامات مسئولیت دیگر نهادها سنجیده شود. باید تاکید کرد که هیچ طرح و قانونی در حوزه اجتماعی بدون همکاری شرکای دیگر نتیجه موثر نخواهد داشت.

به گفته وی، امروزه تقریباً نیمی از راکبین موتورسیکلت دارای گواهینامه و همچنین شاهد افزایش چشمگیر استفاده از بیمه شخص ثالث، کلاه ایمنی و الزامات قانونی از این دست هستیم که شاید در یک دهه پیش درصد آن ناچیز بوده است. خوشبختانه اکنون در کنار اقدامات قانونی همچون جریمه و توقیف، رویکرد فرهنگی را دنبال کرده است که نتایجی مثبت اما ناکافی داشته است.

جانشین پلیس راهور فراجا تاکید کرد: اجرای قانون مسئولیت پلیس است و اجرای طرح‌های یاد شده در جهت انجام وظیفه پلیس به تکلیف قانونی خود محسوب می‌شود. این تکالیف مستمر است و تا زمانی که ضرورت باشد ادامه خواهد داشت.

 

منبع خبر: رکنـا