به گزارش زیرنویس، شیر ، این نوشیدنی مقوی نه تنها برای بدن انسان مفید است، بلکه برای گیاهان نیز کاربردی است. شیر به عنوان کود برای رشد گیاهان عالی بوده و دارای ویژگی های ضد قارچ و آفت کش است. کلسیم و ویتامین‌های B موجود در شیر برای گیاهان مفید است. کلسیم به رشد گیاهان […]

به گزارش زیرنویس، شیر ، این نوشیدنی مقوی نه تنها برای بدن انسان مفید است، بلکه برای گیاهان نیز کاربردی است. شیر به عنوان کود برای رشد گیاهان عالی بوده و دارای ویژگی های ضد قارچ و آفت کش است.

کلسیم و ویتامین‌های B موجود در شیر برای گیاهان مفید است. کلسیم به رشد گیاهان کمک کرده و از پوسیدگی شکوفه ها که ممکن است ناشی از کمبود کلسیم باشد جلوگیری می‌کند. این مشکل در گیاهان گوجه فرنگی، فلفل و کدو حلوایی بسیار رایج است.

خواص ضد قارچی شیر تایید شده که در درمان سفیدک پودری، یک بیماری قارچی انگور تأثیر می‌گذارد.

با این حال، شیر نوشدارویی برای گیاهان نیست. استفاده بیش از حد گیاه شما را نابود خواهد کرد. چربی شیر می تواند باعث بوی بد شده و منجر به پوسیدگی سیاه و نرم و لکه های برگ شود.

۸ کاربرد شیر خوراکی در باغبانی

ضد عفونی کردن وسایل

شما می‌توانید به جای استفاده از محلول سمی برای ضدعفونی کردن وسایل هرس و قیچی، آنها را در شیر فرو کرده و ضدعفونی کنید. وقتی ابزارها را با شیر تمیز می‌کنید؛ خورده یا زنگ نمی‌زنند.

قارچ کش

از شیر می‌توان برای مبارزه با بیماری های قارچی مانند کپک، پوسیدگی و سفیدک پودری استفاده کرد. برای این منظور اسپری کردن مخلوط رقیق شده روی برگ گیاهان، حساسیت آن‌ها را به قارچ کاهش می‌دهد.

درمان خانگی لکه های سیاه گیاهان

بوته های رز مستعد لکه های سیاه ناشی از قارچ هستند که شرایط گرم و مرطوب را دوست دارند.

شیر که حاوی لاکتوفرین، یک باکتری کش قوی و قارچ کش است.برای از بین بردن این لکه‌ها یک قسمت شیر و ۲ قسمت آب روی گل رز به صورت هفته‌ای یک بار اسپری کنید تا مشکل برطرف شود.

سلامت خاک

این یک روش قدیمی برای استفاده از شیر برای بهبود سلامت خاک است. استفاده از شیر توانایی خاک برای جذب هوا و آب را افزایش خواهد داد.

شیر به عنوان کود

از آنجایی که شیر منبع کلسیم است، می‌توانید از آن برای تغذیه گیاهان استفاده کرد. شیر را می‌توان برای بسیاری از گیاهان استفاده کرد، به ویژه برای گوجه فرنگی، فلفل و کدو که زود پوشیده می‌شوند. همچنین شیر برای گیاهان مرکباتی مانند لیمو و پرتقال عالی است.

از محلول رقیق شده شیر (۵۰ درصد شیر و ۵۰ درصد آب) برای آبیاری گیاهان استفاده کنید یا از این محلول به عنوان اسپری کمک بگیرید.

درمان پوسیدگی شکوفه

این پوسیدگی ها در برخی موارد ناشی از عدم انتقال کلسیم از خاک به گیاه است و می‌تواند به دلایل مختلفی مانند کمبود رطوبت ثابت و خاک خشک باشد.

از بین بردن حشرات مانند شته‌ها

از شیر می توان برای کنترل شته استفاده کرد. استفاده از شیر گاو شته ها، تریپس و کنه های عنکبوتی را از بین خواهد برد.

شیر و کمپوست برای باغ شما

استفاده از شیر  بدون چربی معجزه ای برای گیاهان، خاک و کمپوست است.

منبع: ستاره

منبع خبر: رکنـا