ژاپن ۲۰۲۴ را با آرایش جنگی آغازکرد؛ بودجه باورنکردنی و صادرات به آمریکا
ژاپن ۲۰۲۴ را با آرایش جنگی آغازکرد؛ بودجه باورنکردنی و صادرات به آمریکا

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از دویچه وله، دولت ژاپن برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم با زیرپاگذاشتن اصل «محدودکردن زور برای دفاع»، بودجه نظامی باورنکردنی ۵۶ میلیارد دلاری را برای خود تصویب کرد و هم زمان اجازه صادرات سلاح را با ارسال سیستم دفاع موشکی پاتریوت به واشنگتن صادر کرد. بودجه […]

صادرات سلاح از ژاپن به آمریکا؛ تصویب بودجه باورنکردنی ۵۶ میلیارد دلاری نظامی ژاپن

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از دویچه وله، دولت ژاپن برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم با زیرپاگذاشتن اصل «محدودکردن زور برای دفاع»، بودجه نظامی باورنکردنی ۵۶ میلیارد دلاری را برای خود تصویب کرد و هم زمان اجازه صادرات سلاح را با ارسال سیستم دفاع موشکی پاتریوت به واشنگتن صادر کرد. بودجه نظامی ۷.۹۵ تریلیون ینی معادل ۵۶ میلیارد دلار برای سال مالی ۲۰۲۴ که از مارس شروع می‌شود در نظر گرفته شده که دومین سال از برنامه ۵ ساله تقویت نظامی تحت استراتژی امنیتی جدید است که توسط دولت کیشیدا نخست وزیر این کشور تصویب می‌شود.

حرکت دولت توکیو به معنای زیرپاگذاشتن قاعده مصوب خودشان پس از جنگ جهانی دوم یعنی محدود کردن استفاده از زور برای دفاع است، هرچند بودجه جدید نیاز به تایید پارلمان دارد.

در این راستا آلمان نیز که پس از جنگ دوم جهانی خود را متعهد به عدم نظامی گری کرده بود، بودجه نظامی خود را پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش داده و به ۶۰ میلیارد یورو در سال رسانده است.

ژاپن از سوی دیگر با تهدیدات روزمره از سوی کره شمالی روبرو است و برای استقرار موشک‌های کروز دوربرد و نیز خرید اف ۳۵ آمریکا باید بودجه نظامی خود را افزایش دهد.

دولت توکیو در حرکتی هم زمان، اعلام کرد منع صادرات تسلیحات را برداشته تا در اولین گام بتواند سیستم دفاع موشکی پاتریوت را به آمریکا صادر کند.

ژاپن تلاش دارد تا با تقویت همکاری‌های نظامی با متحدان خود، نقش تهاجمی بیشتری را در صحنه بین الملل بر عهده گیرد.

این اقدام اولین تجدید نظر عمده در ممنوعیت صادرات تسلیحات از زمان کاهش اولیه آن در سال ۲۰۱۴ است.

وزارت خارجه ژاپن گفته که این تغییر به تقویت همکاری امنیتی دوجانبه و صلح و ثبات هند و اقیانوس آرام کمک می‌کند، اما مخالفان معتقدند سلاح های ساخت ژاپن به تشدید درگیری‌ها کمک می‌کند.

منبع: اطلاعات انلاین