غدیر ستیزی موریانه‌ای بر درخت اسلام
غدیر ستیزی موریانه‌ای بر درخت اسلام

تاریخِ اسلام‌ دوستی‌ها و دشمنی‌های فراوانی به خود دیده است؛ اما هیچ یک اثرگذارتر از غدیر شناسی یا غدیر ستیزی نبوده است.

زیرنویس-گروه فرهنگ: از اهمیت غدیر هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. موضوعی که اختصاص به مذهب خاصی نداشته و همه‌ی بزرگان اسلام، از صدر تاکنون بر حدوث آن با کمی تفاوت در جزئیات آن اتفاق‌نظر دارند. تا جایی‌که اگر کسی در کلیت آن مردد باشد به‌نوعی نشان از تقابل با آن و ورود به ورطه ستیزه‌جویی است.

تاریخِ اسلام‌ دوستی‌ها و دشمنی‌های فراوانی به خود دیده است؛ اما هیچ یک اثرگذارتر از غدیر شناسی یا غدیر ستیزی نبوده است.

عده‌ای در تلاش بوده و هستند غدیر را به‌عنوان روزی که ولی و جانشین پیامبر (ص) معرفی شد، رد کنند و گروهی درصدد اثبات آن‌اند.  طور یکه این چالش هنوز نتوانسته یکی از طرفین را به سکوت وا دارد و وحدت کلمه بینشان ایجاد نماید.

در این نوشته سعی داریم از نگاه تازه و دریچه‌ای نو به یک واقعه تاریخی بپردازیم؛

کم‌وکیف ماجرای غدیر بر همگان روشن است. بعد از غدیر خم – در خوش‌بینانه‌ترین احتمال – کاروان حج که مشتمل بر قبایل و طوایف کشور اسلامی آن روز بوده است به سمت سرزمین‌های خود راهی می‌شوند و بعد از شنیدن سخنان پیامبر (ص) نه در غدیر، نه در مسیر منتهی و نه با رسیدن به شهرهای خود هیچ اتفاق قابل ذکری نمی‌افتد.

اما یک سلسله اتفاقات به‌هم‌پیوسته‌ای به انجام می‌رسد که مسیر حکومت و فرمانروایی را برای عده‌ای هموار می‌کند:

رحلت پیامبر (ص) به فاصله کمی اتفاق می‌افتد (اسناد قابل تأملی بر شهادت ایشان تأکید دارد)، درعین‌حال؛ کمی قبل عده‌ای از ثبت سفارش‌ها و وصیت ایشان در بستر بیماری تعمداً سرباز می‌زنند.

برای شخص اول یک حکومت و ملت، مقدمات کفن‌ودفن مهیا می‌شود و عده‌ای از چه هراسناک‌اند که گوشه‌ای خلوت کرده و به جانشینی می‌اندیشند؟

از چه روی، قرابتِ هم‌سفری می‌شود اولویت انتخاب، ولی خویشاوندی و فرزندخواندگی دلیل امتناع همان انتخاب است؟

سپس رأی‌گیری؟!

اگر اولویت را به رأی‌گیری مسلمانان سپرده‌ایم، آنان که فدایی پیامبرشان بوده‌اند که اکنون در خانه ولی‌نعمتشان به سوگواری هستند، پس کیان‌اند که به شور نشسته و به رأی‌گیری پرداخته‌اند؟

به گزارش زیرنویس، اندکی بعد مدعیان و ناطقان حقیقت غدیر، یک‌به‌یک تطمیع شده یا با ترور شخص یا شخصیت حذف می‌شوند. دخت پیامبر (ص) در دفاع از غدیر ترور می‌شود و شبانه و مکانی نامعلوم دفن می‌شود تا حتی آرامستانی به نام او عاریت گرفته نشود و فقط همین دلیل و حجت نشان از میزان غدیر ستیزی جامعه آن روزگار دارد که همچنان تا امروز ادامه دارد.

این حوادث ما را هوشیار نکرده است که بفهمیم فاطمیه از درب سوخته و چهارچوب آن شروع نشد؛ بلکه از بلندای زین شتران در غدیرخم جامه درید. جایی که منفعت‌خواهی، حسادت‌ورزی و عافیت‌طلبی خواص را به سکوت کشاند و میدان را برای غدیر ستیزان، خالی گذارد.

امروز باید از گذشته درس بیاموزیم و از رکود و رخوت نسبت به غدیر بپرهیزیم و بدانیم وقتی غدیر به فراموشی رفت فاطمیه دامن‌گیر اسلام شد، شب قدر سیاه‌پوش شد، عاشورا سرخ‌فام شد و…

غدیر مماشات ندارد؛ حق‌اللهی است که کوتاهی نمی‌پذیرد، حق‌الناسی است که سکوت ندارد و حق النفسی است که جبران نمی‌شود. همچنان که رسول اکرم (ص) به امر خدا مأمور و ملزم به اجرای حکم حق شد.

  • نویسنده : گروه فرهنگی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز