قیمت دلار در هفته نخست دی، بدون بازدهی نسبت به هفته پایانی پاییز به کار خود پایان داد. با وجود اینکه اسکناس دلار در هفته اخیر به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگشت اما معامله‌گران ادعا می‌کنند که فشار تقاضا مانع ماندگاری دلار در کریدور پایین‌تر می‌شود. دلار در آخرین معامله هفته اخیر با قیمت ۵۰ […]

- پیش بینی قیمت دلار ۹ دی ۱۴۰۲ / امید برای روند کاهشی دلار از دست رفت؟

قیمت دلار در هفته نخست دی، بدون بازدهی نسبت به هفته پایانی پاییز به کار خود پایان داد. با وجود اینکه اسکناس دلار در هفته اخیر به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگشت اما معامله‌گران ادعا می‌کنند که فشار تقاضا مانع ماندگاری دلار در کریدور پایین‌تر می‌شود. دلار در آخرین معامله هفته اخیر با قیمت ۵۰ هزار تومان بسته شد.

تحلیلگران بازار ارز منطقه ۴۹ هزار تومانی را کف قیمت دلار می‌دانند و با توجه به مفروضات فعلی محدوده قیمتی ۵۱ هزار و ۸۰۰ تا ۵۲ هزار تومانی را سقف قیمت در نظر می‌گیرند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند با وجودی که نهاد سیاست‌گذار تلاش دارد قیمت دلار به پله‌های پایانی کریدور ۴۰ هزار تومانی برگردد اما تمایلی نیز به عقب‌نشینی قیمت در کریدور مذکور ندارد.

برجام از افق ایران محو شد؟

در روزهای اخیر وال‌استریت ژورنال به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت. در این گزارش با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک در ماه‌های گذشته برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا آمده که ایران تولید اورانیوم نزدیک به سطح تسلیحاتی خود را سه برابر کرده و این نشان‌دهنده بی‌اثر ماندن تلاش‌های دیپلماتیک بی‌سروصدا میان واشنگتن و تهران برای کاهش تنش‌هاست.

وال استریت ژورنال اقدامات اخیر نیروهای مقاومت منطقه با ایران را مرتبط دانست و نوشت: «این تحول در پی گسترش نقاط پرتنش میان آمریکا و ایران انجام شده که این نیروها بارها، از زمان در گرفتن جنگ خون‌بار میان اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر، با نیروهای آمریکایی در منطقه تبادل آتش کرده‌اند.

کارشناسان اقتصادی فاصله گرفتن از توافق برجام را گرفتار شدن در زنجیره‌ای باطل و طاقت‌فرسا در مبادلات اقتصادی می‌دانند. آنها می‌گویند وقتی از برجام خیلی دور شویم نفت را راحت نمی‌خرند. حتی اگر خرید نفت صورت گیرد راحت پول آن را نمی‌دهند و کسری بودجه کشور که مساله‌سازترین معضل دولت است بیشتر خود را نشان می‌دهد واین موضوع در نهایت به رشد پایه پولی منجر می‌شود.

به نظر می‌رسد اگر مساله دخالت ایران در جنگ اخیر جدی شود، با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها سد می‌شکند و تورمی بیش از گذشته رخ خواهد داد و گرفتار شدن در دام چنین مساله‌ای، قیمت دلار را می‌تواند به کریدور ۶ و هفت نیز برساند.

اثر تورم بر بازار ارز چیست؟

گفتنی است روز گذشته مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور را ۴۴.۴ درصد اعلام کرد.

در آذر ماه ۱۴۰۲، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢١٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٩ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴۰.۲ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۴.۴ درصد افزایش داشته است.

در این راستا کارشناسان اقتصادی به تاثیر دومینویی قیمت‌گذاری دستوری دولت بر اقتصاد اشاره می‌کنند آنها معتقدند قیمت‌گذاری دستوری دولت منجر به افت تولید می‌شود، متعاقب آن رشد نقدینگی ایجاد و تورم افزایشی می‌شود. کالاها و خدمات گران می‌شوند و دلار و ارز نیز رشد می‌کنند. خود رشد دلار نیز یک پرده دیگر تورم روی کالاها و خدمات می‌گذارد که به آن اصطلاحا اثر نرخ ارز می‌گویند. بنابراین در ریشه‌یابی وضعیت فعلی برمی‌گردیم به قیمت‌گذاری دستوری دولت‌ها و نهایتا نوک پیکان به فریز قیمت دلار و ارزپاشی سیاست‌گذار برمی‌گردد.

با توجه به مفروضات فعلی برای پیش‌بینی قیمت در هفته‌های آتی صرفا باید به توان سیاست‌گذار اشاره کرد که فعلا کمر همت را بسته تا با به آتش کشیدن ذخایر ارزی کشور قیمت دلار را مهار کند.

۲۱۷

منبع: خبـرآنلاین