اطلس جامع زنان و خانواده  نهایی‌سازی شد
اطلس جامع زنان و خانواده  نهایی‌سازی شد

️لاله فرهنگ متین،  با اشاره به نهایی سازی اطلس جامع زنان و خانواده، اظهار کرد: اطلس جامع زنان و خانواده یکی از بهترین و موثرترین راه‌های ارائه آمار و اطلاعات در حوزه زنان و خانواده است.

️لاله فرهنگ متین،  معاون رییس جمهور در امور زنان و خانوداده  با اشاره به نهایی سازی اطلس جامع زنان و خانواده، اظهار کرد: اطلس جامع زنان و خانواده یکی از بهترین و موثرترین راه‌های ارائه آمار و اطلاعات در حوزه زنان و خانواده است.

مقایسه وضعیت آماری بین زنان و مردان در اطلس زنان و خانواده

وی با بیان اینکه درواقع اطلس زنان و خانواده، شامل متغیرهای آماری برای مقایسه وضعیت آماری بین زنان و مردان است، تصریح کرد: به طور کلی بر اساس داده‌های این اطلس وضعیت عدالت اجتماعی در ۵ سال اخیر، قابل رصد کردن است. کلیات موضوعات و متغیرهای آماری اطلس زنان و خانواده در عرصه‌های مختلف جمعیت، آموزش، بهداشت، سلامت، مشارکت سیاسی و مدنی است.

فرهنگ متین با بیان اینکه تحقق هر برنامه‌ای با بهره گیری از اطلاعات دقیق و روندنگاری صحیح، محتمل تر خواهد شد، ادامه داد: در اطلس زنان و خانواده، به ازای هر متغیر آماری یک روند پنج ساله یعنی از سال ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۱ بررسی می شود. مقادیر متغیر مورد نظر در سال ۱۴۰۱، به تفکیک استان‌های کشور با اولویت بالاترین مقدار به کمترین مقدار و بر روی نقشه جغرافیایی به صورت دیداری نمایش داده می شود. همچنین سه استانی که در رتبه نخست بیشترین مقدار داده هستند، مشخص می‌شوند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری افزود: لذا تحلیل وضعیت داده‌ها طی ۵ سال و همچنین به تفکیک استان‌ها، در این اطلس به تصویر کشیده می شود.

وی درباره نقش معاونت زنان در تدوین این اطلس توضیح داد: معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده با پیگیریهای متعدد موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی کمیته آماربخشی زنان و خانواده طبق مصوبه آبان ۱۴۰۱ شورای عالی آمار شد. این کمیته از بهمن ۱۴۰۱ فعال شده است و طرح اطلس زنان و خانواده ذیل کمیته بخشی به ریاست معاونت برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال اجرا و نهایی سازی است.

فرهنگ متین همچنین در پاسخ به این سوال که قرار است بر اساس اطلاعات این اطلس چه اتفاقات ملموسی در حوزه زنان و خانواده‌ رخ دهد؟، عنوان کرد: مهمترین کاربرد این اطلس تحلیلی، روندنگاری وضعیت شاخص‌های مهم حوزه زنان و خانواده به تفکیک استانهای کشور و طرح سیاست‌های متناسب و عملیاتی سازی اقدامات موثر برای حصول نتیجه مطلوب است.

منبع:ایسنا