سوژه روز فوتبال ما رای کمیته استیناف پیرامون پرونده معروف سقف هزینه‌ها است. قانونی که ابتدای این فصل اعمال شد و همان موقع منتقدان و مخالفان بسیاری داشت، سرنوشتش نیز همانی شد که از ابتدا معلوم بود. بر اساس رای کمیته انضباطی ۴ امتیاز از باشگاه سپاهان و یک امتیاز از باشگاه پرسپولیس کسر شد […]

رای کمیته استیناف, رای کمیته انضباطی - دو برداشت از یک قانون؛ اختلاف دو رکن قضایی فدراسیون یک حسن دارد و چند عیب/ قانونی که اجرا و لغو آن به یک اندازه مخالف داشت

سوژه روز فوتبال ما رای کمیته استیناف پیرامون پرونده معروف سقف هزینه‌ها است. قانونی که ابتدای این فصل اعمال شد و همان موقع منتقدان و مخالفان بسیاری داشت، سرنوشتش نیز همانی شد که از ابتدا معلوم بود. بر اساس رای کمیته انضباطی ۴ امتیاز از باشگاه سپاهان و یک امتیاز از باشگاه پرسپولیس کسر شد و پس از چند ماه کمیته استیناف این امتیازات را برگرداند، اما جریمه مالی ناشی از تخلف را نگه داشت! هر سه باشگاه استقلال پرسپولیس و سپاهان – و البته که سایر باشگاه‌ها – از ابتدا با این قانون مشکل داشتند. به رای کمیته انضباطی اعتراض کردند و فردا هم قرار است در جلسه با کمیته استیناف دوباره حرف‌هایشان را بزنند.

اگر این پرونده به تاریخ پیوسته بود، تنها باید برای عبرت آن را مرور می‌کردیم اما با اعلام رسمی مقامات فدراسیون این آزمایش برای فصل بعد بوده و قرار است در ابتدای لیگ بعدی نیز دوباره چنین قانونی داشته باشیم. پس این یک پرونده بایگانی شده نیست و باید تمام جوانب آن به دقت بررسی شود. اینکه قانونی گذاشته می‌شود و همه با آن مخالف هستند، یک بحث بسیار مهم است اما مهمتر از آن این است که در این فوتبال قانونی برای اجرا و برای لغو هر دو به یک اندازه مخالف دارد! این را حتماً باید بررسی کرد.

موقع اعلام رای کمیته انضباطی خیلی‌ها منتقد بودند و حالا که رای استیناف اعلام شده، باز خیلی‌ها معترضند! اما اینکه رای کمیته استیناف با کمیته انضباطی یکی نیست – که نشان از استقلال دو رکن قضایی فدراسیون از یکدیگر است – شاید تنها برداشت مثبت از این پرونده باشد. اما ایرادات آن بسیار بیشتر است، مثل شائبه رقابت بین قضات دو کمیته! اما راستی چطور می‌شود که قانون یکی باشد اما دو رکن قضایی دو برداشت متفاوت از آن داشته باشند؟ اعضای کمیته استیناف در این روزها مصاحبه‌هایی داشتند و ایرادات حکم کمیته انضباطی را در رسانه‌ها برشمردند.

هیچ کجای دنیا قضات در رسانه ها علیه یکدیگر موضع نمی‌گیرند و البته که هیچ کجای دنیا برداشت‌ها از قانون اینقدر متفاوت از هم نیست! کار ابتدایی عضو کمیته انضباطی به شدت غیرحرفه‌ای بود و پاسخی هم که حالا از کمیته استیناف می‌رسد با همان فرض همیشگی اخلاق غلط است. اخلاق می‌گوید در یک دعوا هر دو طرف مرتکب کار زشت می‌شوند. البته که جرم شروع کننده بیشتر است و مجازاتش هم بیشتر اما طرف مقابل هم به هر حال وارد شده و این کار زشت را مرتکب شده است.

اینجا باید مدیران ارشد فدراسیون ورود کنند و این غائله داخلی را بخوابانند. در نهایت همه عضو خانواده فوتبال هستیم و فوتبال از این دعواها ضرر می‌کند اما اینکه باشگاه‌ها مقابل فدراسیون قرار بگیرند، خیلی بدتر است و بدتر از آن این است که ارکان خود فدراسیون علیه هم موضع بگیرند!

منبع: خبـر ورزشی