سونامی موبایل گیمر‌ها
سونامی موبایل گیمر‌ها

صنعت بازی‌های موبایل در سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده‌ای داشته است، به‌طوری که افراد بیشتری به بازی با تلفن و تبلت‌های خود می‌پردازند. این رشد با افزایش در دسترس بودن دستگاه‌های تلفن‌همراه، افزایش پلتفرم‌های بازی سازگار با موبایل و محبوبیت فزاینده بازی‌های تلفن‌همراه انجام شده‌است. پیش‌بینی می‌شود درآمد بخش بازی‌های موبایلی از ۳۱۶‌میلیارد دلار در سال […]

- سونامی موبایل گیمر‌ها

صنعت بازی‌های موبایل در سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده‌ای داشته است، به‌طوری که افراد بیشتری به بازی با تلفن و تبلت‌های خود می‌پردازند. این رشد با افزایش در دسترس بودن دستگاه‌های تلفن‌همراه، افزایش پلتفرم‌های بازی سازگار با موبایل و محبوبیت فزاینده بازی‌های تلفن‌همراه انجام شده‌است. پیش‌بینی می‌شود درآمد بخش بازی‌های موبایلی از ۳۱۶‌میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۴۲۰‌میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ افزایش یابد.

باید توجه داشت که بازی‌های موبایلی اکنون ۵۱ درصد از درآمد جهانی را در صنعت بازی به خود اختصاص داده و پس از آن بازی‌های کنسولی با ۲۵‌درصد و رایانه‌های شخصی با ۲۴‌درصد قرار دارند. ۶۲ درصد از دارندگان گوشی‌های هوشمند یک بازی را در عرض یک هفته پس از دریافت گوشی خود نصب می‌کنند و بازی‌های موبایل اکنون بیش از ۴۳‌درصد از کل زمان صرف شده برای گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد.

بررسی سهم بازیکنان در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ نشان از رشد این بازیکنان در پلتفرم موبایل دارد، تا جایی که در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۶‌درصد از بازیکنان که شامل ۸۵۳، ۷۳۶، ۳۲ نفر هستند اعلام داشته‌اند که از این پلتفرم برای بازی استفاده می‌کنند.

به گواه گزارش تازه مرکز بازی‌های رایانه‌ای ایران از مقایسه ترکیب سنی بازیکنان موبایلی و کل بازیکنان دیجیتالی در ایران مشخص شد که نسبت بازیکنان موبایلی در گروه‌های سنی خردسال، جوان و میانسال بیش از نسبت این گروه‌های سنی در مجموع بازیکنان ایرانی است.

یکی از دلایل این موضوع به‌ویژه در خردسالان محدودیت دسترسی به رایانه و کنسول است. بررسی میانگین سنی بازیکنان موبایلی بر حسب مناطق سکونت نشان می‌دهد که در مناطق مرکزنشین بازی‌های موبایلی توانسته گروه‌های سنی بالاتر را درگیر کند، درحالی که در مناطق روستانشین میانگین سنی برابر با ۲۳ سال است و نشان از استقبال از بازی‌های موبایلی در جوانان مناطق روستایی دارد. بر این اساس می‌توان بازی‌های موبایلی را شکلی از مصرف فرهنگی جدید در مناطق روستایی دانست.

یکی از نکات قابل تامل در این گزارش، نرخ نفوذ موبایل است که براساس آن در کل بازیکنان مورد بررسی، موبایل بیشترین نفوذ را در بین ساکنان مناطق روستایی داشته است که عدم دسترسی به سایر پلتفرم‌های بازی می‌تواند یکی از دلایل کاربرد بیشتر این پلتفرم باشد. 

منبع: جام جم

+