به گزارش زیرنویس، اگر بخواهیم پی به علل ورشکستگی و تعطیلی موسسات ، شرکت‌ها و کارخانه‌ها ببریم باید یک قدم به عقب برداریم تا بتوانیم تصویر کامل‌تری را از شرایط حاکم بر کشورمان ببینیم. کتاب استراتژی رسیدن به استراتژی [Your strategy needs a strategy] بهانه‌ای است تا به یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی شرکت‌های ایرانی […]

به گزارش زیرنویس، اگر بخواهیم پی به علل ورشکستگی و تعطیلی موسسات ، شرکت‌ها و کارخانه‌ها ببریم باید یک قدم به عقب برداریم تا بتوانیم تصویر کامل‌تری را از شرایط حاکم بر کشورمان ببینیم.

کتاب استراتژی رسیدن به استراتژی [Your strategy needs a strategy] بهانه‌ای است تا به یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی شرکت‌های ایرانی که همان مدیریت است بپردازیم. آنچه مسلم است این است که در کشورهای توسعه یافته موسسه‌ها و شرکت‌ها در انتخاب استراتژی، پیاده سازی و اجرای آن لزوما از یک الگوی واحد پیروی نمی‌کنند.

به طور مثال «کوئین تایل» که بزرگترین شرکت تحقیقات پزشکی است همان مدلی اداره نمی‌شود که شرکت دانمارکی «نوو نوردیسک». «پپسی» برای اینکه بتواند در برخی بازارها رقابت را به «کوکاکولا» واگذار نکند مجبور است در استراتژی خود تجدید نظر کند در غیر اینصورت همیشه یکی از این دو بازنده خواهد بود.

معرفی کتاب استراتژی رسیدن به استراتژی

«هووای» که بسیار دیرتر به بزرگان تکنولوژی‌های برتر اضافه شده است – در جایی که بازار در اختیار موسسات آلمانی و آمریکایی و ژاپنی و کره‌ای است – توانسته به عنوان یه رقیب تازه وارد عرض اندام کند و این موفقیت جز در انتخاب استراتژی صحیح اتفاق نمی‌افتاد. به مثالهای فراوانی می‌توان اشاره کرد که نشان از تفاوت مدیریتی در شرکت‌های موفق نسبت به شرکت‌های ایرانی است.

هیچ شیوه و روشی وجود ندارد که به درد همه موقعیت‌ها بخورد. سرعت و تناوب دفعات از دست دادن بازار توسط شرکت‌های مسلط بر آن، یا فاصله عملکرد میان برندگان و بازندگان بازار هیچگاه تا این اندازه کم نبوده است. بسیاری از مدیران ارشد شرکت‌های برتر خطر از دست دادن جایگاه شرکت‌شان توسط تازه وارادان را به وضوح حس می‌کنند و تازه واردان نیز جز این هدفی ندارند.

بنابراین انتخاب رویکرد صحیح به استراتژی با توجه به نوع و وضعیت پیش روی یک موسسه هیچ گاه تا این اندازه اهمیت نداشته است.

این کتاب با توجه به تنوع در محیط کسب و کار و چالش‌های ناشی از آن و همچنین تعدد رویکردهای استراتژی، چارچوب منسجمی را با نام «پالت استراتژی» برای انتخاب رویکردها طراحی کرده است. این چارچوب برای کمک به رهبران و مدیران به منظور ایجاد هماهنگی بین رویکرد استراتژی با شرایط موجود و اجرای موثر آن، ترکیب رویکردهای گوناگون در مواجهه با محیط‌های مختلف و در حال تغییر، و جان بخشیدن به نتیجه حاصل از ترکیب رویکردها طراحی شده است.

پالت استراتژی از ۵ رویکرد نسبت به استراتژی‌ شکل گرفته است که ممکن است هر کدام متناسب با شرایط محیطی، نوع صنعت، جغرافیای بازار محصول، کارکردها و رقبا و یا حتی مراحل مختلف عمر شرکت به کار گرفته شوند. در واقع ، استراتژی همان حل مسئله است و بهترین رویکرد برای آن به مسئله مشخصی بستگی دارد که با آن مواجهید. محیط، رویکردتان را نسبت به استراتژی تعیین می‌کند. ابتدا باید محیط را ارزیابی کنید و سپس رویکرد مناسب را برای آن برگزینید و اجرا کنید.

بنابراین مهم‌ترین قاعده در هر کدام از رویکردها تفاوت آشکاری با دیگر رویکردها دارد؛

رویکرد کلاسیک:

بزرگ باش/ رویکرد انطباقی: سریع باش/ رویکرد آرمان گرایانه: پیشگام باش/ رویکرد شکل دهی: سازمان دهنده باش/ رویکرد نو سازی: دوام بیاور

نتیجه‌گیری:

شرکت‌ها و موسسات کشورمان از طرفی با بحران رکود مواجه هستند و از طرفی مجبور به پذیرفتن شرایط نابرابر بازار رقابتی شده‌اند بدون آن که آمادگی آن را داشته باشند بنابراین لازم است مدیران ارشد رویکردهای خود را به استراتژی متناسب با محیط باز تعریف کنند و با انعطاف کامل و دانش کافی و تیزهوشی با واقعیت روبه‌رو شوند و امر سیاسی را تنها دلیل ناکامی‌های خود ندانند. کتاب حاضر بسیار می‌تواند به این تغییر نگرش کمک کند و ابزاری بسیار مفید برای مدیران خواهد بود. البته اگر میلی به توسعه و پیشرفت باشد.

منبع: کتاب نیوز

منبع خبر: رکنـا