به گزارش خبرنگار زیرنویس از یزد؛ محمد راسترو، معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد ضمن اشاره به راه‎اندازی «بازار آب استان یزد» به عنوان سومین استان کشور در آینده بسیار نزدیک، گفت: در واقع «بازار آب»، یکی از راهکارهایی که برای مدیریت عرضه و تقاضا و تأمین آب برای متقاضی از محل بهره‌وری و […]

به گزارش خبرنگار زیرنویس از یزد؛ محمد راسترو، معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد ضمن اشاره به راه‎اندازی «بازار آب استان یزد» به عنوان سومین استان کشور در آینده بسیار نزدیک، گفت: در واقع «بازار آب»، یکی از راهکارهایی که برای مدیریت عرضه و تقاضا و تأمین آب برای متقاضی از محل بهره‌وری و کاهش اتلاف بهره‌برداران است.

راسترو با اشاره به حائز اهمیت بودن ارزش اقتصادی آب در دنیا، اظهار داشت: آب یک مایع حیاتی و ارزشمند است که «بازار آب» تلاش دارد به بهره‌برداران کمک کند تا ارزش اقتصادی و بهره‌وری بیشتری را از حجم آب مازاد در اختیارشان کسب کنند.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد تاکید کرد: بهره‌برداران حداکثر به میزان ۱۰ درصد از پروانه مجاز بهره‌برداری خود از منابع آب را می‌توانند در بازار آب به متقاضیان عرضه کنند.

به گفته وی، مطالعات طرح «بازار آب» دشت یزد – اردکان به عنوان یکی از سه پایلوت بازار آب کشور در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و براساس اسناد بالادستی از جمله قانون توزیع عادلانه آب، اکنون در مرحله ورود به فاز اجرایی قرار دارد که امیدواریم از اول بهمن ماه سال جاری به ‌صورت رسمی از آن رونمایی و آغاز کنیم.

معاون شرکت آب منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: سامانه‌ای با عنوان «سبا» (سامانه بازار آب) طراحی شده که متقاضیان از طریق آن نسبت به ثبت درخواست و واگذارکنندگان آب پس از بررسی کارشناسان می توانند درخواست های مورد نظر خود را اعلام پذیرش کنند.

راسترو با تاکید بر این که تنها بهره‌بردارانی که احراز هویت شده باشند امکان فعالیت و عرضه منابع آبی خود به متقاضیان از طریق این بازار را دارند، گفت: آب منطقه‌ای و دولت در این طرح تنها نگاه نظارتی دارد و هیچ انتفاع اقتصادی از آن ندارد به عبارتی آب منطقه‎ای تنها بر فعالیت این بازار از جمله انتقال و مصرف درست آب، پروانه‌های بهره‌برداری و حجم مبادلات، نظارت دارد و تنها کارگزار غیردولتی که فرایند معامله در بازار آب را انجام می‌دهد، درصدی جزئی را از خریدار و فروشنده به‌ عنوان حق کارگزاری خود دریافت می‌کند.

این مسئول یادآور شد: این تبادل موقت آب در چهار حالت شامل «از بخش کشاورزی به کشاورزی»، «از کشاورزی به صنعت»، «از صنعت به کشاورزی» و «از صنعت به صنعت» بنا بر حجم معین هر ساله با توجه به شرایط سفره و تعادل‌بخشی، انجام می‎شود.

وی میزان مصرف آب بخش کشاورزی استان را سالانه حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب و در بخش صنعت ۷۵ میلیون مترمکعب ذکر کرد.

به گفته راسترو؛ به هیچ وجه موافق حذف کشاورزی به دلیل حجم بالای آب مصرفی در این بخش نیستیم بلکه از ان حمایت می‌کنیم ولی بر این نکته نیز معتقدیم که باید بهره‎وری در این بخش با تغییر نوع کشت و روش های آبیاری ارتقا یابد و تبادل میزان مصرف آب در بخشهای مختلف از طریق بازار آب محقق شود.

وی افزود: این بازار در سه فاز، اجرایی خواهد شد که در فاز نخست شاهد مبادله آب زیرزمینی به ‌صورت تبادل شارژ سالانه بین چاه‌ها، در فاز دوم مبادله آب انتقالی دریا و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به صورت فیزیکی و بلندمدت و در گام سوم نیز خرید و فروش چاه‎ها بر حسب مواد ۲۷ و ۲۸ قانون خواهیم بود.

این مسئول بر لزوم اجرای این طرح با توجه به تجربیات موفق دنیا در این باره و وضعیت آبی استان تاکید کرد و گفت: متاسفانه علی رغم کاهش نزولات جوی شاهد افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی در بخش های مختلف، حجم آب های قابل تجدید در استان  را کاهش داده به طوری که سالانه حدود ۴۵ سانتی‌متر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی را در استان به ‌طور متوسط شاهد هستیم لذا اگر در آینده نزدیک فکری برای افزایش بهره وری در حوزه آب نداشته باشیم، با بحران جدی آب مواجه خواهیم شد.

راسترو گفت: تلاش داریم که از طریق بازار آب و سایر اقدامات مربوط به افزایش بهره وری آب، امید را در صنعتگران، کشاورزان و عموم مردم کشورمان بالا ببریم و آنها را به آینده درخشان تری با استفاده بهینه از آب در اختیارمان نوید دهیم.

این مسئول بازار آب را از طرح‎های مهم و موفق در سند یزد نوین و یزد بهره‎ور ذکر و ابراز امیدواری کرد این طرح بتواند یزد جدیدی را با نگاه جدیدی به مصرف آب و بهره‌وری برای آیندگان ایجاد و امید را در مردم‎مان بسط دهیم.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این که «بازار آب» یکی از طرح های ذیل طرح «تابا» آب منطقه‎ای است که پس اجرای طرح «تحویل حجمی آب» عملیاتی می‎شود.

به گفته راسترو؛ تحویل حجمی آب از چند سال قبل با نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‎های کشاورزی و صنعتی استان اجرایی شده که مطابق آن مشترکان برطبق پروانه برداشت در بازه زمانی معین شده اقدام کنند.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد از نظارت کامل آب منطقه‎ای یزد بر میزان برداشت آب از چاه‌های مذکور خبر داد و ادامه داد: رصد منابع و مصارف آب های زیرزمینی مناطق مختلف استان نیز در قالب اجرای طرحی دانش‎بنیان با عنوان «اتاق شیشه‎ای» ذیل طرح «تابا» با همکاری دانشگاه و شرکت های دانش بنیان در دستور است.

راسترو در این خصوص اضافه کرد: این طرح مقرر است مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری نیز قرار گیرد، با نصب مودم‎هایی روی کنتورهای هوشمند آب که تاکنون ۷۰۰ مورد از آنها نصب شده است، هر یک بهره‌برداران قادر خواهند بود از میزان آب مصرفی و باقیمانده در اختیارشان و نیز سایر چاه‎های آب و نیز وضعیت منابع آب زیرزمینی منطقه و سایر اطلاعات مربوطه در قالب این اتاق شیشه‌ای به صورت شفافی مطلع شوند.

یزد/سمیه گلابگیریان

منبع خبر: رکنـا