دو سوم پهنه کشور دچار تنش آبی می‌شود
دو سوم پهنه کشور دچار تنش آبی می‌شود

اطلاعات نوشت: تداوم خشکسالی و افزایش غیر منتظره دمای هوا در نیمه نخستین ماه زمستان باعث شده تا دو سوم از پهنه کشور در حالت تنش آبی قرار گیرد. مطابق آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، ۱۴ استان کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲) تا دیروز ( ۱۱ دی‌) با کاهش بارش […]

- دو سوم پهنه کشور دچار تنش آبی می‌شود

اطلاعات نوشت: تداوم خشکسالی و افزایش غیر منتظره دمای هوا در نیمه نخستین ماه زمستان باعث شده تا دو سوم از پهنه کشور در حالت تنش آبی قرار گیرد.

مطابق آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، ۱۴ استان کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲) تا دیروز ( ۱۱ دی‌) با کاهش بارش نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده‌اند.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در این باره گفت: پیش‌بینی‌های قبلی در مورد وضعیت پُربارشی در فصل پاییز محقق نشد و کشور برای چهارمین سال متوالی شرایط خشکسالی را تجربه می‌کند.

آمارهای جدید نشان می دهد استان فارس هم اینک با میانگین بارش ۳۴.۳ میلی‌متر در مقایسه با ۷۸.۹ میلیمتر سال گذشته، دارای کاهش ۵۷ درصدی بارش است. استان بوشهر هم از ابتدای سال آبی جاری تا دیروز ۶۲.۵ میلیمتر بارش دریافت کرده است که در مقایسه با ۱۳۲.۵ میلیمتر سال گذشته ۵۳ درصد کاهش بارش دارد. همچنین استان چهارمحال‌وبختیاری در این مدت ۱۰۷.۳ میلیمتر بارش دریافت کرده که در هم‌سنجی با ۲۲۴.۹ میلیمتر سال گذشته، ۵۲ درصد کاهش بارش را تجربه می‌کند .

برپایه این گزارش، استان یزد هم از ابتدای سال آبی جاری ۱۵.۸ میلیمتر بارش داشته است. این درحالی‌ است که در بازه زمانی مشابه سال گذشته میزان بارش‌های این استان ۲۷.۷ میلیمتر بوده که ۴۳ درصد کاهش‌یافته است. استان لرستان در این باز زمانی فقط  ۱۰۵.۲ میلیمتر بارش دریافت کرده است، درحالی‌که سال گذشته و در همین بازه زمانی میزان بارش‌های آن ۱۷۷.۸ میلیمتر بوده و کاهش ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، استان‌های اصفهان با کاهش ۳۸ درصدی بارش‌ها، سیستان و بلوچستان با افت ۳۴ درصدی، مرکزی با کاهش ۳۳ درصدی، کهگیلویه و بویراحمد با افت ۳۲ درصدی، زنجان با کاهش ۳۱ درصدی، هرمزگان با افت ۲۶ درصدی، خراسان رضوی با کاهش۲۶ درصدی و کرمان با افت ۲۰ درصدی، دیگر استان‌های درگیر کاهش بارش هستند.

سحر تاجبخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی دیروز درباره وضعیت بارندگی در ماه‌های باقی‌مانده زمستان گفت: بر اساس داده‌ها و اطلاعات هواشناسی، علائم خاصی برای ماه های پیش رو دیده نمی‌شود و بر این اساس بارش‌های آینده در حد طبیعی و در برخی نقاط مایل به کم‌بارشی است .

منبع: اطلاعات انلاین