به گزارش زیرنویس، دو ماه دیگر یک سال می شود که متقاضیان خودروهای پژو پارس ساده، پژو پارس elx و پژو پارس سفارشی که تعهد سامانه یکپارچه فروش خودرو برای تحویل خودرو به آنها پاییز و زمستان ۱۴۰۲ است، منتظر پیامک بخشنامه فروش هستند و ایران‌ خودرو هیچ گونه پاسخی برای برنامه فروش ارائه نمی‌ […]

به گزارش زیرنویس، دو ماه دیگر یک سال می شود که متقاضیان خودروهای پژو پارس ساده، پژو پارس elx و پژو پارس سفارشی که تعهد سامانه یکپارچه فروش خودرو برای تحویل خودرو به آنها پاییز و زمستان ۱۴۰۲ است، منتظر پیامک بخشنامه فروش هستند و ایران‌ خودرو هیچ گونه پاسخی برای برنامه فروش ارائه نمی‌ کند. این در حالی است که برای اکثر خودروهای ایران خودرو بخشنامه فروش اعلام شده و حتی در اقدامی عجیب برای متقاضیان خودرو سورن، موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ سامانه یکپارچه، بخشنامه تبدیل به خودرو پژو پارس صادر شده است‌.

اغلب متقاضیان خودرو پژو پارس از قشر کارمند و کارگر محسوب می شوند. این افراد سال گذشته ارزان ترین خودرو را برای ثبت نام انتخاب کردند و با فروش سرمایه های زندگی خود، قرض و وام توانستد ثبت نام کنند اما تا امروز خبری از تحویل خودرو نیست.

از سوی دیگر وضعیت فروش محصولات شرکت های ایران خودرو و سایپا که در سال های اخیر در شرایط نامعلوم یا به سبک لاتاری و قطره چکانی محصولات خود را به بازار عرضه می کردند و در یک سال گذشته ملزم به عرضه محصولات خود در سامانه شده اند، هنوز غیرشفاف است و کسی هم پاسخگوی متقاضیان و ابهامات اساسی نیست.

دهن کجی ایران خودرو به متقاضیان خودرو پژو پارس!

متقاضیان پژو پارس + ایران خودرو

یک متقاضی خودرو پژو پارس از شهرستان گنبد با بیان اینکه من معلم هستم و مجبور هستم با موتور مسیر طولانی را در سرما طی کنم، به خبرنگار زیرنویس گفت: من یکی از مشتریان طرح یکپارچه نوبت اول ایران خودرو هستم که با بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان به مدت یک ماه خودرو پژو پارس با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ را ثبت نام کردم اما بعد از حدود یک سال انتظار، هنوز هیچ جواب قطعی به ما داده نشده است.

وی با بیان اینکه برای همه خودروها با موعد تحویل زمستان به جز خودرو پژو پارس، فراخوان ارسال شده است، گفت: من با حقوق کارمندی و وام و قرض توانستم پول جور کنم. در زمان ثبت نام قیمت خودرویی که انتخاب کردم ۱۶۵ میلیون تومان بود که در اردیبهشت ماه به ۲۳۰ میلیون تومان افزایش دادند. سپس در نوبت بعدی ۳۰ میلیون و در تیر ماه دوباره ۳۴ میلیون تومان به بهانه آپشن افزایش دادند و در نهایت به ۲۹۴ میلیون تومان رساندند.

وی با بیان اینکه در این مدت با هزار بدبختی و با فروختن طلای فرزندم توانستم این مبلغ را آماده کنم، گفت: اکنون که زمان تحویل خودرو فرا رسیده است با دهن کجی و بلاتکلیفی ایران خودرو روبه رو هستم و علیرغم پیگیری های مکرر، از سوی این خودروساز، سازمان استاندارد، سازمان حمایت، شورای رقابت، وزارت صمت و مسئولان سامانه یکپارچه فروش خودرو سردرگم مانده ام.

نه راه پس دارم نه راه پیش!

وی با بیان اینکه واقعا نمی دانم آیا بالاخره خودرو به ما می دهند یا نه! گفت: به تازگی بهانه استاندارد خودرو پژو پارس را مطرح کردند. در صورتی که سازمان ملی استاندارد ایران تا آخر سال ۱۴۰۲ به ایران خودرو مجوز تولید داده است. با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که باید از حقوق مصرف کننده حمایت کند تماس گرفتم، گفتند به ما ارتباطی ندارد. با شورای رقابت تماس گرفتم، گفتند با ایران خودرو تماس بگیرید. اکنون من در انتهای راهی ایستادم که نه راه پس دارم و نه راه پیش دارم.

وی با بیان اینکه ارزش پولی که به امید ماشین دار شدن در بانک گذاشتم، روز به روز کاهش می یابد و دیگر توان خرید خودرو از بازار آزاد را ندارم، گفت: مساله عجیب این است که در حالی که ما منتظر تحویل خودرو هستیم، ایران خودرو برای تمام خودروهای مدل بالا، طرح تبدیل به خودرو پژو پارس اعلام کرده است. سوال این است، اگر این خودرو مشکل استاندارد دارد، چرا از ابتدا به ما نگفتند؟ چرا در حالیکه تعهداتشان نسبت به متقاضیان معوق مانده است برای خودروهای سورن، تارا و دنا طرح تبدیل به پژو پارس اعلام می شود؟ اگر ایران خودرو از پس این تعهد برنمی آمد، چرا ۲۳۵ هزار نفر را ثبت نام کرد و چرا به میزان ظرفیتی که داشت پذیرش نکرد؟

وی در آخر گفت: من کارمند هستم و در سال ۲۰ درصد به حقوقم افزوده می شود اما ایران خودرو بیش از ۷۰ درصد قیمت خودرو پژو پارس را بالا برد. من کارمند هستم و ارزان ترین خودرو این شرکت را انتخاب کردم و هر روز استرس این را دارم که طرح تبدیل خودرویی به قیمت بالاتر را به ما اعلام کنند. در این صورت من توان پرداخت هیچ خودرویی را به غیر از پژو پارس ندارم.

شرح سردرگمی متقاضیان خودرو پژو پارس

متقاضیان پژو پارس + ایران خودرو

متقاضی دیگری از تهران با بیان اینکه از شرکت ایران‌ خودرو و سایت یکپارچه فروش خودرو شکایت داریم، به خبرنگار زیرنویس گفت: ثبت نام مرحله اول سامانه با شرایط مشخص، اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۴۵ روز در حساب های تعیین شده بلوکه ماند و قرار بر این شد که در بازه زمانی مشخص، خودرو تحویل متقاضی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در مرحله بعدی سامانه، شرکت ایران خودرو حضور نداشت، گفت: در دور دوم سامانه، شرایط ثبت نام تغییر کرد. برای مثال حق تغییر تیپ، مدل و نوع خودرو به خودروساز داده شد. شرطی که در دور اول وجود نداشت. از آنجا که در مرحله اول افراد زیادی خودرو پژو پارس (پارس ساده، پارس سفارشی و پارس ای ال ایکس) را انتخاب کردند، نوبت دهی تابستان، پاییز و زمستان ۱۴۰۲ و برخی نیز به سال ۱۴۰۳ تعیین شد.

این متقاضی گفت: مساله مهمی که برای خودرو پژو پارس اتفاق افتاد این است که در سامانه اعلام شد این خودرو بنا به عدم وجود استاندارد ۸۵ گانه فقط تا پایان سال ۱۴۰۲ تولید می شود و دیگر تولید نخواهد شد. پس از این، سردرگمی ها و ابهام ها آغاز شد و از آنجا که اولین موعد تحویل تابستان بود اما از فراخوان و بخشنامه ایران خودرو خبری نشد و خودروهای دیگر تحویل داده می شد.

قیمت خودرو پژو پارس را به بهانه های مختلف افزایش دادند

این متقاضی درخصوص قیمت خودرو پژو پارس گفت: در زمان ثبت نام قیمت اعلامی خودرو پژو پارس ساده ۱۶۰ میلیون تومان بود اما سپس به ۲۶۰ میلیون تومان و در نهایت با افزایش ۳۴ میلیون تومانی آن هم به با بهانه استاندارد به یکباره به ۲۹۴ میلیون تومان افزایش دادند. یعنی قیمت این خودرو با تورم ۹۰ درصدی در کمتر از ۶ ماه مواجه شد.

وی تصریح کرد: موضوع افزایش ۳۴ میلیون تومانی به بهانه استاندارد این است که یکی از شرایط استانداردهای ۸۵ گانه نصب سیستم کنترل پایداری است و از آنجا که خودرو پژو پارس دوگانه سوز دیگر تولید نمی شود، شرکت ایران خودرو دکمه سیستم کنترل پایداری را به طور نمایشی، به جای دکمه سی ان جی نصب کرد و با این ترفند ۳۴ میلیون تومان از هر متقاضی دریافت کرد.

وضعیت جاماندگان تحویل پژو پارس

متقاضیان پژو پارس + ایران خودرو

این متقاضی با بیان اینکه روش خودروسازان برای کسب سود بیشتر موجب ایجاد مشکل برای مردم و آشفته شدن بازار می شود، گفت: خودروسازان با ترفند عرضه قطره چکانی، قیمت ها را بالا می برند و خارج از سامانه به دست نمایندگی ها می رسانند تا سود بیشتری کسب کنند. نوبت پاییز متقاضیان پژو پارس به یک باره فراخوان طرح تبدیل اختیاری پژو پارس سفارشی را اعلام کردند. گفتنی است در قرارداد ما هیچ بندی مبنی بر اختیار خودروساز بر تبدیل خودرو تیپ، مدل و نوع وجود نداشت و این بند در نوبت دوم سامانه افزوده شد که شامل نوبت اولی ها نمی شود. بنابراین از آنجا نوبت اولی ها در تبدیل اختیاری، خودرو پژو پارس را تغییر ندادند و همچنان بلاتکلیف مانده اند و منتظر فراخوان هستند و جامانده از تحویل خودرو هستند.

این متقاضی با بیان اینکه اواخر آبان و اوایل آذر به یک باره آمار تولید خودرو پژو پارس کاهش یافت و نگرانی متقاضیان افزایش یافت و در کمال تعجب پژو پارس TU5 به خط تولید بازگشت. خودرویی که به دلایل نامعلوم در سال های اخیر در قرعه کشی ها عرضه نمی شد و هیچ آماری از تولید آن وجود نداشت و حتی در یک سال گذشته نیز در سامانه عرضه نشد، یک شبه خط تولید ایران خودرو به جای پارس ساده، به این خودرو اختصاص یافت.

شرکت ایران خودرو، دروغگوی بزرگ است

این متقاضی با بیان اینکه تا امروز هیچ اقدامی از سوی مسئولین و شرکت ایران خودرو انجام نشده است، گفت: شرکت ایران خودرو یک دروغگوی بزرگ است. این شرکت در پاسخ به پیگیری های متقاضیان اعلام کرد که پژو پارس استاندارد ندارد و بنابراین باید خودروی دیگری جایگزین آن شود. این در حالی است که ۱۰ روز گذشته برای متقاضیان موعد زمستان خودروی سورن که استاندارد ۸۵ گانه هم دارد، فراخوان طرح تبدیل به پژو پارس ساده ارسال شده است. بنابراین سوال این است که چگونه است یک خودرو برای متقاضیان اصلی، فاقد استانداردهای ۸۵ گانه است اما برای طرح تبدیل این مشکل وجود ندارد؟ سوال دیگر این است که اگر مشکل عرضه خودرو پژو پارس استاندارد است، پس چرا سازمان ملی استاندارد با مجوز تولید این خودرو تا پایان سال موافقت کرده است؟

وی با بیان اینکه چرا ایران خودرو پاسخ سوالات متقاضیان را نمی دهد، گفت: به نظر می رسد شرکت ایران خودرو فقط به دنبال گران کردن پژو پارس برای چندمین بار است. این شرکت فقط به سود بیشتر فکر می کند و علیرغم افزایش قیمت های چند باره می خواهد به بهانه های مختلف از جمله استاندارد، قیمت این محصول را افزایش دهد، یا متقاضیان را مجبور کند که خودرو گرانتری را انتخاب کنند و تولید خودروهای ارزان دیگر برای این شرکت صرفه اقتصادی ندارد.

این متقاضی در آخر با بیان اینکه هنوز متقاضیان موعد پاییز خودرویی دریافت نکرده اند و وزارت صمت نتوانسته به تعهد خود مبنی بر تحویل به موقع خودرو عمل کند، گفت: علت تعلل های اخیر این است که می خواهند قیمت را افزایش دهند. بنابراین از شما درخواست دارم صدای ما را به گوش مسئولان برسانید. به خدا قسم ما فقط به دنبال حق خود هستیم. تعداد زیادی از متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت دچار بی‌ عدالتی شده‌ اند و ایران خودرو هم کوچکترین توجهی به حقوق بدیهی متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو ندارد.

منبع خبر: رکنـا