پیش‌گویی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی از نرخ دلار
پیش‌گویی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی از نرخ دلار

خبرآنلاین نوشت: سید کمال سیدعلی به رکود تورمی حاکم بر اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: دلار در دو سال بیش از صد در صد افزایش قیمت را تجربه کرده است. به عبارت دیگر ما حتی دلار ۶۰ هزار تومانی را درک کردیم و سپس دوباره با کاهش نرخ تا کف کانال ۵۰ هزار تومان روبرو شدیم. […]

- پیش‌گویی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی از نرخ دلار

خبرآنلاین نوشت: سید کمال سیدعلی به رکود تورمی حاکم بر اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: دلار در دو سال بیش از صد در صد افزایش قیمت را تجربه کرده است. به عبارت دیگر ما حتی دلار ۶۰ هزار تومانی را درک کردیم و سپس دوباره با کاهش نرخ تا کف کانال ۵۰ هزار تومان روبرو شدیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم یکی از دلایل این کاهش، به ناتوانی اقتصاد در تحمل دلار ۶۰ هزار تومانی بازمی‌گشت. به عبارت دیگر قدرت خرید در حدی پایین است که مردم قادر نیستند زندگی‌شان را با این نرخ دلار هماهنگ کنند.

او گفت: در اقتصاد باید بازارها در تعادلی ویژه با هم باشند. وقتی سبد مصرفی مردم هر روز در حال افزایش قیمت است اما بازار دارایی‌ها همچون ارز و طلا و سکه با رشد قیمت روبرو نمی‌شوند، دو سیگنال مخابره می‌شود اول اینکه افزایش هزینه‌ها به مردم توان سرمایه‌گذاری و پس‌انداز نمی‌دهد و از سوی دیگر می‌توان این فرضیه را داشت که دولت تنها در حال مهار بازارهایی است که برایش اهمیت دارد اما سایر بازارها به دلیل بی‌انضباطی بودجه و… دستخوش افزایش قیمت می‌شوند.

سیدعلی اضافه کرد: تردید نکنید به زودی تورم ریالی تاثیر خودش را با یک فاصله زمانی نشان می‌دهد پس هر چه دولت در کاهش تورم ریالی ناموفق‌تر باشد، احتمال رشد بالاتر قیمت ارز بالاتر است. به این ترتیب باید دولت هر چه سریعتر با بازگرداندن انضباط به بودجه مشکلات را برطرف کند تا در آینده رشد بالای نرخ ارز منتفی شود.

منبع: اطلاعات انلاین