وضعیت سدهای تهران بحرانی شده‌/ پیش بینی‌های بارش برف و باران محقق نشد
وضعیت سدهای تهران بحرانی شده‌/ پیش بینی‌های بارش برف و باران محقق نشد

 روزنامه آرمان ملی نوشت: سالی که گذشت بحث‌های بین‌المللی در خصوص تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین درست است که تن بسیاری از فعالان محیط زیست در دنیا را لرزاند اما به نفع مسئولان ما در ایران تمام شد چرا اوضاع پیش آمده اعم از افزایش آلودگی هوا، عدم بارش برف و باران و بالا رفتن […]

- وضعیت سدهای تهران بحرانی شده‌/ پیش بینی‌های بارش برف و باران محقق نشد

 روزنامه آرمان ملی نوشت: سالی که گذشت بحث‌های بین‌المللی در خصوص تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین درست است که تن بسیاری از فعالان محیط زیست در دنیا را لرزاند اما به نفع مسئولان ما در ایران تمام شد چرا اوضاع پیش آمده اعم از افزایش آلودگی هوا، عدم بارش برف و باران و بالا رفتن دما در روزهای سرد دی ماه حتی خالی شدن سدها را به تمامی گردن این تغییرات جهانی انداخته و حتی بارش برف و باران در کشورهای همسایه و مساعد بودن اوضاع آنها خلاف آنچه در ایران روی داده، آن‌ها را از تصمیمشان منصرف نکرد و گفتند که علت بارش در کشورهای همسایه و خشکیدن تالاب‌ها و گرم شدن ایران در زمستان هم همان تغییرات اقلیمی است ولاغیر.

اما در کنار تغییرات اقلیمی، دزدی ابرها هم مطرح شد؛ کاری که دشمن انجام داده و از سوی برخی کارشناسان هم تایید شد. اینکه ترکیه از حجم انبوه ابرها که از آسمان کشور ما ربوده شده، زمستان سرد و نرمالی همراه با بارش‌هایی از برف و باران را می‌گذراند.

روز گذشته هوای تهران به همراه چندین کلانشهر دیگر از جمله تبریز که بحث مازوت سوزی در آن مورد تایید مسئولان هم قرار گرفته، آلودگی بحرانی و در وضعیت قرمزی را تجربه کردند که البته هیچ تاثیری در ساعات ادارات یا تعطیلی مدارس نگذاشت؛ مدارس تهران دیروز باز بودند و تنها زنگ ورزش آن‌ها تعطیل شد تا بچه‌ها دیگر برای ورزش کردن و کشیدن نفس‌های عمیق به حیاط مدرسه نیایند. به نظر قرار است این روزهای آلوده و گرم، ادامه داشته باشد و اگر قرار بر تعطیلی مدارس باشد، به کل باید قید مدرسه رفتن دانش‌آموزان را زد.

گرمای بی‌سابقه زمستانی

روز گذشته، تهران دمای کم سابقه‌ای را در زمستان به ثبت رساند. مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با اعلام اینکه کمینه دمای هوا ۵.۵ درجه سانتیگراد ثبت شده، گفت: این در حالیست که میانگین آماری بلندمدت کمینه دما طی ۳۰ سال گذشته (میانگین بلندمدت) ۳.۱ درجه سانتیگراد بود و دمایی که این ایستگاه تهران تجربه کرده، نشانگر افزایش ۲.۴ درجه سانتیگرادی دما نسبت به میانگین بلندمدت است. مازیار غلامی همچنین گفت که «نمی‌توان گفت تهران گرم‌ترین هوای خود را تجربه کرد چرا که دمای ۵.۵ درجه سانتیگراد گرم محسوب نمی‌شود اما نکته مهم این است که دمای هوای ثبت شده در ایستگاه شاخص استان تهران نسبت به میانگین بلندمدت بیشتر بوده است.»

کم آبی و برداشت بی‌رویه از سدها

گرمای هوا، عدم بارندگی، کم آبی و خشکسالی همچون حلقه‌های زنجیره‌ای هستند که هر کدام به دیگری می‌رسد.

در روزهای گذشته وضعیت بی‌آبی به حدی رسیده است که مسئولان مجبور به برداشت آب از سدها شده‌اند به نحوی که به گفته سخنگوی صنعت آب، میزان خروجی آب از سدها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر شده. فیروز قاسم‌زاده گفته پیش‌بینی‌های پُربارشی در فصل پاییز محقق نشد و کشور برای چهارمین سال متوالی شرایط خشکسالی را تجربه می‌کند. به گفته او باید مدیریت درست مصرف آب مورد توجه جدی باشد.

از سوی دیگر، وضعیت سدهای تهران بحرانی شده‌اند و در حال حاضر، ۸۵ درصد مخازن سدها خالی هستند.

تنها ممنوعیت صدور طرح ترافیک و تعطیلی زنگ ورزش

در پایان اینکه مسئولان در کنار اقداماتی نظیر تعطیلی زنگ‌های ورزش و نه خود مدارس، اقدامات دیگری هم نظیر ممنوعیت صدور مجوز روزانه طرح ترافیک را در پایتخت به اجرا گذاشتند تا شاید از این طریق بتوانند تاثیری در کاهش آلودگی هوا داشته باشند. سایر فعالیت‌ها نظیر افزایش سرویس‌های وسایل حمل و نقل عمومی، قطع مازوت سوزی، طراحی و اجرای برنامه‌ای برای قطع کشیدن آب‌های زیرزمینی و بسیاری فعالیت‌های دیگر به منظور جلوگیری از خشک شدن زمین و کاهش آلودگی هوا را از مجموعه اقدامات مسئولان، فاکتور می‌گیریم.

باید گفت که دو اقدام انجام شده یعنی ممنوعیت صدور ترافیک و تعطیلی زنگ‌های ورزش در مدارس، مختص تهران بوده مثل استقرار اورژانس در میادین و خیابان‌های اصلی تهران.

روز گذشته اورژانس تهران اعلام کرد که عوامل ما در میادین آزادی، انقلاب، تجریش، فردوسی و شهرری مستقر شده‌اند.

رئیس این مرکز از استقرار اتوبوس آمبولانس و موبایل کلینیک‌های اورژانس در میادین آزادی، انقلاب، تجریش، فردوسی و شهرری مستقر شده و علاوه بر آن تمامی پایگاه‌ها نیز در حالت آماده‌باش قرار دارند.

در روزهای اخیر، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، اعلام کرد که آلودگی هوای پایتخت در یک سال گذشته جان ۶۳۹۸ نفر را گرفته و اگر به همین شکل پیش برویم تعداد جانباختگان به دلیل آلودگی هوا از شهدای هشت سال دفاع مقدس پیشی خواهد گرفت.

منبع: اطلاعات انلاین