به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس،  «پدرام جدی» عضو مؤسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی گفت: کم بارشی‌های اخیر کمترین لطمه را به تأمین آب شرب می‌زند و بیشترین آسیبش در محیط زیست خواهد بود چرا که آب شرب شهری را می‌شود مدیریت کرد. محیط زیست و کشاورزی چگونه می‌شود جبران کرد. پدرام […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس،  «پدرام جدی» عضو مؤسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی گفت: کم بارشی‌های اخیر کمترین لطمه را به تأمین آب شرب می‌زند و بیشترین آسیبش در محیط زیست خواهد بود چرا که آب شرب شهری را می‌شود مدیریت کرد. محیط زیست و کشاورزی چگونه می‌شود جبران کرد.

پدرام جدی با اشاره به میزان بارش‌ها در سال اخیر به خبرنگار زیرنویس گفت:میانگین بارش‌ها در قیاس با سال گذشته بسیارکم بوده با شرایطی که تا کنون داشتیم بدون در نظر گرفتن بارش‌ها درزمستان و بهار آینده بیشترین نگرانی مسئولین برای تأمین آب شرب است.

جدی در ادامه افزود: البته این کاهش بارش‌ها علاوه بر اینکه سطح پوشش گیاهی را کاهش می‌دهد و به دلیل کاهش پوشش گیاهی مراتع منابع غذایی دام و انسان را به خطر میاندازد باعث افزایش قیمت دام سبک و قیمت گوشت افزایش قاچاق می‌شود.

وی در ادامه گفت: کاهش پوشش گیاهی باعث افزایش ریزگرد‌ها و به خطر افتادن زندگی حیوانات در حیات وحش می‌شود.البته کشت و کار کشاورزان هم با مخاطراتی رو به رو خواهد شد.

این پژوهشگر با این ادعا که می‌توانیم با چند اقدام فوری این بحران را پشت سر بگذاریم گفت:این به این معنی نیست که برنامه‌ریزی نکنیم. در کلانشهر‌ها در آب شرب شهری اتلاف آب زیادی داریم ۲۱ درصد آب شهر تهران هدر می‌رود و شهرداری باید مدیریت کنند تا این میزان آب بازیابی شود.

وی با مؤثر دانستن بازچرخانی آب در صنایع اظهار کرد: بازچرخانی آب در صنایع می‌تواند کمک بسیاری به کمبود آب بکند با توجه به اینکه بسیاری از شهرک‌های صنعتی آب مصرفی‌شان بازچرخانی نمی‌شود و ملزم کردن این تعداد هم می‌تواند در کاهش مصرف مؤثر باشد.

این پژوهشگر با اشاره به تبعات بازچرخانی آب افزود:بازچرخانی آب هم تبعاتی دارد به این دلیل که ما در زیر سطح زمین هم نیاز به حجمی از آب داریم تا شاهد فرونشست زمین نباشیم وقتی پساب‌ها به زمین نفوذ نکنند و در صنایع استفاده شود آبی به زمین نفوذ نمی‌کند که همین موضوع سبب مطلوب ندانستن بازچرخانی آب است.

شرایط بحرانی زمینه ساز انتقال آب از سوی دریاچه خزر به تهران خواهد شد

وی با اشاره به راهکار‌های پیشنهاد شده بیان کرد:شرایط بحرانی زمینه ساز انتقال آب از سوی دریاچه خزر به تهران خواهد شد.که باید با سرعت بالاتر پیش رود که البته اجرای آن تبعاتی برای دریاچه خواهد داشت.

جدی با ارائه دلایلی تأکید کرد:این موضوع خارج از دلایل و اثراتی که در کاهش سطح آب خزر دارد، آغازی برای تخریب دریا و جنگل‌های شمال است و‌ امیدوارم که بارش‌ها بتواند مانع اجرای این طرح شود.

این پژوهشگر با طرح این موضع افزود: دولت باید برنامه‌ای برای کشت و کشاورزی داشته باشد و با مدیریت آن و اجرای صحیح طرح الگوی کشت این حوزه را مدیریت کند. در سال ۹۷ و ۹۸ که بارندگی‌های خوب بود کشت برنج و محصولات پرمصرف آزاد شد و منابع آبی زیادی از دست رفت هر چند محدود کردن کشت برخی اقلام هزینه‌ها و تبعات سیاسی، امنیتی و اجتماعی دارد.

باغات میوه بیشتر از هندوانه و صیفی جات آب بر هستند

وی معتقد است برخلاف تصور که می‌گویند هندوانه و صیفی مصرف آب بالایی دارد باغات میوه بیشتر آب از جالیزی‌ها مصرف دارند. در حوزه‌های کشاورزی با آبیاری قطره‌ای و هوشمند می‌شود از هدر رفت آب پیشگیری کرد.

وی با انتقاد از استفاده ابزاری از شعار مصرف آب می‌گوید: در سال‌های اخیر همه برنامه در مدیریت آب شرب این بوده که “مردم آب کم مصرف کنید” با توجه به اینکه مردم ۱۲ درصداز منابع آبی را مصرف می‌کنند و آن رقم بالایی نیست، باید برنامه‌های دیگری داشت.

جدی افزود: تبخیر آب در سد‌های کوچک مقیاس جواب می‌دهد ولی در سد‌های بزرگ هزینه بر است و شدنی نیست، در این مقطع برای کشور امکان‌پذیر نیست.

منبع خبر: رکنـا