پیش بینی بارش باران و برف شدید در این استان‌ها/ هواشناسی هشدار صادر کرد
پیش بینی بارش باران و برف شدید در این استان‌ها/ هواشناسی هشدار صادر کرد

سازمان هواشناسی کشور درخصوص فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران، در نواحی گرمسیر رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و کولاک هشدار زرد صادر کرد. بر اساس این هشدار استان‌های زیر طبق زمان اعلامی دچار مخاطره جوی خواهند شد: پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۴: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، […]

- پیش بینی بارش باران و برف شدید در این استان‌ها/ هواشناسی هشدار صادر کرد

سازمان هواشناسی کشور درخصوص فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران، در نواحی گرمسیر رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و کولاک هشدار زرد صادر کرد.

بر اساس این هشدار استان‌های زیر طبق زمان اعلامی دچار مخاطره جوی خواهند شد:

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۴: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، جنوب و ارتفاعات کرمان و نوار غربی آذربایجان غربی.

جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۵: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، نیمه غربی کرمانشاه، زنجان و ارتفاعات قزوین.

شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، البرز، قزوین و شمال استان‌های همدان، مرکزی، تهران و سمنان.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات البرز و شمال‌غرب، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در نیمه‌ی شرقی-جنوبی، احتمال آب‌گرفتگی معابر و احتمال آسیب به محصولات، ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، عدم دپوی محصولات کشاورزی در فضای باز و انتقال ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف.

هجوم امواج به ۳ استان

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زرد دیگری از افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱/۵ متر در مناطق ساحلی و بیش از ۱/۵ متر مناطق دور از سواحل خبر داد.

بر اساس این هشدار امروز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ و پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ مناطق ساحلی و دور از ساحل استان مازندران و مناطق دور از ساحل استان‌های گیلان و گلستان، در دریای خزر درگیر مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی نیز خطر غرق شدن شناگران و آسیب به تورهای صیادی، احتمال آسیب شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت های ساحلی و فراساحل پیش‌بینی شده است.

سازمان فوق موارد زیر را توصیه کرد:

منع شنا و غواصی،منع فعالیت های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی،اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی ها به بنادر و فعالیت های پشتیبانی صنایع فراساحلی

منبع: اطلاعات انلاین