ماجرای نسخه ۵۰۰ هزار تومانی برای درمان سرماخوردگی
ماجرای نسخه ۵۰۰ هزار تومانی برای درمان سرماخوردگی

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی گفت: نسخه ۵۰۰ هزار تومانی برای درمان سرماخوردگی صحت ندارد.

به گزارش زیرنویس،آرش انیسیان، مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی در ارتباط تلفنی با برنامه زنده «صبح و گفتگو» در مورد هزینه نسخه ۵۰۰ هزار تومانی درمان سرماخوردگی با مراجعه به پزشک، اظهار کرد: چنین موضوعی صحت ندارد و ما نباید فضاسازی رسانه‌ای را با واقعیات جامعه اشتباه بگیریم.

وی افزود: تعرفه‌های خدمات سلامت اعلام شده و بنابراین اعداد و ارقام و قیمت دارو و ویزیت کاملاً مشخص است.

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی، قیمت ویزیت پزشک عمومی در بخش خصوصی را ۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: مبلغ ویزیت پزشک عمومی در بخش دولتی ۳۰ هزار تومان تعیین شده است.

ماجرای نسخه 500 هزار تومانی برای درمان سرماخوردگی - سلامت نیوز

انیسیان با بیان اینکه الان ۷۰ درصد هزینه داروی افراد در بخش سرپایی مشمول بیمه است، خاطرنشان کرد: دولت مکلف بوده و هست که صد درصد جامعه را بیمه کند که اگرچه الان هنوز بیمه صد درصدی محقق نشده است.

وی افزود: معمولاً بیش از ۹۵ درصد پزشکان عمومی با بیمه قرارداد دارند و از این ۹۰ هزار تومان بخش خصوصی، بیمه فقط ۲۰ درصد آن را پرداخت می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه خیلی افراد عوارض عفونی سرماخوردگی مانند سینوزیت و عفونت ریه را اشتباه می‌گیرند گفت: حتی یک دوره کامل درمان سینوزیت که دو هفته است با داروهای تجویزی به طور معمول پایین تر از ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و لذا میزان پرداختی از جیب مردم برای درمان سرماخوردگی از نصف ۵۰۰ هزار تومان هم کمتر است.

انیسیان به سهم ناچیز درمان از بودجه کشور اشاره و تصریح کرد: متأسفانه نه در بودجه دولت و نه در پیشنهادات مجلس، سهم واقعی سلامت و اهمیت سلامت مردم دیده نمی‌شود به همین دلیل هم سهم سلامت از تولید ناخالص ملی که باید ۸ درصد باشد کمتر از ۴ درصد است.

وی افزود: ما اگر سهم مردم را از سلامت استیفا نکنیم به زودی نظام سلامت کشور دچار چالش‌های جدی می‌شود و سلامت مردم در خطر می‌افتد.

همچنین در ادامه، سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که اگر معیشت مردم آسیب ببیند سلامت روح و جسم آنها خدشه دار می‌شود نبود پزشک و تجهیزات و دارو و بالا بودن تعرفه‌ها نیز آسیب زاست.

وی پوشش بیمه‌ای کل مردم کشور را ضروری دانست و افزود: ما باید در برنامه هفتم کشور حوزه بهداشت و درمان و سلامت و آموزش پزشکی کشور را ویژه ببینیم در غیراین صورت در لوایح و سیاست گزاری‌ها و بودجه‌های سنواتی با مشکل مواجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: جدا از هزینه‌های درمان، بحث نبود دارو و پزشک متخصص بعضاً باعث می‌شود که شخص به بیرون از درمانگاه دولتی مراجعه کند.

اسحاقی گفت: در دسترس بودن پزشک متخصص، دسترسی به دارو، متعارف بودن تعرفه‌های درمان و پوشش بیمه‌ای از جمله شاخص‌هایی هستند که به ارتقای وضعیت سلامت و درمان کشور کمک می‌کنند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه مهار تورم در حوزه درمان نیز باید محقق شود افزود: دغدغه مقام معظم رهبری و مردم نسبت به حوزه درمان و دارو باید در برنامه هفتم لحاظ شود تا در لوایح بودجه به صورت تکلیفی دیده شود.

منبع:فارس