سیاست گذاری وزارت اقتصاد در جهت اقتصادی دانش بنیان
سیاست گذاری وزارت اقتصاد در جهت اقتصادی دانش بنیان

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: دوره‌های این مدرسه برای تربیت سیاست گذار اقتصادی برگزار می‌شود چرا که اقتصاد در ایران به صورت نظری آموزش داده می‌شد و به نظر می‌رسد با استمرار دوره‌های این مدرسه اقتصاد از اثرات بلند مدت آن برخوردار شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شادا،  رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مراسم اختتامیه دومین دوره «مدرسه تابستانه سیاست گذاری اقتصادی» که در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: مدرسه تابستانه سیاست گذاری اقتصادی به همت وزیر اقتصاد به عنوان یک رویداد علمی و پژوهشی از سال گذشته راه اندازی شد.

محمد جواد توکلی گفت:در این دوره آنچه که سال گذشته و دوره قبل کاشتیم، در حال جوانه زدن است در حال حرکت به سمت شکل گیری سیاست گذاری اقتصادی کشور به صورت دانش بنیان هستیم. وی افزود: در دوره قبل از حدود ۸۰۰ نفری که در این مدرسه ثبت نام کردند که از صد دانش پژوه در دوره‌های آموزشی و کارورزی ۵۰ نفر وارد فضا‌های مطالعات کاربردی و پژوهشی وزارت اقتصاد شدند و تقریبا حدود ۳۵ پروپوزال و طرح پژوهشی از سوی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نوشته شد.

وی افزود: ایده این بود که استاد راهنما از دانشگاه و یک استاد مشاور از خود وزارت اقتصاد دانشجویان را راهنمایی کنند تا فضای حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور از این کانال دانش بنیان برطرف شود. توکلی ادامه داد: در دوره قبل موفق شدیم نظام مسائل وزارت اقتصاد را در بخش‌های مختلف از خزانه داری تا مالیات و همه بخش‌های دیگر استخراج کنیم و این مسائل را به سازمان مربوطه ارجاع دهیم که به دانشجویان دوره قبل و اساتید هم عرضه شد تا هم به عنوان موضوع تحقیقی برای اساتید و یا موضوع رساله و یا طرح دانشجویان دوره‌های دکترا و ارشد مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین توضیح داد: اتفاق مثبت دیگر این مدرسه این بود که ما دوره‌ای را به نام سیاست گذاری اقتصادی تعریف کردیم که سرفصل‌های آن در دوره‌های ارشد و دکتری کامل شد چرا که به نظر می‌رسید، خلا چنین رشته‌ای وجود داشت، چرا که در دانشگاه‌ها همه اقتصاد نظری می‌خوانند و آموزش می‌دهند و چیزی به نام سیاست گذاری اقتصادی فقط لابلای بحث‌ها مطرح می‌شود و جدی نیست، در این شرایط ما به این نتیجه رسیدیم که این مبحث را به صورت مستقل و ویژه پیگیری کنیم که بتواند برای ما سیاست گذار اقتصادی آموزش دهد تا با استفاده از تجربیات دوره جدید این سرفصل‌ها کامل‌تر شده و در نهایت در وزارت علوم این سرفصل‌ها را مصوب کنیم.

وی اضافه کرد: یک اتفاق مثبت دیگر این دوره این بود که دوره عمومی و هم دوره‌های تخصصی به صورت کامل و تخصصی که سال گذشته ضبط شد و ما موفق شدیم که سال گذشته آکادمی مجازی سیاست گذاری اقتصادی را راه اندازی کنیم و همه فیلم‌هایی که در دوره قبل داشتیم، در سامانه تدریس مجازی بارگذاری شده و در این دوره از آن تجربیات نیز استفاده کرده و دانشجویان این دوره تعدادی واحد به صورت مجازی انتخاب و دوره‌ها را به صورت مجازی گوش دادند و بعد از امتحانی که از این دانشجویان گرفته شد به یکی از مراحل کار آموزشی این مدرسه تبدیل شد.

توکلی اظهار کرد: به نظر می‌رسد، این آکادمی مجازی ظرفیت زیادی برای استفاده خود وزارت اقتصاد برای استخدام و یا برای باز آموزی علمی کارمندان خود وزارت اقتصاد، سیاست گذاران و یا پژوهشگران خود وزارت اقتصاد دارد. وی ادامه داد: در دوره دوم یعنی امسال ۷۵۰ نفر از دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور ثبت نام داشتیم که نسبت به سال قبل سعی کردیم سنجش‌های استاندارد تری داشته باشیم و در نهایت ۷۵ نفر برگزیده شدند تا وارد دوره شوند و حدود ۵۰ نفر به صورت حضوری و ۲۵ نفر دیگر نیز به صورت مجازی در کلاس‌های ما شرکت کردند.

توکلی ابراز کرد: بعد از آموزش مجازی مرحله دوم آموزشی ما به مدت ده روز یعنی عمومی و تخصصی برگزار می‌شود که غیر از اینکه دانش پژوهان با مباحث سیاست گذاری اقتصادی به صورت کلی آشنا شدند به صورت تخصصی نیز ما محور‌هایی برای تدریس در سیاست‌های ارزی، پولی، مالی و قیمتی و غیرقیمتی با اساتید برجسته برگزار می‌کنیم.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اذعان کرد: بعد از این دوره مصاحبه‌ها آغاز می‌شود تا سطح اطلاعات دانش پژوهان ارزیابی شفاهی شود که معیاری برای ورود این افراد به مرحله بعد باشد و سپس دوره بعدی یعنی کارورزی در این مدرسه داریم.

وی گفت: در دوره قبل این گونه بود که دانش پژوهان در یک دوره سه هفته‌ای از بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد در حوزه‌های مختلف بانکداری، بانک‌های سرمایه ای، سرمایه گذاری، تجارت خارجی، گمرک و مالیات ستانی به صورت رودررو با مسائل وزارت اقتصاد آشنا شدند که در این دوره این رویکرد تغییر کرده و همه دانشجویان باید همه بخش‌های وزارت خانه را مشاهده کنند و توشه‌ای کامل برای هر دانشجو از همه بخش‌ها فراهم شود.

وی در پایان متذکر شد: قبل از این دوره اساتید و دانشجویان با فضای کاربردی وزارت اقتصاد ارتباطی نداشتند، اما در این دوره این ظرفیت ایجاد شد که علی رغم همه مشکلات از نزدیک با حوزه‌های مختلف در این وزارتخانه آشنا شوند که این مسائل می‌تواند در صورت استمرار در بلند مدت برای اقتصاد کشور اثر بخش باشد.

منبع :خبرگزاری صداوسیما