شرایط سنی ثبت شرکت | حداقل سن قانونی چند سال است؟
شرایط سنی ثبت شرکت | حداقل سن قانونی چند سال است؟

اما با این حال سوال مهمی که مطرح می شود این است که شرایط سنی ثبت شرکت چیست؟ برای پاسخ به این سوال و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت، در مقاله صحبت خواهیم کرد.

با رشد روز افزون اقتصاد، تحول محسوسی در بخش صنعت ایجاد شده است. کارآفرینان مایلند شرکت های خود را راه اندازی کنند تا به ایمنی کار خود و رشد اقتصاد کمک کنند. برای تحقق این امر، ثبت شرکت الزامی است. اما با این حال سوال مهمی که مطرح می شود این است که شرایط سنی ثبت شرکت چیست؟ برای پاسخ به این سوال و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت، در مقاله صحبت خواهیم کرد.

شرایط سنی ثبت شرکت، حداقل سن قانونی چند سال است؟

انواع ثبت شرکت

با توجه به نیاز شما و نوع کسب و کاری که دارید باید نوع شرکت خود را انتخاب کنید.

به نقل از موسسه ثبتی نو مهم ترن گام در ثبت شرکت انتخاب نوع شرکت بوده که در آینده کسب و کار شما تاثیر بساری دارد، به همین دلیل در این بخش توضیحاتی را از زبان کارشناسان ثبتی برای شما آماده کرده ایم:

  • شرکت خصوصی محدود: این نوع شرکت برای یک فعالیت تجاری کوچک با حداقل دو عضو و حداکثر دویست عضو راه اندازی می شود. عموم نمی توانند به صورت اشتراکی معامله کنند و مالکیت سهام به هر کارمند در یک شرکت سهامی خاص قابل انتقال است.
  • شرکت سهامی عام: این نوع شرکت بر اساس مفاد قانون شرکت‌ها اداره می‌شود. عموم مردم می‌ توانند سهام این شرکت را معامله کنند. برای ثبت این شرکت حداقل ۷ ذی نفع و ۳ مدیر برای ثبت شرکت سهامی عام مورد نیاز است. برای انجام عملیات تجاری به گواهی ثبت از ثبت شرکت ها نیاز دارد.
  • شرکت تضامنی: در یک شرکت تضامنی دو یا چند شریک برای راه اندازی یک تجارت و تقسیم سود و بدهی مورد نیاز هستند. سند مشارکت یک سند ضروری است که برای ثبت این شرکت بین شرکا امضا می شود.
  • شرکت با مسئولیت محدود: یکی از انواع شرکت هایی که «توسط اشخاص حقیقی برای فعالیت یک شرکت تجاری تحت عنوان آن تأسیس شده و همه شرکا در آن مسئولیت های مساوی دارند» شرکت با مسئولیت محدود است. شرکا در قبال بدهی های شرکت به همراه تمام دارایی های خود مسئول هستند.
  • شرکت تعاونی: برای ثبت شرکت تعاونی، گرد هم آمدن برای رفع نیازهای مشترک یک عنصر کلیدی است. سرمایه شرکت های تعاونی نباید فقط نقد باشد. انواع اموال منقول یا اموال و دارایی های با ارزش می تواند سرمایه شرکت تعاونی به شمار رود.
شرایط سنی ثبت شرکت، حداقل سن قانونی چند سال است؟

شرایط سنی ثبت شرکت، حداقل سن قانونی چند سال است؟

شرایط ثبت شرکت

قبل از بررسی شرایط سنی ثبت شرکت، لازم است شرایط عمومی متقاضیان بررسی شود:

  1. برای انعقاد قرارداد تضامنی و ثبت شرکت تجاری تایید شرکا الزامی است.
  2. داشتن تعداد کافی شریک جهت ثبت شرکت تجاری
  3. موضوع، کاربری و هدف کار را مشخص کنید.
  4. اخذ مجوزهای قانونی لازم
  5. تامین سرمایه لازم و قانونی جهت ثبت انواع شرکت ها
  6. داشتن صلاحیت عقلانی و شرایط سنی ثبت شرکت
  7. کامل کردن مراحل ثبت

همانطور که مشخص است، طبق قوانین تجارت ایران، حداقل سن قانونی ثبت کسب و کار برای ثبت مشاغل باید رعایت شود. اکنون به نکات بیشتری در رابطه با این موضوع می پردازیم.

منظور سن قانونی برای ثبت شرکت به چه معناست؟

اصولا برای اینکه هر قراردادی قابل اجرا باشد، باید صلاحیت و شرایط سنی ثبت شرکت رعایت شود. صلاحیت به این معناست که فرد از رشد و هوش کافی برخوردار باشد. در حال حاضر ۱۸ سال سن قانونی برای انجام وظایف قانونی مانند عقد قرارداد و ثبت کسب و کار است.

به عبارت دیگر سن قانونی تاسیس شرکت در ایران ۱۸ سال تمام است. با این حال، این الزام فقط برای بنیانگذاران مشاغل و اعضای هیئت مدیره شرکت های تجاری اعمال می شود.

آیا برای خرید سهام شرکت هم سن قانونی لازم است؟

اگرچه محدودیت سنی قانونی برای ثبت شرکت ۱۸ سال است، اما این سن فقط برای مؤسسان و اعضای هیئت مدیره شرکت های تجاری اعمال می شود.

به عبارت دیگر، زمانی که شخصی می خواهد سهام شرکت های سهامی خاص را خریداری کند، می تواند بدون محدودیت سنی این کار را انجام دهد.

در نتیجه شرایط سنی ثبت شرکت یعنی حداقل ۱۸ سال تمام برای عدم عضویت در هیئت مدیره در شرکت های سهامی خاص وجود ندارد.

آنچه مهم است این است که متقاضیان ثبت شرکت یا عضویت سهامدار علاوه بر در نظر گرفتن نکات ذکر شده، این نکته را نیز مد نظر داشته باشند که برخی از شرکت های تجاری در خصوص فعالیت های خاصی که باید ثبت شوند، مقررات خاصی دارند.

به عبارت دیگر، نباید تصور کرد که شرط سنی قانونی برای ثبت شرکت در همه امور مربوط به شرکت یکسان است. به همین دلیل باید مقررات خاصی با توجه به موضوع و کاربری شرکت بررسی شود.

چرا در ایران حداقل سن برای ثبت شرکت وجود دارد؟

همان گونه که گفته شد، حداقل سن برای ثبت شرکت در ایران ۱۸ سال است. این امر توسط اداره ثبت شرکت ها مقرر شده است. این قانون حداقل شرط سنی را برای شرکت ها و همچنین مدیران فردی تعیین می کند. هدف این قانون این است که ذهن جوان کشور درگیر کسب و کار و سرمایه گذاری های کارآفرینانه باشد. الزام قانونی به معنای ایجاد مجموعه ای از کارآفرینان با تجربه است که می توانند کشور را از نظر اقتصادی به جلو ببرند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا دولت تصمیم به تعیین حداقل سن برای ثبت شرکت گرفته است. اول، می خواهد یک محیط امن برای جوانانی که در حال شروع کار هستند ایجاد کند. دوم اینکه می خواهد مجموعه ای از کارآفرینان با تجربه ایجاد کند که بتوانند کشور را از نظر اقتصادی به جلو ببرند. سوم، می خواهد تعداد شرکت های جعلی و مدیران جعلی را کاهش دهد. چهارم، قصد دارد کارآفرینی مسئولانه را تشویق کند و از فعالیت های تجاری غیرمسئولانه جلوگیری کند.

تنها استثنای این قانون در صورتی است که شرکت توسط والدین یا قیم بالای هجده سال مدیریت شود. در این صورت، والدین یا قیم باید به عنوان مدیر شرکت ثبت شوند.

شرایط سنی ثبت شرکت، حداقل سن قانونی چند سال است؟

شرایط سنی ثبت شرکت، حداقل سن قانونی چند سال است؟

جمع بندی

در این مطلب به بررسی شرایط سنی ثبت شرکت پرداخته شد. یک کارآفرین باید قبل از راه اندازی و ثبت یک شرکت، ایده روشنی از تمام انطباقات قانونی و ساختار تجاری داشته باشد. هنگامی که یک شرکت تحت قانون شرکت ‌ها ثبت می‌شود، به شرکت کمک می‌کند تا هویت منحصر به ‌فرد خود را داشته باشد. از نظر قانون شرکت ها و مطابق با شرایط ثبت شرکت حداقل سن مجاز ۱۸ سال است.

علاوه بر ثبت، مهم است که یک کارآفرین باید دانش کاملی در مورد انواع ساختارهای کسب و کار داشته باشد و باید بتواند نوع کسب و کاری را که مناسب تر است، شناسایی کند. این امر به تسهیل عملکرد کارآمد و مناسب کسب و کار کمک می کند.

منبع: اطلاعات انلاین