به گزارش خبرنگار مهر، جام ملت‌های آسیا در طول تاریخ با نام‌های درخشان مربیانی همراه بوده که با هدایت تیم‌های خود به عنوان قهرمانی رسیدند و تاریخ ساز شدند. در حالی که خیلی از مربیان با وجود ارائه عملکرد فوق‌العاده تیم‌هایشان و کسب نتایج مثبت در این مسابقات نتوانستند به آرزوی خود دست یابند. جام […]

به گزارش خبرنگار مهر، جام ملت‌های آسیا در طول تاریخ با نام‌های درخشان مربیانی همراه بوده که با هدایت تیم‌های خود به عنوان قهرمانی رسیدند و تاریخ ساز شدند. در حالی که خیلی از مربیان با وجود ارائه عملکرد فوق‌العاده تیم‌هایشان و کسب نتایج مثبت در این مسابقات نتوانستند به آرزوی خود دست یابند.

جام ملت‌های آسیا در طول تاریخ ۶۴ ساله خود، ۱۶ مربی را در قامت قهرمانی دیده است، در حالی که بسیاری از مربیان دیگر برای رسیدن به این موفقیت تلاش کردند. سایت خبری “winwin” در گزارشی به ۷ مربی مطرح تاریخ جام ملت‌های آسیا پرداخته است.

محمد رنجبر – تیم ملی ایران ۱۳۵۱

پس از قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ در زمین خود با هدایت محمد بیاتی، این تیم در دوره بعدی که در سال ۱۹۷۲ به میزبانی تایلند برگزار شد، با هدایت محمد رنجبر موفق شد عنوان قهرمانی خود را حفظ کند تا رنجبر به تنها مربی ایرانی تبدیل شود که در خارج از خانه به عنوان قهرمانی جام ملت‌ها می‌رسد. شاگردان رنجبر در دیدار فینال مقابل کره جنوبی عملکرد درخشانی داشتند و حسین کلانی و علی جباری پس از دو وقت اضافه گل‌های پیروزی را به ثمر رساندند.

تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲ با ۵ برد و بدون شکست یک نتیجه تاریخی به نام خود ثبت کرد که قهرمانی این تیم را با ارزش تر می‌کند. تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار به این موفقیت در جام ملت‌های آسیا دست یافت و توانست در خارج از خانه قهرمان شود تا محمد رنجبر که به «رییس» در فوتبال ایران مشهور بود، در تاریخ ماندگار شود.

خلیل الزیانی – تیم ملی عربستان ۱۹۸۴

خلیل الزیانی در اولین حضور خود در جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۴ سنگاپور هدایت تیم ملی عربستان را برعهده داشت، جایی که «الاخدر» تحت هدایت او به یک رکورد تاریخی دست یافت، شاهین‌های سبز اولین تیمی بودند که عنوان قهرمانی آسیا را در اولین دوره حضور خود به دست آوردند.

تیم عربستان در مرحله گروهی در هیچ بازی شکست نخورد و کویت مدافع عنوان قهرمانی را با یک گل شکست داد و به این ترتیب جواز حضور در مرحله حذفی را به دست آورد. شاگردان الزیانی در فینال با دو گل «الاخدر» چین را شکست داد و به عنوان قهرمان جام ملت‌های آسیا رسید.

الزیانی همچنین هدایت تیم ملی عربستان سعودی در بازی‌های المپیک ۱۹۸۴ را برعهده داشت و در آنجا به دور دوم راه یافت و در نهایت توسط مکزیک حذف شد. قهرمانی در لیگ عربستان با الاتفاق در سال ۱۹۷۶ و قهرمانی در جام ولیعهد در سال ۱۹۷۷ از دیگر افتخارات او در عربستان است.

۷ مربی که در جام ملت‌ها تاریخ‌ساز شدند/ قهرمانی ایران با «رییس»
خلیل الزیانی مربی که با عربستان قهرمان جام ملت ها شد

فیلیپ تروسیه – تیم ملی ژاپن ۲۰۰۰

فیلیپ تروسیه فرانسوی پس از کسب موفقیت‌های بزرگ در مربیگری تیم‌های ملی قاره آفریقا، در سال ۱۹۹۸ به آسیا رفت تا سرمربی تیم ملی ژاپن شود. او به سرعت خود را به عنوان یکی از بهترین مربیان این قاره معرفی کرد. او با تیم ملی فوتبال ژاپن در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۰ لبنان به قهرمانی رسید تا هم به عناوین خود اضافه کند و هم دومین قهرمانی سامورایی‌ها را رقم بزند.

تیم فوتبال ژاپن در ۶ بازی در طول این رقابت‌ها ۲۱ گل به ثمر رساند و پیروزی‌های بزرگی را برابر عربستان، ازبکستان و عراق به دست آورد و با شکست مجدد عربستان در دیدار پایانی عنوان قهرمانی را به دست آورد.

پس از آن، تروسیه تیم ملی ژاپن را در فینال جام جهانی ۲۰۰۲ به مرحله یک هشتم نهایی رساند، سپس به عنوان سرمربی تیم ملی قطر رفت، اما نتوانست این تیم را به دستاوردهای مهمی برساند. قطر در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ در مرحله گروهی حذف شد و ناکام ماند.

محمود الجوهری – اردن ۲۰۰۴

تیم ملی فوتبال اردن هدف مورد نظر خود را با محمود الجوهری سرمربی فقید مصری که از سال ۲۰۰۲ تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۲ به عنوان مدیر فنی و برنامه ریز استراتژیک فوتبال اردن فعالیت می‌کرد، پیدا کرد.

الجوهری با تیم ملی فوتبال اردن به موفقیت بسیار شگفت انگیزی دست یافت. او برای اولین بار در تاریخ کاری خود در فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ حضور پیدا کرد تا کارنامه خود را کامل کند.

تیم ملی اردن در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ عملکرد برجسته‌ای داشت و کار خود را با تساوی بدون گل مقابل کره جنوبی آغاز کرد، پس از کره با گل‌های خالد سعد و انس الزبون مقابل کویت به پیروزی رسید. اردن با تساوی در بازی آخر مرحله گروهی خود مقابل امارات به تساوی بدون گل دست یافت تا مرحله گروهی ار با یک برد و ۲ تساوی به پایان ببرد.

در دیدار یک چهارم نهایی مقابل ژاپن، محمود الباشا گل را به ثمر رساند تا در دقیقه ۱۱ از حریف خود پیش بیافتد. الجوهری پیش از رسیدن به مرحله یک چهارم عنوان کرده بود که آمدن اردن به مرحله یک چهارم اتفاقی نبوده است. هرچند تیم فوتبال ژاپن تنها پس از دو دقیقه بازی را به تساوی کشاند و وقت قانونی را با تساوی به پایان رساند.

ضربات پنالتی بین اردن و ژاپن شاهد یک اتفاق بحث برانگیز بود، زیرا محمد صالح صبحی الدین، داور مالزیایی پس از زدن ضربات اول و دوم تصمیم به تغییر مکان ضربات پنالتی گرفت، بنابراین دو تیم برای زدن ضربات باقی مانده به سمت دیگر دروازه رفتند.

این تصمیم بحث برانگیز روحیه بازیکنان اردنی را متزلزل کرد و آنها چهار ضربه آخر را از دست دادند در حالی که تیم ملی ژاپن دو ضربه را تبدیل به گل کرد.

میلان ماچالا – حضور در تیم‌های عربی با موفقیت‌های نسبی

میلان ماچالا سرمربی چک به خاطر موفقیت‌هایش با تیم‌های عربی در جام ملت‌های آسیا معروف بود و در سال ۱۹۹۶ تیم ملی کویت را به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات امارات رساند و سپس با یک گل تمیز مغلوب میزبان شد.

او در سال ۲۰۰۰ هدایت تیم ملی عربستان را برعهده گرفت اما با شکست مقابل ژاپن در دور اول مسابقات از سمت خود برکنار شد و ناصر الجوهر جایگزین او شد.

ماچالا در سال ۲۰۰۴، در جام ملت‌های آسیا هدایت تیم عمان را برعهده داشت و به نتایج مثبتی دست یافت، زیرا برای اولین بار در تاریخ مسابقات با هزینه تیم تایلند قهرمان شد. با دو گل بدون تساوی دو بر دو مقابل تیم ایران، یک شکست مقابل ژاپن متحمل شد.

۷ مربی که در جام ملت‌ها تاریخ‌ساز شدند/ قهرمانی ایران با «رییس»

جوروان ویرا – عراق ۲۰۰۷

جوروان وی را برزیلی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ هدایت تیم ملی عراق را بر عهده داشت و در اولین حضورش در آسیا با این تیم به یک رکورد تاریخی دست یافت.

تیم ملی فوتبال عراق در این رقابت‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و به پیروزی‌های مهم رسید که از جمله مهم‌ترین آنها پیروزی مقابل عربستان و ایران در مرحله گروهی بود. «شیرهای بین‌النهرین» در دیدار پایانی بار دیگر شاهین‌های سبز را شکست دادند و عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کردند.

شیرهای بین النهرین در جریان این رقابت‌ها موفق شدند استرالیا و کره جنوبی را شکست دهند و یونس محمود ستاره عراقی‌ها در دیدار پایانی موفق شد گل ارزشمند و پیروزی بخش تیمش مقابل عربستان را به ثمر برساند.

وی را تنها دو ماه قبل از شروع مسابقات مربیگری تیم ملی عراق را برعهده گرفت، اما موفق شد در بین بازیکنان هماهنگی و انسجام ایجاد کند که نتیجه آن کسب یک رکورد تاریخی بود.

فلیکس سانچز – قطر ۲۰۱۹

فلیکس سانچز، سرمربی اسپانیایی، تیم ملی فوتبال قطر پس از شکست دادن ژاپن در دیدار پایانی با نتیجه ۳ بر ۱ در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به عنوان قهرمانی رسید. همچنین تمامی بازیکنان او جوایز فردی را به خود اختصاص دادندتا موقعیت این تیم را در قاره آسیا ارتقا دهند.

در دنیای مربیگری، مربیان معمولاً به دلیل تخصص در یک زمینه، چه مربیگری در باشگاه‌ها، تیم‌های ملی یا تیم‌های رده سنی شناخته می‌شوند، اما فلیکس سانچز، مربی اسپانیایی این قانون را زیر پا گذاشت، زیرا در سال ۲۰۰۶ به قطر نقل مکان کرد تا در این تیم کار کند.

پس از چندین سال حضور در قطر، سانچز کار خود را با تیم‌های ملی قطر آغاز کرد و تیم جوانان زیر ۱۹ سال را هدایت کرد و قهرمان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۴ شد، سپس این تیم را به جام جهانی زیر ۲۰ سال ۲۰۱۵ رساند و نزدیک بود به بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ راه یابد اما موفق نشد. او در سال ۲۰۱۷ به عنوان مربی اولین تیم ملی قطر منصوب شد و این تیم را برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ هدایت کرد و اولین عنوان آسیایی را برای عنابی‌ها به دست آورد.

۷ مربی که در جام ملت‌ها تاریخ‌ساز شدند/ قهرمانی ایران با «رییس»
سانچز قطر را قهرمان جام ملت ها کرد

منبع: مـهر