آیا بلعیدن خلط مضر است؟
آیا بلعیدن خلط مضر است؟

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: خلط ماده مخاطی لزج و چسبنده‌ای است که در مجاری تنفسی و ریه ترشح شده و با سرفه خارج می‌شود. سلول‌های مژک‌های تنفسی که این مجاری را می‌پوشانند مدام خلط را به بالا و به سمت گلو می‌رانند. در اینجا است که خلط واکنش بلعیدن را تحریک کرده و غبار […]

- آیا بلعیدن خلط مضر است؟

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: خلط ماده مخاطی لزج و چسبنده‌ای است که در مجاری تنفسی و ریه ترشح شده و با سرفه خارج می‌شود.

سلول‌های مژک‌های تنفسی که این مجاری را می‌پوشانند مدام خلط را به بالا و به سمت گلو می‌رانند. در اینجا است که خلط واکنش بلعیدن را تحریک کرده و غبار و دیگر ذرات خارجی که وارد ریه‌های ما شده‌اند زدوده می‌شوند.

وقتی سالم هستیم، خلط ما رقیق و شفاف است و متوجه نمی‌شویم که روزانه حدود ۵/۱ لیتر خلط را می‌بلعیم.

اما وقتی سرما می‌خوریم یا به عفونت تنفسی دیگری دچار می‌شویم یا اگر فردی سیگاری هستیم که مصرف سیگارمان زیاد است، خلط ما غلیظ و رنگ آن تیره‌تر است. علت تغییر خلط در این موارد ذرات، باکتری‌ها، ویروس‌ها، سلول‌های سفید خون و آنتی بادی هایی هستند که در آن به دام افتاده‌اند.

بلعیدن این ماده ناخوشایند ضرری برای ما ندارد. عوامل بیماری‌زا و ذرات درون خلط همان‌هایی هستند که پیش از تشکیل آن در ریه‌هایمان بودند، جایی که دسترسی مستقیمی به جریان خون داشتند.

وقتی خلط را می‌بلعیم وارد معده می‌شود. در اینجا، اسیدهای قوی و آنزیم‌های معده آن‌ها را نابود و از بدن جدا می‌کنند. لایه مخاطی ضخیم دیواره معده کار جداسازی ذرات و عوامل مضر درون خلط را پس از نابودی آن‌ها برعهده دارد.

منبع: اطلاعات انلاین