زیرنویس، گروه بین الملل: جنگ غزه نشان داد که برخی از کشورهای اسلامی صرفاً عنوان حامی آرمان‌های فلسطین را به یدک می کشند و ترجیح می‌دهند در خفا روابطشان را با رژیم صهیونیستی ادامه دهند، چرا که بعد از ۷ اکتبر و حملات رژیم صهیونیستی به مردم نوار غزه اقدام تأثیرگذاری از سوی دولت‌های عربی […]

زیرنویس، گروه بین الملل: جنگ غزه نشان داد که برخی از کشورهای اسلامی صرفاً عنوان حامی آرمان‌های فلسطین را به یدک می کشند و ترجیح می‌دهند در خفا روابطشان را با رژیم صهیونیستی ادامه دهند، چرا که بعد از ۷ اکتبر و حملات رژیم صهیونیستی به مردم نوار غزه اقدام تأثیرگذاری از سوی دولت‌های عربی و اسلامی انجام نشده است.

درحالی که شاهد تلاش دولت ایران در قالب دیدارها و مذاکرات با مقامات دولت‌های اروپایی و اسلامی و شرکت در کنفرانس‌های بین المللی با محوریت فلسطین در راستای عملی شدن آتش بس بوده ایم، اخیراً نیز تهران میزبان کنفرانس بین المللی فلسطین با حضور سیاستمداران و اندیشمندان از ۵۰ کشور بود.

زیرنویس در حاشیه این کنفرانس گفت‌وگویی با سناتور «مشاهد حسین سید»، رییس کمیسیون دفاع مجلس سنای پاکستان و عضو ارشد حزب نواز شریف انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

پاکستان و ایران برای تقویت بیشتر روابط خود به چه اقداماتی نیاز دارند؟

الحمدالله در میان پاکستان و ایران هیچ مساله یا اختلاف اساسی درباره منافع مشترک و اهداف مشترک وجود ندارد و در میان این دو کشور یک محبتی از سالیان دراز وجود دارد. ایران اولین کشوری بود که پس از استقلال در سال ۱۹۴۷ پاکستان را به رسمیت شناخت و پاکستان هم اولین کشوری بود که انقلاب اسلامی را که به رهبری امام خمینی (ره) به وقوع پیوست به رسمیت شناخت. بنابراین، درمیان این دو کشور یک ارتباط عمیقی وجود دارد. اما به نظر من ما باید سه کار انجام دهیم تا روابط دو کشور مستحکم تر شود.

اولین نکته این است که بازارچه مرزی که با حضور رییس جمهور ایران جناب آقای دکتر رییسی و رییس جمهور وقت پاکستان جناب آقای شهباز شریف افتتاح شد، توسعه یابد تا تجارت بین دو کشور تسهیل یابد و این خیلی مهم است که تجارت میان دو کشور به تومان و روپیه باشد و همه ما وظیفه داریم برای گسترش امر تجارت تلاش کنیم.

نکته دوم اینکه به دلیل برخی نا امنی ها در مرزهای ایران و پاکستانی گاهی میان دو طرف سوءتفاهم ایجاد می شود و باید تلاش کنیم که این سوءتفاهم ها برطرف شود. لذا باید به امنیت میان مرزهای دو کشور توجه ویژه گردد.

و نکته سوم خط لوله گاز ایران به پاکستان است که این توافق در دوران ریاست جمهوری آصف علی زرداری ۱۰ سال پیش حاصل شد و ایران به تعهدات خود عمل کرده و خط لوله گاز را به مقصد رسانده است، اکنون پاکستان طبق قانون موظف است که این توافق را به سرانجام برساند. بنابراین ضروری است که این توافق که باعث رفاه مردم پاکستان می‌شود به سرانجام برسد. ما باید بفهمیم که این پروژه به نفع ما و منطقه و نیاز ماست و باعث رفاه حال مردم کشورمان می‌شود. لذا لازم است پاکستان هم باید برای تکمیل این پروژه اقدام کند.

پاکستان باید حداقل این پروژه را به بندر گوادر برساند، همین اقدام هم تاثیر خواهد داشت زیرا این حق ماست که در سرزمین خودمان برای توسعه وپیشرفت کشورمان هرگونه تلاشی انجام دهیم و به نظر من این سه موضوع باعث پیشرفت، استحکام و توسعه روابط بین ایران و پاکستان خواهد شد.

اهداف کنفرانسی که برای حضور در آن به ایران آمدید چه بود؟ آیا این کنفرانس می تواند به توقف تجاوز صهیونیست ها در غزه کمک کند؟

این یک کنفرانس بسیار مهم بود که حدود ۷۰ کشور در آن حضور داشتند و من این توفیق را داشتم که هیات پاکستانی و نماینده دولت و پارلمان پاکستان را رهبری کنم و همچنین در این کنفرانس سخنرانی کنم و با رییس جمهور ایران و وزیر امور خارجه ایران دیدار داشته باشم. اساساً پاکستان و ایران ارتباط عمیقی درمورد مساله فلسطین دارند.

بنیانگذار پاکستان محمد علی جناح از همان ابتدای تاسیس کشور پاکستان مخالف سرسخت رژیم صهیونیستی، توسعه طلبی آن و اشغال فلسطین بود و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) هم همین نگاه را نسبت به رژیم صهیونیستی داشتند. پس یک هماهنگی خوب و نگاه مشترک درمیان ایران و پاکستان وجود دارد و ما به عنوان دولت یا ملت وظیفه داریم که برای حل مشکلات فلسطین تلاش کنیم.

به نظر بنده این کنفرانس یک پیام اساسی برای جهانیان داشت و آن، اینکه تا زمانی که مساله فلسطین حل نشود هیچ صلح پایداری در خاورمیانه برقرار نخواهد شد. این کنفرانس یک پیام مهم برای رژیم صهیونیستی داشت که آن، این بود که تمام جهان علیه تروریسم و نسل کشی رژیم صهیونیستی متحد هستند و به نظر من این کنفرانس از مهم ترین کنفرانس های بین المللی پس از عملیات طوفان الاقصی بود. در این زمینه از وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به ویژه از جناب دکتر امیر عبداللهیان تشکر و قدردانی می کنم و تبریک می‌گویم زیرا ایشان در مدت کوتاهی با وجود جشن های سال نو میلادی موفق شدند تا از سرتاسر جهان شخصیت های برجسته را در این کنفرانس گردهم آورند و صدای فلسطین را به گوش جهانیان برسانند.

من هم در این کنفرانس چند نکته بیان کردم. نکته اول این بود که جهانیان وحشی گری رژیم صهیونیستی را محکوم کنند و دوم اینکه بود که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب جنایات جنگی شده است و باید در دادگاه های بین المللی محاکمه شود و نکته آخر این بود که برای همراهی افکار عمومی در سطح رسانه ای باید هماهنگی داشته باشیم و تمامی دستگاه‌های همسو با مساله فلسطین تلاش کنند که نسل کشی در غزه متوقف شود. همچنان ما وظیفه داریم که برای تشکیل کشور مستقل در فلسطین که پایتخت آن قدس شریف باشد، تلاش کنیم.

به نظر شما چرا عملیات طوفان الاقصی اتفاق افتاد؟

عملیات طوفان الاقصی یک پاسخ طبیعی به سرکوب ظلم، جنایت و اشغالگری رژیم صهیونیستی بود، حتی دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این باره گفت که طوفان الاقصی به طور ناگهانی و اتفاقی به وجود نیامد، بلکه پشت آن خشم از ظلم و جنایت و اشغالگری رژیم صهیونیستی بود.

رژیم صهیونیستی، غزه را به یکی از بزرگ‌ترین زندان های جهان تبدیل کرده به گونه ای که ۲.۲ میلیون نفر در یک منطقه کوچک محبوس شده اند.

ارتش رژیم صهیونیستی همواره مردم عادی غزه را هدف قرار می دهد، اما در این چند ماه دستاوردی در زمینه نظامی نداشته است. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

اخیراً گزارشی را در نیویورک تایمز خواندم. رژیم صهیونیستی عمداً بزرگترین و خطرناکترین بمب ها را در مناطق غیرنظامی که کودکان، زنان و مردان در آنجا پناه گرفته اند، می اندازد و این یک جنایت جنگی است. باوجود این همه جنایات، مردم فلسطین روحیه خودشان را از دست ندادند و هر روز بهتر از روز قبل برای مبارزه با رژیم اشغالگر آماده می شوند و این به بدان معناست است که مردم فلسطین تصمیم گرفته اند که برای آزادی و گرفتن حقوق خود تا آخرین قطره خون با رژیم اشغالگر مبارزه کنند. من به مجاهدین فلسطینی که با جدیت تمام و فداکاری با دشمن درحال مبارزه هستند، درود می فرستم.

من یک پیام واضح می خواهم به آمریکا و رژیم صهیونیستی بدهم و آن این است که تا زمانی که کشور فلسطین به پایتختی قدس تشکیل نشود، تل آویو در خاورمیانه امنیت نخواهد داشت.

حملات یمن به کشتی های رژیم صهیونیستی چه تاثیری بر جنگ غزه داشته و خواهد داشت؟

یمن علیرغم اینکه سال ها با جنگ تحمیلی آمریکا و غرب دست و پنجه نرم کرد، اما امروز قدرت ها را به چالش کشیده است. این قدرت ها به گونه ای در برابر یمن صف آرایی کرده انند که گویی می خواهند با یک قدرت جهانی بجنگند. تأثیر اقدامات یمن بر جنگ غزه کاملاً واضح است و یمنی ها توانسته اند صهیونیست ها را تحت فشار بگذارند.

سالگرد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی نزدیک است، در مورد شهید چه نظری دارید؟

شهید قاسم سلیمانی قهرمان ملت ایران و مجاهد بزرگی بود. او همیشه یاور مظلومان بود.ترور وی خلاف قوانین بین المللی بود. آمریکا با حمله به خودروی حامل حاج قاسم در خاک عراق حاکمیت این کشور را نقض کرد. شهید سلیمانی خدمات ارزنده ای را در خاک سوریه، لبنان و عراق ارائه کرد.

پاکستان و ایران موضع مشترکی در مورد فلسطین دارنددر مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی، اسماعیل هنیه گفت حاج قاسم شهید القدس است. نظرتان را درمورد نقش شهید سلیمانی در مساله فلسطین بگویید؟

‌شهید سلیمانی واقعاً شهید القدس است. برای یک فرد چه امتیازی بالاتر از اینکه در راه آزادی اولین قبله مسلمانان عالم شهید شود. قدس قبله اول ماست و جنگیدن برای آزادی آن برای ما باعث افتخار است و آرزوی هر مسلمان این است که یک روز در قدس شریف نماز بخواند.

سالگرد انقلاب اسلامی نزدیک است و شما هم اشاره ای داشتید که در زمان جنگ تحمیلی به ایران آمده بودید، در این زمینه اگر خاطره ای دارید، بفرمایید…

بله، سالگرد انقلاب اسلامی نزدیک است و بنده پیشاپیش این روز را به مردم و مقام های نظام جمهوری اسلامی تبریک عرض می کنم. این انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) رخ داد و مسیر تاریخ مدرن جهان را تغییر و جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

من یادم است که وقتی من به عنوان یک خبرنگار خدمت امام خمینی (ره) در دوران جنگ تحمیلی رسیدم، زمانی که ایران در جنگ تحمیلی بود، من حتی به آبادان و خرمشهر هم برای پوشش خبری رفتم و با چشم تمام جنایات جنگی را دیدم و آزادی این دو شهر را با چشمان خود دیدم و پس از آن از امام خمینی پرسیدم که کشور شما اینقدر با مشکلات و سختی مواجه است، کشورهای غربی از شما روی گردانیدند، بعضی از کشورهای اسلامی علیه شما اقداماتی انجام می دهند و به شدت تحت فشار اقتصادی هستید، با این وجود انقلاب اسلامی چه دستاوردهایی داشت؟

امام خمینی (ره) خیلی جمله زیبایی گفتند و فرمودند که دیگر تصمیمات مردم ایران را در لندن و واشنگتن نمی گیرند، بلکه تصمیمات این کشور و مردم را خود مردم این کشور و در داخل کشور اتخاذ می کنند. مردم ایران با آزادی کامل برای خودشان تصمیم می‌گیرند و این آزادی خود یک نعمت بزرگی است.

منبع: مـهر